- 579 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Montesquieu ve Oryantal Doğu Despotizmi
Despotizim oryantal (Doğu) despotizm ve Montesquieu:
Montesquieu İran Mektupları’nda oryantal (Doğu) despotiziminin kaynağını, Batı kültür temellerinin dayandığı Hint Aryen ve Antik Yunan ve Roma temelleri nedeniyle, Batı’ da görmektedir.
Despotizm açılımındaysa, yasasızlık, komik ve kadük yasalar yoluyla, egemenliğin seçili tek bir kişiye devredildiği konum/durumu belirtmektedir.
Ameliyat geçirmiş sürü/güruh halk, hadım edilmiş kaht-ı rical ve münevveran sınıf buna canı gönüllü olarak eşlik ediyor.
XIV. Lui ve o meşhur sözü(*) bağlamında, bu tür yönetsel peryod için de şunu tespit edebiliyoruz.
Böyle zamanlarda insan tanımı düalize oluyor.
Şizoid, multipolarit, çoklu kişilik gibi.
Artıleks humanizmden eksileks dezhumanizme savrulmak gibi.
Bu durumda şunu yazabiliyorum. Marks’ın diyalektik ilerleme teoremi sükut haldedir.
Yerine İbn-i Haldun’un herşeyin insani doğum ve ölümlülükle koşut gitmesi tespitine dikkati çekiyorum.
Burada, ikircikli insan tipolojiyi eskpansiyon dezjeneratif ve dejeneratiflik konum belirliyor.
Mistik devirlerdeki hatta heretik sınırları zorlayan sadece bir dinci ahlak gibi...
Ahmet Kutlu Ayyüce
(*) XIV. Lui ’Devlet benim...’
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.