- 396 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
Fark Etmek
Fark Etmek
Sözlükten: Görmek, seçmek; anlamak, sezmek; ayırt etmek; değişmek, başkalaşmak!
Unsurları, fark etmeye çalışacağım.
Görmek, bakmak; duymak, dinlemek; düşünmek, anlamak!
Okul çağlarımda, "Bakmak Ve Görmek" okuma parçasını hatırlıyorum. İkisinin arasındaki farkı anlatıyordu. Ben, görmek ve bakmak olarak anlatacağım aslında aynı şey, ama benim anlattığımdaki "Görmek", ile okuma parçasındaki "Bakmak" yer değiştirmiş olabilir. Ama anlatılmak istenen aynı. Bir de şu var; vakti zamanında bir konu nasıl anlaşılmış ise sonsuza dek aynı kalmak zorunda değil. Fark edince, durum değişir!
Görmek, gözü olan her canlılın otomatik yaptığı bir eylem. Bakmak ise irade ile oluyor ve bakmanın bazı sonuçlarının olduğunu bilirsiniz. Meşhur ne bakıyorsun kavgalarının, çok gereksiz sonuçları olabiliyor! "Yan bakmak!" o daha da berbat sonuç doğurabilir! Bakmak icraat olarak düşünüldüğü için "Bakan" diye bir makam var! Görmenin ise fazlaca bir karşılığı yok! İnsan bakmayınca, burnunun ucunu bile görmeyebilir!
Duymak, dinlemek; "Kulaktan dolma" tabirini bilirsiniz! Bir şeyi duymak başka, dinlemek başka! Burada da dikkat çekmek istediğim "Dinlemek", iradi olduğundan sonuçları olabilir! Duyma öyle değil. Uzaktan da olsa davulun sesi duyulabilir ama dinlemek için iradi bir çaba gerek!
Düşünmek, anlamak; "İnsan, düşünen bir varlık!" yani düşünmek, doğal bir şey; anlamak ise çaba gerektiriyor. Anlamayı sağlayan kolaylaştıran, bir öğrenme süreci de gerekiyor!
Değişmek, başkalaşmak konusu, tamamen farklı.
Son tahlilde; görmek yetmez, bakmak gerek; duymak yetmez, dinlemek gerek; düşünmek yetmez, anlamak gerek! Kısaca gayri ihtiyari olan eylemler, iradi olarak yönetilip geliştirilmez ise "Fark etmek" mümkün olmaz!
Saygılarımla
Ahmet Bektaş
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.