YÜKSELEN DEĞER ÜRETİM EKONOMİSİ
YÜKSELEN DEĞER ÜRETİM EKONOMİSİ
Yıl 1976 Köyüm elli haneli bir köy o günlerde beş traktör 30 çift at ve katır dört çift manda sekiz çift öküz ile mevcut tarlalar işleniyor arpa buğday ( buğday çeşitleri üveyik. Ak buğday. Mağra buğdayı, meskene buğdayı, kondura buğdayı, mal buğdayı ) yulaf gernik siyez mısır fiğ pakla (fasulye) pirinç gibi oldukça geniş yelpazeli tahıllar aygül (ayçiçeği) pancar tütün kendir gibi sınai bitkiler bolca üretilirdi hatırı sayılır miktarda soğan ekimi yapılır soğanın sıkı seyreltilip heğlere (söğüt kestane fındık dallarından örülmüş büyükçe sepet) konur merkep katır gibi yük hayvanları marifetiyle ilçe pazarında satılırdı hemen her ailenin en az birkaç tane sağlım kara sığırı vardı köyün sığırtmacı vardı ayrıca bazı ailelerin kömüş sürüleri kara sığır sürüleri mevcuttu çal da üç adet keçi hayadı mevcuttu buralarda en az bin beş yüz tane keçi oğlak bulunurdu birkaç ailenin koyun sürüleri mevcuttu pek çok aile kaz hindi tavuk yetiştirir ilçede oluşmuş Pazar yerlerinde satar aile bütçesine katkı sağlardı pek çok ailenin binek atları mevcuttu köylüler hafta pazarına genel olarak sırayla çekilen traktör römorklarıyla gider gene pek çoğu atına heybesini asar atını ilçede bulunan hanlara bağlar dı en meşhuru nacinin hanıydı nacinin hanında atlar da nallanırdı bunca hayvanın kemreleri tarlalara serpilir muazzam bir döngü sağlanırdı bu haliyle köyümüz üretim yönüyle ülke ekonomisine katkı sağlayan bir konumdaydı tarlarda ve civarda pek çok endemik meyve çeşidi vardı maharetli köy kadınları Kiren eğşisi acuk eğşisi pancar pekmezi güvendik pekmezi çördük pekmezi üzüm pekmezi salça ve pek çok turşu çeşidini üretir hemen herkes bulgur kaynatır yarma çekerdi genelde kendileri tüketirdi köye matafçılar gelir en çok takas yöntemiyle alış veriş yapılırdı bu anlatımımda kullandığım kelimeler yöresel söylem olduğundan okuyucu tarafından anlaşılmasının zor olduğunun farkındayım özellikle buğday çeşitlerinin isimleri farklı gelebilir buğday çeşitlerinin geliştirilip yaşatılıp gelecek nesillere aktarımı konusunda uğraş veren tarımsal araştırma enstitülerimize üniversitelerimize üretimden yana tavır koyan başta Atakum belediyemiz olmak üzere yerel yönetimlerimize ümit vadeden çalışmalarından dolayı minnettarım sağ olsunlar var olsunlar.
Günümüze gelecek olur isek bahsettiğim yıllarda köyümde yüzde on kadar sulu yüzde dosan kadar kuru tarım yapılırdı günümüzde bu oran tersine dönmesine rağmen üretim çeşitliliği ve miktarı aynı oranda artmamış geride kalmıştır. Köyüm ülkenin liberal ekonomik yaklaşım yönünde makas değiştirmesinden nasibini almış büyük şehirlere ucuz iş gücü oluşturma anlayışı çerçevesinde aşırı göç vermiştir ithal ikameli tarımsal girdilerin pahalı oluşu emek yoğun sektörde çalışan sayısının azlığı her ne kadar tarımsal mekanizasyonda iyi bir seviye yakalanmış olsa dahi üretimin artması için gerek merkezi gerekse yerel anlamda samimi akılcı planlamaya en önemlisi tavrını üretimden yana koyan üst yöneticilere ihtiyaç vardır.
05/01/2021 Samsun
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.