- 392 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
İnsanız Siyasal Varlığız Biz
İnsan toplumsal bir varlıktır. Diğer insanlarla ilintili ve ilişkili olması bakımından da siyasal bir varlıktır. Siyaset insanın türsel özelliğidir ve doğuştan gelir. İnsanları tanıma, anlama ve yönetme sanatı olarak tanımlandığına göre hepimiz birer siyasal varlığız.
...........................................................
Bunun dışında siyaset kurumsal anlamda devlet yönetme biçimidir ki, bu yazıda konu edilecektir. Seçme seçilme, iktidar olma, yönetme güncel siyasetin doğasında olan şeydir. Demokratik sistemin ana unsurlarıdır bunlar. Halk iradesi dediğimiz Cumhuriyet’le yönetiliyorsanız ve demokratik kurallar işliyor, seçimle idare belirleniyorsa seçim, seçmen, vekil mevzuları konunun içinde ve vazgeçilmezleridir.
...............................................................
Cumhuriyetimiz henüz yeni, bir asırlık bile değil ancak demokratik işleyiş daha da yenidir. Bu nedenle tam oturmuş bir sistemden bahsedilmesi oldukça güçtür. Hele hele sıklıkla kesintiye uğramış, araya darbeler, sıkı yönetimler, olağanüstü haller girmişse sisteminizi oturtmanız oldukça zordur.
.............................................................
Sistemimiz bize göre biraz. Türk insanının doğasına göre. En son uyarlamamız bile bize özgü. Bakın adına Türk tipi başkanlık sistemi dedik ve kendimize göre uyarladık. Bilinen ve yürürlükteki başkanlıklardan farklı bir sistem.
................................................................
Bizde sistem kesintiye uğruyor ama uğratanlar uzun kalmıyor. Çöreklenmiyorlar. Yine kendileri karar veriyorlar, bir takım düzenlemeler yapıyorlar, meydanı sivillere bırakıyorlar. Bakın atmışa seksene. Ara dönem yetmiş bire, farklı bir model olan doksan yediye. Yani kesintiler de bize göre. Güney Amerika ve Orta Doğu modellerinden farklı. Gelip oturmuyorlar uzun süre kalmıyorlar, belirli düzenlemeleri yapıyorlar, kendilerini biraz garantiye alıyorlar sonra sivillere bırakıyorlar.
..................................................................
Sistemimiz elitistti eskiden biraz. Seçilenler seçkinlerdi. Hele hele liderler ya Ortadoğu’dan ya da İstanbul Teknik’tendi. Biraz değişti bu durum. Halka indi. Daha halktan olanlar geldi. Bu yıllar önce hissediliyordu. Siyaset halka inecek deniliyordu. Hatta deneyimli bir siyaset adamı takriben yirmi beş otuz yıl önce bunu söylemişti. Demişti ki; siyaseti bugüne kadar elitler yapıyordu. Ancak durum değişecek. Halka yayılacak. Tabandan gelenler yönetecek bu nedenle de sertleşecek.
...............................................................
Liderler mutlak belirleyici. Listeye konulanlar, sıralamaya sokulanlar, meclise gelmesi istenenler hep onların güçlü liderlikleriyle ilgili bir durumdan kaynaklanır. Bazen beş altı hatta hatta yedi sekiz kez seçilenler var ki bu liderin iradesi dışında asla mümkün değildir. Zaman zaman ifade de edilir beş kez seçildim, altıncı yedinci kez meclise geldim denilse de çok bir şey ifade etmez. Böyle konuşanlara bağımsız konuda gel demek gerekir. Var mı böyle siyasetçilerimiz, ender de olsa vardır. Ya da vardı demek daha isabetli olur. Liderden bağımsız seçilebilenler vardır. Onlar da bunu pek konuşmazlar gündeme getirmezler. Bu gibi kişiler zaten potansiyel olarak ya lider ya da lider adaylarıdırlar. Nitekim sonraki süreçte parti kurdukları ve başına geçtikleri görülmüştür.
Kemal SEYFİ
17.01.2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.