- 406 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Derd-i Derun Yazı-1
David Fromkin’in bir kitabı var.
Kitabın ismi, “Barışa Son Veren Barış ’Modern Ortadoğu Nasıl yaratıldı? 1914-1922’ ”...
Başlığı çok ilginçtir; öyle bir barış ya da barışlar zinciri yapıyorsunuz ki, barış kavramına belirsizlik kipinde son veriyor !
Kitapta (Sf.3), ”1914-1922 dönemi kararların(ın) verildiği masaların çevresinde sadece Avrupalılar ve Amerikalılar oturmaktadır.” denilmektedir !
Konu tüm dünya genelinde sınırların yeniden çizildiği, özelinde ise; BOP veya GBOP şeklinde tekrardan belirlenmeye çalışılan geniş ya da "Büyük Ortadoğu" kavramı ile ilgilidir.
I. Dünya Savaşı’ndaki Irak ve Ürdün Devletlerinin oluşumu İngiliz emperyalizminin dahice bir (!) buluşudur.
Suudi Arabistan, Kuveyt ve Irak sınırları bir İngiliz devleti memurunca çizilmiştir.
Suriye ve Lübnan müslüman ve hristiyanları arasındaki sınır Fransa, Ermenistan-Azerbaycan sınırları (Kafkas) da S.S.C.B.(Rusya) tarafından çizilmiştir.
Cetvel devletleri veya metrofaj devlet sınırları diyebiliyorum, bu ilginç oluşumlara !
Ortadoğu’da stabilite yoktur, her şey destabilizasyon üzerine kuruludur.
Ama kesin olan da şudur; Ortadoğu’da “yaşamın temeli” sadece -din-dir.
Onun yerine, başka hiç bir şeyi de bu kadar verimli idame/ikame ettiremezsiniz !
Yine emperyal/ağa uluslardan olan Ruslar ise, kendi emperyalizmlerinin temeline koydukları sınıfsal pratiklerle işi kotaragelmişlerdir.
İngilizlerin tercihleri her daim emperyal ve milliyetçi/hanedancı yaklaşımı önermiştir.
Kısacası herkes tarihsel gerçeğini yaşamakta ya da kendi tarih babası ve yönetim biçimi (ya da rejim) anasından öğrendiklerini işlemektedir…
Yoksa emperyalizmin özü ve görüntüsü hep aynıdır.
Yöntemler, Doğu ve Batı versiyon diye gruplayabileceğimiz üst başlıkta emperyalizmde çok farklı değildir, bunu anlatmak istiyorum.
Her şey I. Paylaşım Savaşı bitimiyle başlıyor.
Ortadoğu’nun Fransa, İngiltere, Rusya arasında paylaşılması Mark Sykes adlı memurun bu işe atanması ile başlamıştır.
Sonuç:
Savaş, utanmaz sömürgecilelerin bu bölgenin geleceğine yönelik tasarımlarla biçimlendirdikleri içinden çıkılmaz, haritalarda gizlidir.
Dün, bu adam ve Fransız yol arkadaşı Picot, Ortadoğu’da İngiliz, Fransız ve Rusya’nın paylaşım sınırlarını belirlediler.
Bugün aynı şeyleri “Eşitsiz Büyüme Yasası” gereği büyümüş olan, ABD ve AB ile asıl " ’büyük’ İsrail” yapmaya çalışmaktadırlar.
Birinci Bölüm Sonu
Görsel Fotoğraf : Maraş katliamı esnasında ajan/provakatörlerce kullanılan slogan...
Ahmet Kutlu Ayyüce