- 461 Okunma
- 1 Yorum
- 1 Beğeni
YÜKSEKLERDE HAVA NASIL?
Bir doktorlu dizide izlediğim ve benim naçizane mantığım ve fizik bilgilerimle olanaksız gördüğüm bir konuyu paylaşmak isterim…
Uçakta bir Japon mide bulantısı, döküntüler ve ateş gibi belirtilerin görüldüğü bir rahatsızlık geçiriyor. Diğer yolcular da benzer belirtilerle rahatsızlanıyorlar. Uçakta tehlikeli bir salgın olduğu zannına kapılıyor ünlü doktorumuz. Hastalananlar içinde dizinin hastanesinin başhekim ve dekanı olan bir bayan da var…
Ünlü doktorumuz sonunda Japon’un rahatsızlanma nedenini buluyor. Bu zat dalgıçmış ve derin sulara dalmış. Yüzeye çıkmak için güvenli hızdan daha hızlı çıkmış. Basınç odasında beklemediği gibi üstüne üstlük bir de uçak yolculuğuna çıkmış…
Doktorumuz adamın ölmemesi için yapılması gerekeni pilota bildiriyor. Uçaktaki basıncın artırılması gerekiyor ve bunun için 30 000 feet (9144 metre) yükseklikte giden uçağın bundan sonra 3 000 feet (914.4 metre) yükseklikte gitmesi gerekiyor…
Ben uçakla pek yolculuk yapmam ama bildiğim kadarıyla uçaklar havalanmadan önce kapıları kapatılır ve dışarıyla irtibat kesilir. Dolayısıyla yukarıda belirtildiği gibi 30 000 feet yükseklikte bile olsa içerideki basıncın yeryüzündeki basınçla aynı olması gerekiyor. Aksi takdirde fizik bilgilerimle yaptığım hesaplara göre o yükseklikte basınç deniz seviyesindekinin % 30’larına düşer. Böyle bir basınçta ise değil yukarıdaki rahatsızlık geçiren Japon, sağlıklı olan herkes solunum güçlüğü çeker. Çünkü o basınçta bir nefeste alınan oksijen miktarı deniz seviyesindekinin 3’te birinden daha düşük olur… Böyle dizileri yapanlar ya kendileri konuyu bilmiyor ya da biz izleyicileri aptal sanıyorlar…
Dizideki garipliğin bir diğeri de şuydu ki, Japon’un rahatsızlanma nedeni belli olunca diğer rahatsız olanlar derhal iyileşti… Bu benim aklıma şu fıkrayı getirdi:
Adamlar vebayı giderken görmüşler ve nereye gittiğini sormuşlar. Bağdat’a gittiğini söylemiş veba. Ne kadar adam öldüreceğini sormuşlar, 5 000 kişi demiş veba. Oysa alınan haberlere göre Bağdat’ta veba salgınından 60 000 kişi ölmüş. Vebayı dönüşü sırasında görenler sormuşlar: “Hani 5 000 kişi öldürecektin, 60 000 kişi öldürmüşsün!”.
“Ben 5 000 kişi öldürdüm, diğerleri korkudan öldü” demiş veba.
Allah öncelikle bizleri korona hastalığından ve asıl önemli olan korkudan ölmekten korusun… Bir hastanenin dekanı bile yalnızca gördüğü belirtiler yüzünden hastalanabiliyorsa biz sıradan insanlar ne yapalım!
Kadir Tozlu
28.03.2021