- 381 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beðeni
Ýçerik
Ýçerik
Kýsaca, içindekiler. Sözcüðün- kavramýn, içerdiði anlam.
Ürünlerin içeriði, ambalaj veya etikette "Ýçindekiler" baþlýðýnda yazýlýr. Sözcük veya kavramlarýn içeriði ise cümlelerde ifade edilir.
Zamanla bazý kavramlar veya sözcüklerin içeriði deðiþir, bazýlarýnýn da içi boþalýr. Sözcük, kullanýldýðý içerikten baþka anlam kazanýr veya kazandýrýlýr. Kavramlar ise içi boþalýnca, kapsamý daralýr veya içerik farklýlaþýr.
Ýçeriðinden çýkarýlýnca, ürünün özünü deðiþtirmeyen unsurlar olduðu gibi olmazsa olmaz unsurlar vardýr. Tatlýlarda veya þerbetlerde içerikteki "Þeker", ana unsur. Þekersiz þerbet veya þekersiz tatlý, þeker hastalarý için veya diyet yapanlar için üretilir. Ýçerikten þeker ne kadar çýkarýlabilir, bilmiyorum. Sonuçta "Þekersiz" ifadesi kullanýlýr.
Ýçerikten çýkarýlýnca, sonucun deðiþmediði durumlara ve içerikten çýkarýlýnca, sonuca ulaþýlamayacaðý durumlara bakacaðým.
Mesela; dibek döðme iþinde içerikten "Hýnk" deyici çýkarýlsa dibek yine dövülür. Dibek döðücüsü içerikten çýkarýlýp "Hýnk" deyici býrakýlsa dibek döðülmez! Benzer þekilde bazý meslekler hangileri olabilir? Fýrýncý olmasa, ekmek piþirme iþi sekteye uðrar. Ýçerikte un olmadýðýnda yine sonuca ulaþýlmaz.
Kavramlarýn içeriðine bakalým. Ýçeriðinden bazý çýkartmalar yapýldýðýnda geri ne kalýyor? " "Ýyilik", içerikten ne çýkarýlabilir? "Yardým" çýksa eksilme olur. Ýyiliði yapanýn "Kötü" özelliði içeriðe dahil edilmiþ ise o çýkarýlsa bütünlük bozulmaz. Þöyle ki genel kaný olarak "Kötü" olarak nitelenen birisi iyilik yaptýðýnda iyiliðin içeriði bozulmaz! Diðer açýdan kötülük içeriðine kötülüðü yapanýn "Ýyi" özelliði dahil edilmiþ ise kötülüðün içeriði "Ýyi" olarak deðiþmez! Ýçerikleri etkilemeyen þeyleri, içeriðe asli unsur olarak katmamak gerekiyor.
Bazý kavramlarýn içeriði ifade edilirken en popüler öne çýkýyor veya algýda seçicilik nedeniyle öne çýkanlar oluyor. Eski mesleklerde cinsiyet içeriði, ön planda oluyor ve nerdeyse içeriði beliliyordu. Bilim adamý, iþ adamý gibi mesleklerde cinsiyet mesleðin içeriðinden adýna kadar ulaþýyor. Ýþ insaný, bilim insaný olarak deðiþtirilmesi çok yeni. Din adamý, din insaný olarak belki deðerlendirilebilir. Ýçeriði ifade ederken cinselliðin ön plana çýkarýlmasý, "Algýda seçicilik" tesiriyle olabilir. "Algýda seçicilik" öyle etkili olmuþ ki bazý içeriklerden "Cinsellik" çýkarýlsa sanki baþka unsur yok gibi içeriði anlatan susup kalacak! Ýçeriði cinsellikle açýyor, cinsellikle devam ediyor ve cinsellikle kapatýyor. Ýçeriði bilmeyen de sanýyor ki içerik, sadece cinsellikten ibaret.
Belki de "Adam", erkek manasýnda deðil de ehil olan anlamýnda kullanýlmýþtýr; saygýn manasýnda. Eski saygýn kiþiliklerin çoðunluðunun "Erkek" olmasýndan kaynaklý da olabilir. Günümüzde "Sayýn" kadýnlarýn artmasý ifadelere de yansýyor.
Son tahlilde; kelime veya kavramýn içeriði önemli. Ýçerik boþaldýðýnda anlam da eksiliyor. Ýçerik anlamý karþýladýðýnda yeterli oluyor. Bazý kavramlarýn içeriðinde "Algýda seçicilik" nedeniyle öne çýkan unsur, içeriði tamamen ele geçirebiliyor. Ýçeriðin araþtýrýlmasýndaki zahmet ve yetersizlik, popüler olaný öne çýkarýyor. Özellikle içerikteki "Cinsellik", içeriðin tek unsuru gibi algýlanabiliyor. Fazla söz içeriði gereksiz çoðaltýr.
Saygýlarýmla,
Ahmet Bektaþ
YORUMLAR
Henüz yorum yapýlmamýþ.