Ekmek Aslanın Ağzında
Okuyor izliyor dinliyor ve görüyoruz. Yakınanları, sorun sıkıntı yapanları, umutsuzluğa kapılanları, geleceğe karamsar bakanları.
.......................................................
Vasıflılar bile umutsuz. Üniversite bitirmiş, üzerine master doktora yapmış, bir iki dili olan, kendisini geliştirmiş, dünyayı tanımış, hayatı anlamış.
.......................................................
Memuriyeti geçelim. Elde edilmesi kolay değil. Sınavı var mülakatı var. Ciddi hazırlığı var. Yarıştığınız sayısız insan var.
.........................................................
Piyasa işinden bahsediyorum. Vasat olandan. Ortalama işten. Profosyonel anlamda olanı geçelim. Oralara yerleşmek de kolay değil. Nice denemelerden testten geçirilirsiniz, sayısız donanım deneyim istenir, yetmez belki de bir tasallutta bulunulması salık verilir. Birilerini araya koymanız, çokça ödün vermeniz gerekir.
.............................................................
Bulabilirseniz vasat bir iş. Onca yıla, emeğe, belki de çifte dile olgunlaşmış yaşa cüzi bir ücret teklifi alırsınız. Alırsınız ve şaşkınlık yaşarsınız. Kendinize yediremezsiniz ancak buna mecbursunuz. Ücret küçük de olsa iş zor da olsa horlansak da zorlansak da çalışmaya mecburuz. Ekmek aslanın ağzında çünkü. İş aş ekmek edinmek zor çünkü.
............................................................
Anlatılanlar hemen hepimizin, çoģumuzun yaşadığı bir gerçekliktir. Benzer bir konuyu bir firma yetkilisi anlatıyor. Çalıştığı yerden bahsediyor. İki dilli, çifte diplomalı ve bunca yıl deneyimli kişiye yapılan teklif üç yedi yüz diyor. Patronundan bahsediyor. Milyon dolarlık belki belki milyar dolarlık bir işadamından. Ancak teklif neredeyse asgari ücret düzeyinde belki biraz üzerinde diyor.
...............................................................
Asgari ücret neredeyse ortalama ücret oldu denilmesinin nedeni bu. Bu ücrete göre ayar. Patronların işine geliyor. Oysa çözüm basit. Yasal yollu. Bir maddelik iş. Her pozisyondaki kişiye asgari ücrete yapılan oranda artış yapılacak denilmesi meseleyi çözer. Çalışan da işe yeni alınan da korunmuş olur. Böylelikle hak adalet yerini bulur. Alın teri karşılığını görür.
Kemal GÜL
14.01.2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.