- 313 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Öldürme
Öldürme
Bir insanın öldürülmesinde öldürenin, öldürülene tercih edilmesi var. Bu tercihi, öldüren yapmış sayılır. Herkes birbirine karşı eşit haklara sahip olduğundan bu tip tercihlerin cezai sonuçları olacaktır.
Cezai öldürme, cinayet veya kaza sonucu öldürme.
Tasarlayarak öldürmek, 1. Derece cinayet.
Tasarlamadan öldürmek, 2. Derece cinayet.
Kasıtsız öldürmede, ölüm kastı olmaksızın ölümün gerçekleşmesi var.
Gönüllü öldürmede kasıt var. İstemsiz öldürmede kasıt yok ama ölüme neden olan hal var. İtme sonucu itilenin bir yerden düşmesi veya çarpması sonucu ölüme sebep olmak var. Ayrıca güvenlik ile ilgili yasalara veya yönetmeliklere uymayıp ölüme sebep olmak var. "Yapıcı ölüm"
Meşru sayılabilecekler; "Meşru müdafaa", savunma halinde ölüme sebep olmak. Zihinsel yetersizlik sonucu, ölüme sebep olmak. Yaş bakımından cezai sorumluluğu olmayanların, ölüme sebep olması.
Hukuka uygunluk nedeni veya ayrıcalık. Emniyet güçlerinin görevini yaparken veya savaşta ölüme sebep olmak.
Kadın cinayetlerinde bu durumların neredeyse hiçbiri yok! Kadın cinayetlerine temel teşkil eden nedenlerin tamamı, toplumsal kabul ve öğretiyle alakalı. Değer yargılarıyla alakalı. Değer yargılarının, insandan daha kıymetli olmasından kaynaklı. Namus ve kıskançlık veya itaatsizliğin neden olduğu cinayetlerde, tırnak içi "Değer" kadından yani insandan çok daha önemli kabul edildiğinden cezası da "Ölüm" olarak tamamen izafi belirlenir zannı hakim. Yukarıda öldürenin tercihinin, ölenden önemli olması halinden bahsetmiştim. Öldürenin kendince meşru nedeni, namus veya kıskançlık veya itaatsizlik kuralının kadın (insan) hayatından önemli kabul edilmesi. İnsanı izafi değerlerden önemli kabul etmek ve bunun içselleştirilmesi, kadın cinayetlerinin azaltılmasında faydalı olabilir.
Son tahlilde; kimsenin kendine izafi "Meşru" değeri, başkasının hayatından daha önemli olamaz! Kadın cinayetlerine güya meşruiyet kazandıran değerler (namus- kıskançlık ve itaatsizlik), insan hayatından daha önemli olmadığında cinayete sebep olmayacak. Diğer insan hayatından daha önemli sayılabilecek kabuller ve değerleri düşünelim. Irk, din, ideoloji benzeri değerler, insan hayatından önemli kabul edilmediğinde sorun çıkmayacaktır. Yani uğuruna ölünecek veya ugurunda öldürmeyi meşru sayacak değerlerin gözden geçirilmesi gerekir. İnsan hayatıyla tartılacak "Değer", sorun çıkarabilir.
Saygılarımla,
Ahmet Bektaş
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.