- 473 Okunma
- 1 Yorum
- 1 Beğeni
İnsan
İnsan
TDK Güncel Türkçe Sözlük ; "İnsan, 1. İsim; toplum halinde bir kültür çevresinde yaşayan, düşünme ve konuşma yeteneği olan, evreni bütün olarak kavrayabilen, bulguları sonucunda değiştirebilen ve biçimlendirebilen bir canlı."
Unsurlarına tek tek bakalım.
"Toplum halinde bir kültür çevresinde yaşayan", toplumdan kopuk olmayacak ve kültürel birikimi olacak!
"Düşünme ve konuşma yeteneği olan.", düşüncesini, (konuşarak) ifade edebilecek.
"Evreni bütün olarak kavrayabilen.", evrensel olacak, bütün olarak kavramak ne kadar olabilir ise.
"Bulguları sonucunda değiştirebilen ve biçimlendirebilen bir canlı", araştıracak ve bulgularıyla evreni değiştirecek ve biçimlendirecek!
Bunların tamamı bir canlıda olduğunda, "İnsan" tanımına girebilecek!
Tanınmış bazı popüler biliminsanları, insanın gerçek değil bir hayal olduğunu söylüyor. Bazıları da bir matrikste olduğunu söylüyor. Ayrıntıyı bilirsiniz! İnsanların maddi canlı unsurunu pas geçme eğilimi var! Bazı felsefeciler de insanın bir düşünceden ibaret olduğunu söyler. Uykuda olduğu, ölünce uyanacağı konusu da var! Düşünceden ibaret ise matriks gibidir! Uykuda ise canlı olduğu unsuru vardır ama uykuda olan için tanımdaki diğer unsurlar (Toplum halinde bir kültür çevresinde yaşayan, düşünme ve konuşma yeteneği olan, evreni bütün olarak kavrayabilen, bulguları sonucunda değiştirebilen ve biçimlendirebilen bir canlı.) mümkün mü?
Son tahlilde; insan tanımındaki en önemli unsurlar, bazılarınca gözden çıkarılmış gibi görünüyor. İnsanın canlılığı ve uyanık iken yapabileceği eylemler olmadığında, geriye pek bir şey kalmıyor. Belki de bazı insan, kendi kendini yok saymayı bir kurtuluş olarak görüyor? Canlılığı, düşünmeyi ve bunu ifade etmeyi yeterince başaramıyor olabilir! Evreni bir bütün olarak anlayıp, bulgularıyla değiştirmeyi, biçimlendirmeyi imkansız buluyor olabilir! Tüm bu unsurlardan bıkmış olabilir! Toplumsal yaşamın, (hastalıklar, savaşlar, enerji yetmezliği, su- gıda yetmezliği ve düşmanlıklarla) bozulmasının verdiği ümitsizlik nedeniyle insan tanımındaki esas unsurların, aslında var olmadığına dair bir düşünce geliştiriyor olabilir! Yani bazı insanlar, tanımındaki yükten kurtulmak için hayale, matrikse ve uykuya dalmayı tercih ediyor olabilir! İnsanlığın asıl sorunu, tanımındaki unsurları açamamasında saklı olabilir! Madem bu unsurlar, verimli kullanılamıyor o halde toptan bir erteleme, teselli gibi düşünülebilir! "Şimdi olmuyor ise sonra olur" türünden bir erteleme, teselli olabilir! İnsan için insanlığı erteleme, çözüm olabilir mi? Buraya odaklanmakta, insanlık için fayda var!
Saygılarımla,
Ahmet Bektaş
YORUMLAR
İnsan arafta
Pozitif kutup
Ruh ve melek
Negatif kutup
Nefs ve şeytan
İki kutbu
AŞKLA
Dengede tutar
İNSAN