- 466 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
YELPO DEDE
Bilirsiniz Anadolu’nun çeşitli yerlerinde : evliya, Baba, Derviş, Dede, Çelebi diye adlandırılan birçok şahsın mezarı, türbesi vardır. Bu yerler zamanla halkımızın değer verdiği kutsal saydığı mekanlar olarak ziyaret edilerek saygı gösterilen, dualar edilen, bazen de mum yakılıp adak adanan ve dilekler dilenip,Umutsuzların umut, çaresizlerin çare aradığı mekanlar haline dönüşmüştür. Bu yatırlar zaman içinde amacından uzaklaştırılarak din dışı unsurlar da bu saygının yerine geçmiştir. Öyle ki hırıstiyan ve putperest unsurların azizlediği yerler de insanlarımız tarafından adak adanan mum yakılıp dilek dilenilen yerler haline getirilmişlerdir. Zaman içerisinde bu kutsal yerler yanında bazen de bir ağaç veya ilginç kayalar ya da tümsekler de ziyaretgah haline getirilmişlerdir. Bazen de insanların bir yerden göç ederken menkul kıymetlerini gömüp nişane olarak koydukları taşlar da bu mekanlar arasına girmiştir. Çeşitli yerlerde zaman zaman yapılan kazılarda bu yerlerde ne mezar Ne de başka bir kalıntıya rastlanmamıştır.Yaygın tabirle zamanla at izi it izine karışmıştır. Anadolu’nun birçok yerinde olduğu gibi İstanbul gibi büyük şehirlerde de bu tür adak adanılan dilek tutulan yerlere rastlamak mümkündür. Telli Baba, zuhurat Baba, evliya Dede, Esen Dede,karaağaç Dede türbeleri Ağlayan Dut, sarızeybek Türbesi, Tekke dede, Gümüş Dede, Kamil Dede türbeleri, Müştak Baba yatırı,Abacı Dede, Ağlayan Dede yatırı, Yelpo Baba Türbesi ve Anadolu’da adını sayamadığım nice mezar ve yatırlar vardır. Bu yatır, türbe,mezarlar bazen bihakkın tarzda yadedilse de birçoğu bu saygıyı haketmezler.Bu türbe ve yatırlarda yatanlar hakkında bazı gerçekler anlatılsada birçoğunda gerçekdışı, olağanüstü unsurlar bulunmaktadır. Bu unsurlar ihtimalki zaman içinde dildendile anlatıldığında olağanüstü hale getirilmiş orda yatan ölülere birçok vasıf yüklenmiştir. Hikayemizde geçen Yelpo Baba da bu olağanüstü güçlere sahip gösterilen gariban bir çobandır.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.