- 1571 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
TELLAL ÇEŞMESİ (ANI)
Kütahya sokaklarında, caddelerinde her köşe başında; vanası olmayan, suları gürül gürül boşa akan çeşmeleri vardır. Kütahya’dan geçen ve gelen her ziyaretçi görebilir. Kent, yayla yükseltili bir zemine ve zengin bir orman varlığına sahip olduğundan yüzey suları çoktur.
Çeşme isimleri de ilginçtir; Tellal, Âşıklar, Ali paşa, Sultan Bağı çukur, Meydan, Ilık, Pirler, Halil Ağa, Rabia hanım, Hürriyet, Musalla bunlardan bazıları.
Kütahya şehir merkezinde şebeke suları kaynağından alınıp evlere verilen birinci sınıf içme suyuna sahiptir. Örneğin; Kütahya’dan doğan Porsuk çayının suyu; Gediz yolu üzerinde kaynaktan çıkar, güneş görmeden şebeke ile evlere dağıtılır.
Eskişehir’in meşhur Kalabak suyu Sultandağı eteklerinde, Eskişehir-Kütahya arasındadır. Kütahyalılar dağın öbür tarafından çıkan aynı suya da incik suyu demişler.
1990’lı yılların sonu İstanbul’da su kesintilerinin devam ettiği yıllardı. Kütahya il merkezinde; Yerel esnafın çini satışlarını arttırmak için; İstanbul-Antalya yolu şehir merkezinden geçen yolun şehir dışına çıkarılıp, çevre yolu yapılmasını istemediği yıllar. Nedeni; Kütahya içinden geçiş azalacak dolayısıyla satışlarda azalacaktır.
İstanbul plakalı araçtan inen ziyaretçiler her çeşme başında durup susuzluğunu giderip elini yüzünü yıkarken;
- “bu çeşmelerin neden vanası yok sular boşa akıyor” derlerdi.
Eskişehir’de yıllardır evlere servis yapılan Kalabak suyunun dağıtımının benzerini, Kütahya halkı da incik suyunu evlerine istermiş gibi;
- “biz neden incik suyu içemiyoruz” bu serzenişe dur demek için; yeni seçilen belediye başkanı 40 km uzaktan incik suyunu getirip Kütahya şehir merkezindeki çeşmelere dağıtımı yapar. Pankartta şöyle yazar:
- ”naaaptık, neettik incik suyunu gettik”
Tankerle getirilen su; taşıma yoluyla geldiğinden şehirde dizanteri vakaları artmıştır.
Tellal çeşmesi de; Kütahya’nın çeşme si mgelerinden biridir. Sultan Bağı’ndaki Klasik çeşme formunda yapılmış olan bu çeşmenin önün de yalak taşı vardır.
Bir ilkbahar günü, iki arkadaş buradan su içip ellerimizi yüzümüz yıkadığımız esnada; üniformalarından anladığımız kadarıyla liseli genç kız öğrenci grubu çeşmeye geldi. Bende onlara;
-Burası Tellal çeşmesi biliyor musunuz? Dediğimde
-Tabi biliyoruz Kütahya’da bilmeyen var mı? Cevabını alınca
-Peki, buradan su içip dilek tutanların hemen evleniyor biliyor musunuz? Deyince,
-Yaaa! Öylemi deyip kızlar birbirini ezercesine su içmeye çalıştılar.
Herhalde; Batıl inançlar, hurafe gibi inançlar böyle çıksa gerek…
YORUMLAR
Muhteşem!..''Kütahya'nın pınarları akıyor'''2000 li yıllarda dört yıl görev yaptım.Küçük ama çok güzel bir ilimiz..Buram buram tarih kokan..Ilıcaları , kaplıcaları lokantaları bol ,sanata ve sanatçıya değer veren Dumlupınar Üniversitesinde Rahmetli Barış Manço'yla birlikte gelenleri selamlaması..Valilikteki su dolu vazosuyla mimari harikası konakları ile muhteşem bir yer..Kütahya'ya , Kütahyalılara ve yazarına selam olsun.Saygıyla.
neneh. tarafından 21.12.2020 18:51:00 zamanında düzenlenmiştir.
Battal BAŞARAN
saygılar...