Zeytin Nedir? Ve Faydaları
Zeytin, zeytin ağaçlarında yetişen küçük meyvelerdir. Bitkiler aleminde çekirdekli meyveler veya sert çekirdekli meyveler adı verilen bir meyve grubuna aittirler ve mango, kiraz, şeftali, badem ve antep fıstığı ile ilgilidir. Zeytin, E vitamini ve diğer güçlü antioksidanlar bakımından çok yüksektir. Araştırmalar, kalp için iyi olduklarını ve osteoporoz ve kansere karşı koruyabileceklerini gösteriyor.
Zeytinin içindeki sağlıklı yağlar, inanılmaz derecede sağlıklı Akdeniz diyetinin temel bileşenlerinden biri olan zeytinyağını üretmek için çıkarılır. Zeytinler genellikle salatalarda, sandviçlerde ve tapenatlarda tüketilir. Ortalama bir zeytin yaklaşık 3–5 gram ağırlığındadır. Bazı olgunlaşmamış zeytinler yeşildir ve olgunlaştıklarında siyaha döner. Diğerleri tamamen olgunlaştığında bile yeşil kalır. Akdeniz bölgesinde zeytinin%90’ı zeytinyağı yapımında kullanılmaktadır.
Vitaminler ve Mineraller
Zeytin, bazıları işleme sırasında eklenen çeşitli vitamin ve mineraller için iyi bir kaynaktır. Bu meyvenin faydalı bileşikleri şunları içerir:
- E Vitamini Yüksek yağlı bitkisel besinler genellikle bu güçlü antioksidandan yüksek miktarlarda içerir.
- Demir. Siyah zeytin, kırmızı kan hücrelerinizin oksijen taşıması için önemli olan iyi bir demir kaynağıdır.
- Bakır. Bu temel mineral, tipik Batı diyetinde genellikle eksiktir. Bakır eksikliği kalp hastalığı riskinizi artırabilir.
- Kalsiyum. Vücudunuzdaki en bol mineral olan kalsiyum kemik, kas ve sinir fonksiyonu için gereklidir.
- Sodyum. Çoğu zeytin, salamura veya tuzlu suda paketlendiğinden yüksek miktarda sodyum içerir.
Zeytinlerin İşlenmesi
Tam zeytinin en yaygın çeşitleri şunlardır:
İspanyol yeşil zeytinleri, salamura,siyah zeytin, çiğ, Kaliforniya zeytinleri Zeytinler çok acı olduğu için genellikle taze yenmezler. Bunun yerine iyileştirilir ve fermente edilirler. Bu işlem, olgunlaşmamış zeytinlerde en çok bulunan oleuropein gibi acı bileşikleri ortadan kaldırır. En düşük acı bileşik seviyeleri, olgun, siyah zeytinlerde bulunur. Bununla birlikte, işlenmesi gerekmeyen ve tamamen olgunlaştığında tüketilebilen bazı çeşitleri vardır.
Zeytinin işlenmesi, kullanılan yönteme bağlı olarak birkaç günden birkaç aya kadar sürebilir. İşleme yöntemleri genellikle meyvenin tadını, rengini ve dokusunu etkileyen yerel geleneklere dayanır. Laktik asit, fermantasyon sırasında da önemlidir. Zeytini zararlı bakterilerden koruyan doğal bir koruyucu görevi görür. Şu anda, bilim adamları fermente zeytinin probiyotik etkileri olup olmadığını araştırıyorlar. Bu, sindirim sağlığının iyileşmesine yol açabilir.
Zeytinin Sağlığa Faydaları
Zeytin, Akdeniz diyetinin temelini oluşturur. Özellikle kalp sağlığı ve kanserin önlenmesi için birçok sağlık yararı ile ilişkilidirler.
Antioksidan Özellikler
Diyetteki antioksidanların, kalp hastalığı ve kanser gibi kronik hastalık riskinizi azalttığı gösterilmiştir. Zeytin, iltihaplanmayla savaşmaktan mikroorganizma büyümesini azaltmaya kadar değişen sağlık yararları ile antioksidanlar açısından zengindir. Bir çalışma, zeytinlerden etli bir kalıntı yemenin, vücudunuzdaki en güçlü antioksidanlardan biri olan glutatyonun kan seviyelerini önemli ölçüde artırdığını gösterdi.
Geliştirilmiş Kalp Sağlığı
Yüksek kan kolesterolü ve tansiyon, kalp hastalığı için risk faktörleridir. Zeytinde bulunan ana yağ asidi olan oleik asit, iyileştirilmiş kalp sağlığı ile ilişkilidir. Kolesterol seviyelerini düzenleyebilir. Ayrıca, bazı araştırmalar zeytin ve zeytinyağının kan basıncını düşürebileceğini belirtmektedir.
İyileştirilmiş Kemik Sağlığı
Osteoporoz, azalmış kemik kütlesi ve kemik kalitesi ile karakterizedir. Kırılma riskinizi artırabilir. Osteoporoz oranları Akdeniz ülkelerinde Avrupa’nın geri kalanından daha düşüktür ve bu da zeytinin bu duruma karşı koruyabileceği spekülasyonlarına yol açar. Zeytin ve zeytinyağında bulunan bazı bitki bileşiklerinin hayvan çalışmalarında kemik kaybını önlemeye yardımcı olduğu gösterilmiştir. İnsan çalışmaları eksik olsa da hayvan çalışmaları ve Akdeniz diyetini azalan kırık oranlarına bağlayan veriler umut vericidir.
Kanseri Önleme
Zeytin ve zeytinyağı, kanser ve diğer kronik hastalıkların diğer Batı ülkelerine göre daha düşük olduğu Akdeniz bölgesinde yaygın olarak tüketilmektedir. Bu nedenle, zeytinin kanser riskinizi azaltmaya yardımcı olması mümkündür. Bu kısmen yüksek antioksidan ve oleik asit içeriklerinden kaynaklanıyor olabilir. Test tüpü çalışmaları, bu bileşiklerin meme, kolon ve midede kanser hücrelerinin yaşam döngüsünü bozduğunu ortaya koymaktadır. Ancak, bu sonuçları doğrulamak için insan çalışmalarına ihtiyaç vardır. Bu noktada zeytin veya zeytinyağı yemenin kanser üzerinde herhangi bir etkisi olup olmadığı belli değil.
www.nasilbe.com
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.