- 483 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Fizik
Fizik
Fizik," Maddeyi, maddenin uzay- zaman hareketlerini ve enerji- kuvvet varlığını inceler! Kısaca maddeyi inceler.
Fizik, matematikle ifade edilir. Denklemlerle.
Cevaplanmamış sorularla başlıyorum.
Evren, hacim olarak ne kadar büyük, bir sınırı var mı?
Küçük, ne kadar küçük; alt sınırı var mı?
Maddi hacimden, kuantum alana ulaşılabilir mi?
Evrenden bize gelen bilginin bir sınırı, duvarı var mı?
Fizikçiler cevaplarsa, öğreniriz!
Evrenden bize ulaşan bilgi sınırı, benim ilgimi çeker. Bu ışık hızı ile sınırlı, şimdilik. Işık hızını, somut madde hacminde aşmak mümkün görünmüyor. Soyut alanda ise ışık hızının anlamı yok. Yani hacimden 3. Boyuttan, alana yani 2. Boyuta geçildiğini var sayalım, uzay- zaman, bildik anlamda kalmıyor. Tasarısı kalıyor. Tasarıdan maddeye geçiş de bildiğimiz evrimsel süreci gerektiriyor. Bu süreci kısaltmak için maddeden ayrılmak, hacimdeki tüm unsurları terk etmekle mümkün. "Ölüm" gibi.
Fizik hacminde felsefe yapmak, somuttan, soyuta bakmak gibi. Maddeden bakılıyor ama maddenin, "Maadi" varlığının bir anlamı olmayan soyut alana ulaşılmak isteniyor.
"Doppler" etkisi ve "Entropi" uzay zamanda 3. Boyuttaki tüm hareketi etkiliyor, bozuyor. Uzay- zamanda, bir mekana ulaşmak, 3. Boyut somut hacimde, şimdilik mümkün görünmüyor. Bırakın geçmiş ve geleceği şimdiki zamana bile ulaşılmaz. Bu da maddenin yeri belirlendiğinde, hızının belirlenmesini imkansız kılan "Belirsizlik" ilkesi yüzünden. Hızı belirlendiğinde de yeri hakkında kesin konuşulamaz. "Bir cisim şu hızda, şurada duruyor" denilemez. Entropi, maddenin her değişimindeki farklılaşmasının ölçümü gibi düşünülebilir. Meşhur Anştayn denklemindeki enerji madde ve ışık hızı ilişkisi. Buna göre, zamanda ve mekanda yapılması planlanan yolculuk mutlak olmayacak. Eksiğiyle olunca da, "Ne kadar eksik?" sorusunun cevabı aranacak. "Doppler etkisi, hareket eden bir kaynaktan size doğru gelen dalgaların, kaynağın sizden öteye gidiyor olması halinde genişleyip uzayacağını, kaynağın size yaklaşıyor olması halinde sıkışıp kısalacağını" ifade eder. Hoparlörle ses yayını yapan araçların yaklaşırken tiz uzaklaşırken kalın ses çıkarması bundandır. Evrenden bize gelecek bilgiler için de bu geçerli. Evren, genişlemeye ışık hızında devam ediyor olsa dahi ışık bize hiç ulaşamayacak! Yolladığı ışık kadar uzaklaşıyor çünkü. İki aracın birbirinden 100 er km. hızla uzaklaşması demek 200 km. ara açıklığı demektir. Yok evren, büzülüyor ise bu sefer de üst üste binmiş bilgileri çözmek gerekecek.
Son tahlilde; fizik bilgim çok sınırlı olmasına ramen, uzay- zamandaki konumum hakkında bilgisiz veya çaresiz sayılmam. En azından neyin, ne olmadığı hakkında bir fikir üretebilirim! Ne olduğu iddia olan şeylerin, benim- uzay zamanımda bana yansımasını kendim kontrol edebilirim. Bilginin bozulmadan mutlak anlamıyla, günümüze kadar ulaşamayacağını bilirim.
Saygılarımla,
Ahmet Bektaş
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.