EV ALMA KOMŞU AL
EV ALMA KOMŞU AL
Hayatta akrabalarımız, arkadaşlarımız-dostlarımız, komşularımız vardır. İnsan dünyaya geldiği zaman ister istemez yakınlık göstermesi gereken akrabalarını hazır bulur. Halbuki dostları öyle değildir, çünkü dostlarını kendisi seçer.
Ya komşularımızın durumu nasıldır? Bir mahalleye yeni taşınsak bile akrabalarımızı hazır bulduğumuz gibi komşularımız da hazırdır. Komşularımızın bu hali aynı akrabalarımızı andırır. Fakat onlardan kimileriyle ahbaplık edebileceğimizi düşünürsek bu yönüyle de komşularımızı dost grubumuza dahil edebiliriz.
Arkadaşımıza darılabilir, küsebilir hatta kendisiyle bir daha görüşmeyebiliriz. Ama komşumuza darılsak ta, küssek te görüşmeyi kesemeyiz. Çünkü evimizin ya yanındadır, ya üst katımızdadır, ya alt katımızda. İstesek te istemesek te komşumuzu görür, konuşmasak bile televizyonunun, radyosunun sesini işitiriz. Her ne kadar mutfağımız ayrı olsa da yakın komşumuzun yemeklerinin kokusunu alırız. Pekala komşumuzun ahlakı kötü ise ona karşı tutum ve davranışımız nasıl olmalıdır.
Kıssa;
İmam-ı Azam’ın İslam düşmanı olan gayrimüslim bir komşusu vardır. Öyle ki iki merkebi vardır birisini ( haşa ) Ebubekir, diğerini ise Ömer diye çağırmaktadır. İmamın torunu bu durumu görünce celallenir ve dedesine varıp durumu bildirir, gayrimüslime haddini bildirmek için müsaade ister. İmam-ı Azam torununa “ Acele etme, bekle. Eğer o Ömer r.a. benim bildiğim Ömer r.a. ise bu yaptığını onun yanına koymaz! “ buyurur.
Birkaç gün sonra duyulur ki gayrimüslim merkebini yine Ömer diye çağırır. Merkep adamın yanına yaklaşınca alnının ortasına çitmeyi vurduğu gibi adamı öldürür!
Hikâye;
Hali vakti yerinde olan adamın bir ineği varmış. Her gün ineğini sağdıkça komşu hakkı der, bitişik komşusu ihtiyar kadına da biraz süt götürürmüş. Adamcağız bir gece bu komşusunun evinin oradan geçerken “ Tez vakitte şu bitişik komşunun ineğinin canını al Yarabbi! “ diye ihtiyar kadının beddua ettiğini işitir.
Adam hayretler içinde kalır ve sabah olur olmaz her zaman ki gibi ihtiyar kadına vermek üzere sütü alır komşusunun kapısını çalar. Sütü verdikten sonra ihtiyar kadına istemeden de olsa gece ki bedduasını işittiğini, ineğinin ona ne zararı olduğunu sorar.
Böyle bir sual beklemeyen kadın inkâr edemez bedduasını “ komşu, sana doğrusunu söyleyeyim mi? Ben senin ineğinin hiçbir zararını görmedim. Ama her sabah onu şarıl şarıl sağman yok mu? İşte onu çekemiyorum. Ne bu sütü içeyim, ne o sesi işiteyim!” diye cevap vermiş.
Evet, iyi insan sadece dostları ile değil, düşmanları ile de güzel geçinmesini bilen kimse değil midir? Efendimiz s.a.v. “Cebrail a.s. bana komşu haklarını koruma konusunda o kadar sıkı tavsiyelerde bulundu ki, komşunun komşuya vâris olacağını zannettim.” Buyurmuştur. Herkes iyi komşusu olmasını ister muhakkak. Öncelikle bizim iyi komşu olmamız gerekmez mi?
Hikaye;
Adamın kapısı çalınır. Bakar ki komşusudur gelen, eve buyur eder. Komşusu “ Sağol, içeri giremeyeceğim, durumun müsaitse biraz sıkışıklığım var da borç isteyeceğim “ der. Adam “ Hayhay komşu ne demek, biraz bekle “ der ve parayı getirip komşusuna verir. Komşusu işinin hallolmasının verdiği sevinçle, teşekkür ederek gider. Adam, kendi kendine “ vah bana! Yazık bana! “ diye söylenerek ağlamaya başlar. Bu duruma şaşıran eşi der ki “ bey madem ki parayı vermek seni bu kadar üzecekti, vermeseydin. Evde senin paran olduğunu da bilemezdi değil mi?” Adam, başını sallayarak “ hanım ben parayı verdiğime değil, komşumun sıkıntısı olmuşta ben bilememişim, onu kapıma getirmişim. Ben buna yanıyorum. “der.
Diyebiliriz ki, ah nerede o eski komşular! Şimdi büyük şehirlerde eski devirlerin komşuluğu kalmadı. Yeni evimize taşınırız da hoş geldin diye kapımızı vuran yok. Pekâlâ, biz çayımızı, kekimizi yapıp komşunun kapısını çalsak “ ben yeni taşındım, müsaitseniz sizinle tanışmak istiyorum. “ desek kaç insan bizi kapısından geri çevirebilir acaba. Neden komşulukta ilk adımı atan biz olmayalım ki.
Bir ev sahibi olmayı ne kadar isteriz değil mi? Bu aynı zamanda yeni komşular istemek değil midir? Ne demişler “ ev alma, komşu al. “ Çünkü komşu evden daha kıymetlidir.
Bu arada ev kredisi vermek için birbiriyle yarışan bankalara sorasım geldi.
Alooo, ev kredisinin yanında iyi komşu da var mı?