- 495 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Ruh Mu, Beden Mi?
Ruh Mu, Beden Mi?
Beden-Ruh döngüsü, ilk insan ile başlıyor! Daha doğrusu, beden ile başlıyor! Bedensiz bir ruh, henüz gözlemlenmedi, bazı enerji ölçümleri olsa da bu, ruhun gizemini çözmeye yaramıyor! Beden ile ruhun varlığına dair oluşan kanaat, bazı ruh ile bedenin oluşması şeklinde önem kazanır! Döngü var! Kadim dönemlerde ruhsal gizemlerin peşinde koşanlar, bilinir! Bedensel güç ve egemenlik kuranlar da bilinir! Her ikisini birlikte kullananlar da var!
Ruh mu önemli, beden mi önemli? Bu sorunun cevabı açık! Bedeni öldürmek, ruhun varlığının bilinmesini engelliyor! Ruh ölünce, beden ölür mü? Şöyle ki ruhu ortadan kaldırma iddiası da bedeni öldürmekle mümkün olduğu için bunun cevabı da açık! Ruh güzelliğinin gösterimi, beden ve onun araçlarıyla oluyor! Güzellik yarışmasında, "Ruh" güzelliği sergileyen kadınları gösteriyordu televizyon! Kadınlar çıplak değil de giyinik yarışıyor! Bedenleri olmaksızın ruh güzellikleri zaten görünmüyor da beden hareket ve nezaketlerinden çıkarım yapılmaya çalışılıyor! Ne çıkarsa, bahtına!
Öğrendiğimiz felsefi kabullerin çoğu, geçersiz olabilir! Bundan endişe etmek, öğrenmeyi engelliyor! Doğru olduğu kabul edilerek öğretilere harcanan zaman ve tüm yaşamsal kaynakların boşa gideceği korkusu var! "Zararın neresinden dönülse kar!" ama öyle bir kaynak harcanmış olabilir ki dönülse, elde pek bir şey kalmayacak! Bu nedenle mevcut kabul, daha da önemli hale getirilmeye çalışılır! Bir ümit veya bir inat!
Aklın, beden ile varlığının bilinmesi. Ruh, beden ikileminde; beden mi ruhtan oluştu, ruh mu bedenin çalışır durumda olmasının ürünü? Sorusunu doğurur! Beden olmaksızın ruh, varlığını bildiremiyor! Veya kendi de bilemiyor! Bedenin yazılımı da ruh ise beden de yazılımsız oluşmuyor! "Yumurta mı tavuktan, tavuk mu yumurtadan çıktı?" probleminde, cevap; "Tavuk" olmalı, yumurta nerden geldi? Sorusuna cevap "Tavuk" olsa da "Tavuk nerden geldi?" Sorusunun cevabı ilk geliş için yumurta olamaz! Öyle ise beden, ruhu açığa çıkarıyor ama ruhun bir bedeni açığa çıkarması, henüz gözlenmedi. Denilebilir! Yumurtanın ikincil olması, ruh için de düşünülebilir. Önce bedensel varlık oluşuyor, sonra ruh kazanımı var!
Araştırmaya gerek duymamanın ardında yatan, yanılgı korkusu. Araştırma yok ise yanılgı da yoktur! Kişi kendisi araştırmadığında başkalarının araştırmasına kalacak! Kendisi hiç yanılmamış olacak ama başkalarının yanılgısının sonuçlarını da kabul etmiş sayılacak! Bazı reddedebilir ama bu sonucu gördükten sonra olduğu için fayda vermez!
Son tahlilde; beden- ruh ilişkisi, beden ile başlıyor! Yani ortada bir beden olmadığında, ruhdan söz edilmiyor! Ruhun algılanması da beden ile oluyor! Güncel robotlardan çıkarım yapılabilir! Hareket edebilen enerjik bir robotun yapay zekası, ruh gibi düşünülebilir! Robotun bedeni olmadan yapay zeka diskette kayıtlı kalacak! Görünüm- algı, robotun bedeni üzerinden olacak! Ruh yani yapay zeka, olmaksızın robot da işe yaramayacak! Yani ruh- beden ikilisi kaçınılmaz! Ayrıldıklarında, sorun çıkıyor! Önem konusunda da birini çıkarınca diğeri, tek başına işlemiyor; beden işlemiyor, ruh, algılanmıyor!
Saygılarımla!
Ahmet Bektaş
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.