“KARAŞEYH & KARA GÜNLER”
15 Nisan 2021 tarihli Facebook sayfamda aşağıda içeriği bulunan bir paylaşım yapmıştım;
“Yaylalarda meleşirdi kuzumuz
Nakış nakış halı dokur kızımız
Kolanlı eşekle gezdi bazımız
Pek azımız kırat koştu Bir Zaman…
Demiş Kadir Acı. Arkasından sökün etmiş Felahiyeli Şair Yazar ve Ozanlarımız. Ülkemin kültürüne kök salıyorlar…
-----İlçemin topraklarına; dağına, yamacına, düzlüğüne bel vurulduğunda, kazma ile eşildiğinde, su yerine şair-yazar fışkırıyor mübarek! İşte örneği; Feyami Can, Hakan Ay, eserleri saymakla bitmez Sevgili Ozan Halil Manuş eserleriyle kütüphanelerdeki ve gönüllerimizdeki yerlerini aldılar. Eserlerini internetten getirterek, postadan geliş sırasına göre okumaya başladım bile. Kendilerini şimdiden tebrik ediyorum. Yolları açık olsun…” Demiş; Feyami Can’ın “Karaşeyh & Kara Günler”, Hakan Ay’ın “Vatan Sağ Olsun”, Ozan Halil Manuş’un “Aklımdasın” kitaplarının küçük bir tanıtımını yapmıştım. Okuduğum Feyami Can’ın “Karaşeyh & Kara Günler” eseri üzerine birkaç şeyler yazdım. Okuyalım isterseniz;
-----Kitap Luna yayınlarından çıkmış, Aralık 2020 baskı tarihli, 1. Baskı, 274 sayfa. Yazarımız Feyami Can, Anı Romanı türündeki eserine, Türklerin 1963-1964 yıllarındaki Avrupa’ya başlayan göçleri ile başlamış ve kitabın anılar fitilini ateşlemiştir. Almanya, Belçika, Hollanda, Fransa, Avusturya ve diğer Avrupa ülkelerine gidenlerin ülkemizdeki adları kimi zaman “Gurbetçi” olmuş, kimi zaman da “Alamancı” demişiz onlara. Gidenler hep birikim yapıp/para biriktirip köylerine döneceklerini sandılar o yıllarda. Eşlerini ve çocuklarını yanlarında götürenler ne yazık ki geri dönebilme umudunu hepten yitirdiler!
-----Memleket hasreti, doğdukları topraklara özlem, gün geldi çekilemez hal aldı. Yılda bir kez köylerine izine gelerek yüreklerindeki kor küle dönüştü. Memleketten ayrılmak zordu, arkalarına dönerek defalarca seyrettiler dağları, ovaları. Çaresizlik içinde ekmek kapılarına geri döndüler.
-----Tabi bu arada sürülmeyen tarlalar, oturulmayan virane evler, bellenmeyen hozan bağlar kendilerine küstü. Göçmen kuşlar cami kubbelerini az şenlendirir oldular. Koyun sürüleri yaylakları terk ederek sitem ettiler gidenlerin arkalarından.
-----Yazarımızın kendisi de bu köyde doğmuş. Bu arada yazarın babası da yukarıdaki göç dalgasına kendini kaptıranlardan arasında. 1970 yılında Almanya’ya gider. Dortmund kentindeki yüksek tahsil çabası, imkânsızlıklar yüzünden boşunadır. 1972 de Kayseri’ye kesin dönerek 1975 Mayıs’ında Sümerbank’ta işe başlar. 1976 yılında yeni açılan Hacettepe Üniversitesi’ne bağlı Gevher Nesibe Hastanesi’ne sağlık teknisyeni olarak girer. Yazarımız bu yıllarda yatılı olarak okumaktadır. Okulda Fetullah cemaati baskıları hâkimdir. Bitmek tükenmek bilmeyen anıların birkaç örneğine değindik şu ana kadar. Biz en iyisi kitabın özünün en güzel anlatıldığı arka kapak yazısını okuyarak devam edelim;
-----“Yazarımız yatılı olarak okuduğu ve Fetullah Cemaati baskılarıyla dolu Kayseri Polis Kolejinin karanlık günlerini geride bırakarak yaz tatiline girmiştir. Henüz 17 yaşındadır. Doğduğu ve çocukluk yıllarını tarlalarında çalışarak geçirdiği köyüne büyük bir hasret duymaktadır. Kurban bayramında ailesiyle birlikte o çok özlediği köylerine giderler. Burada katıldığı bir cenaze namazı sonrası, kabristanda Ali dedesinin yaklaşık bir asırlık geçmişe dair anlattıklarıyla Osmanlı Devleti’nin çöküş döneminin karanlık dehlizlerinde zaman yolculuğuna çıkar.
-----II. Meşrutiyet’in ilanı, Ermeni tehciri ve bu tehcir günlerinde yaşanan bir aşk hikâyesi, Boğazlıyan Kaymakamı Kemal Bey’in haksız yere idamı, vatan haini Damat Ferit’in sadaret yılları, Osmanlı ordusunun son kez galibiyetle ayrıldığı Kut ’ül Amare Harbi ve Milli Mücadele yılları; tarihi gerçeklere uygun olarak, bizzat olayların kahramanları tarafından bizlere nakledilmektedir. Yazarımız yaşanan tüm bu tarihi olayların İç Anadolu’nun en ücra köyüne yansımalarını ele almaktadır.” şeklinde bize özetlemiştir.
-----Safrantı’nın çocuğu Feyami Can, emniyet mensubu olup Emniyet Müfettişi olarak görevine devam etmekte, ayrıca “Aynasız”, “29 Gün” adlı eserlerin sahibidir. Yazarımı tebrik ediyorum. Nice güzel eserlere imza atacağına kaniyim. Yolu açık olsun…
Kadir ACI, 18.04.2021, Kayseri.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.