- 383 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
HALİDE EDİP ADIVAR.
HALİDE EDİP ADIVAR.
1884 yılında İstanbul’un Beşiktaş semtinde dünyaya gelen Halide Edip Adıvar, 1901 yılında İstanbul Üsküdar’da bulunan Üsküdar Kız Lisesi’ni bitirdi. Bu lisede son sınıf öğrencisiyken matematik öğretmeni Salih Zeki Bey ile evlendi. Bu sebeple yazdığı ilk yazılarda Halide Salih ismini kullandı.
31 Mart Vakası dönemindeki karışıklıklardan ötürü Mısır’a oradan da İngiltere’ye gitti. 1909 yılında dönerek kadın haklarını savunan yazılar yazdı. Bu yazıları çeşitli dergilerde yayınlanan Adıvar, 1910 yılında eşinden ayrılınca babasının ismini imzasına ekledi ve Halide Edip adıyla yazılar yazmaya başladı.
Çeşitli kurumlarda öğretmenlik görevini sürdüren Adıvar, Balkan Savaşı yıllarında kadınların toplumsal yaşamdaki rolünü artırmak amacıyla kurulan Teal-i Nisvan cemiyetinin kurucuları arasında yer aldı. Yine bu dönemde Türk Ocağı’na katıldı. İkinci evliliğini 1917 yılında Dr. Adnan Adıvar ile yaptı.
Milli mücadele döneminde Anadolu’da gerçekleşen işgalleri protesto etmek amacıyla mitinglere katılan Halide Edip Adıvar, burada etkili konuşmalarıyla dikkat çekti. Eşiyle birlikte Kurtuluş Savaşı’na katılmak amacıyla Anadolu’da bulunan Mustafa Kemal Paşa karargahında basın ve ajans ile ilgili önemli görevler üstlendi. Sakarya Savaşı sırasında kendisine onbaşı rütbesi verilen Adıvar, Dumlupınar Savaşı’nın bitimiyle Başçavuş rütbesine yükseldi. Bu savaştaki başarılarından ötürü de İstiklal Madalyası ile ödüllendirildi.
Kurtuluş Savaşı’nın ardından Dışişleri Bakanlığı İstanbul Temsilciliği görevine getirilen Halide Edip Adıvar, cumhuriyetin ilanının ardından çeşitli gazetelerde yazılar yazmaya başladı. Atatürk ile düştüğü fikir ayrılığı ve tek partili dönemin başlangıcıyla birlikte Türkiye’den ayrılıp önce Fransa’da, ardından da İngiltere’de yaşadı.
1939 yılında Türkiye’ye dönüp, 1940 yılında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi İngiliz Filolojisi kürsü başkanlığını yürüten Adıvar, 1950 yılında meclise bağımsız İzmir milletvekili olarak girdi. 1955 yılında eşi Adnan Adıvar’ın ölümü ile büyük üzüntü yaşadı.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.