- 461 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
L E M O S ' D A N G Ö Ç E N L E R
LEMOS KÖYÜNDEN KENDİ İSTEĞİ İLE GURBETE GÖÇEN AİLELER
Sarıveliler/ Lemos (Esentepe) köyü tarihi süreçde yöresinde hep cazibe merkezi olur. Ekilebilir toprağı, susuz olmasına rağmen çok verimli taban arazisidir. Cumhu riyetin ilk çeyreği yılların tamamlanması ve ikinci dünya harbinin sona ermesiyle bir likte iskan ettiği hane ve barındırdığı nüfus sayısında artış kaydedilir. Nüfus artarken ekilebilir arazi azalır. Mevcut ekilebilir arazi sahiplerinin, rızkını temine yetmez hale gelir. Taşeli orta Torosları 1350 rakımlı yaylaklarının doğa ve sert iklimlendirme şart ları işin, aşın bulunmasın zorlaştırıp yaşamı yokluk ve yoksulluğa mahkum eder. İnsanlar hanesinin rızkını temin edebilmek için geç güzün yola düşüp ege ve Akdeniz bölgelerinde konuşlu beldelere kazma kürek çalışmaya gider.
Yinede zor şartlarda Lemos köyünde şevkle ve bin bir hayalle başını sokacak ka dar iki odalı barınma evi edinirler. Fakat dört duvar insanı kem gözlerden korusa da, açlık ve susuzluğa çare olmaz. Böylece köy sakinlerinden bazıları, çaresizliğin önün de diz çökmemek için gurbeti düşlemeye başlar. Yokluğu ve yoksulluğu yenme, kün deye getirme oyununu gurbette aramaya karar verir. Bu kararda çocuklarını geleceğe daha iyi hazırlama ve eğitimi mükemmel okullarda okutma isteği olduğunu da yabana atmamak gerekir.
Bu bağlamda bir nefeslik anda ata yurdu Lemos’ta tüm hatıralarını, sevdiklerini ve alın terine dair neyi varsa satar. Rızkını gurbet elde aramak için çocukluk ve genç lik hatıralarını unutup bağrına taş basar. Evindeki pılı Pırtıyı haşaya katlayıp, çıkınını heybeye toplayıp aniden gurbet yoluna düşer.
Esasında Lemos köyünden gurbete giden kişi sayısı çok fazladır. Lemos’lu olup gurbet elde rızık peşinde koşanların bazıları köyüne yatırım yapmadan gurbeti mekan eylemiştir. Bu tür kişileri yazımıza konu edinmedik.
İşte Lemos köyünden 1950 yılından sonra kurulu düzenini yıkıp, evini ve diğer taşınmazını satıp gurbet denizine gözü kara gidenleri konu edinip listeledik.
Cümlesini saygı, minnet ve rahmetle anıyorm.
GÖÇENİN ADI-SOYADI: GÖÇ ETTİĞİ ŞEHİR:
1- Osman Sezer, -Söke,
2- İbrahim Sezer, -Söke,
3- Ahmet Yılmaz -Ermenek,
4- Talip Çoşkuner, -Aydın,
5- Hatıp Sivri, -Ortaklar,
6- Mehmet Aytekin -Milas,
7- Hacı Korkmaz, -Konya,
8- Abdullah Avcı, -Ermenek,
9- Yusuf Alağ -Silifke,
10-Hüseyin Kurt, -Milas,
11-Hüseyin Alkan, -Karaman,
12-Ahmet Alkan, -Karaman,
13-Ali Alkan, -Konya,
14- Mustafa Alkan, -Karaman,
15- Ahmet Ataseven, -Karaman,
16- Mustafa Hilmi, -Anamur,
18- Mustafa Çakmak, -Söke,
19- Abdurrahman Mutlu, -Konya,
20- Ahmet Arslan, -Gazipaşa,
21- Ahmet Bilgiç, -Antalya,
22- Mustafa Doğan, -Milas,
23- Kamil Yıldırım, -Milas,
24- Mustafa şahin, -İzmir,
25- Mehmet Okumuş, -İzmir,
26- Recep Avcı, -Ereğli/Konya
27- Yusuf Alkan, -Konya,
28- Ali Dağdelen, -Karaman,
29- Mustafa Dağdelen, -Karaman,
30- İbrahim Dağdelen, -Karaman
31- Osman Keskin, -Ermenek,
32- Mehmet Aydın, -Karaman,
33- Osman Sarı, -Ermenek,
34- Hasan Hüseyin Şahin, -Antalya
35- İbrahim Baysal, -Ermenek
36- Süleyman Kökçam, -Konya,
37- Mehmet Çetiner, -Silifke,
38- Numan İlhan, -Söke,
39- Ali Kemancı, -Konya,
40- Ahmet Şallı, -Ortaklar
41- Osman Baştuğ -Ortaklar
42- Mehmet Yalçın -Konya,
Aralık- 2020
Süleyman YILDIZ
(LEMOS 5303)
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.