- 528 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
TERCİH
TERCİH
-me,-ma ekleri bizim yaşamımızı direk etkileyen olumsuzluk ekleridir.
Gelin bir kaç örnekle açıklayalım. -Camı sen mi kırdın ?
Evet ben kırdım , derseniz sonucuna katlanırsınız.
Hayır ben kır-ma-dım derseniz camı kıran aranır. Siz zaman kazanırsınız.
Sofrayı topladım mı?
Evet topladım derseniz. Sorun yok övgü alabilirsiniz.
Hayır topla-ma- dım yanıtı sizin ne kadar hazırcı, tembel biri olduğunuz yüzünüze vurulur.
Ödevini yaptın mı ?
Evet yaptım yanıtına gelecek tepki aferin beni sorumlu çalışkan kızım/ oğlum diye ödül bile alabilirsiniz.
Hayır yap-ma-dım yanıtı durumunda ne tembelliğniz ne sorumsuzluğunuz kalır. Azar işitebilir hatta dayak bile yiyebilirsiniz.
Bu gün işe gittin mi ?
Evet gittim. Güzel söylenecek bir şey yok.
Hayır git-me-dim yanıtı durumunda saldırıya karşı hazır olmak gerekir.
Bu konu hakkında sende benim gibi mi düşünüyorsun?
Evet efendim sizin gibi düşünüyorum. Bu yanıta karşı genellikle artık onun gibi düşünmeniz istenir.
Hayır sizin gibi düşün-mü-yorum yanıtı sizin için neden , niçin gibi zorlayıcı yanıt vermeye zorlar. Artık karşı düşünce/görüştesiniz bizimle birlik olamazsiniz ayrımcılığına gitmeniz gerekebilir.
Parayı, sen mi çaldın?
Hayır ben çal-ma-dım. Bu inkarcı yanıt belkide sizi kurtarır.
Parayı ben çaldım. Doğruyu söylediğiniz halde -ma eki kullanmadığınız için hırsız damgasını yersiniz.
Amiriniz/müdürünüz bir yolsuzluk yaptığında; sizin yanıtınız çok önemlidir.
Hayır ben gör-me-dim, duy-madım dediğinizde o kişi yolsuzluğunu devam ettirir.
Evet yaptı gördüm yanıtı başınıza olmadık işler açabilir. Yolsuzluğu kanıtlamanız gerkebilir. İftiracı, yalancı, servet düşmanı, amirine karşı saygısız durumuna düşebilirsiniz. Artık siz bir düşmansınız kanıtlayamadığınız zaman sürgünler, mobbingler, hatta işten atılmaya hazır olmalısınız.
Bir cinayete tanık oldunuz.
Ben görmedim dediğinizde sorun yok. Ama her şeyi göze alarak, doğruyu söylerseniz ;
Tehditlere, dövüşe, hatta ölüme hazır olmalısınız.
Bir devlet büyüğü hakkında düşüncenizi sesli veya yazılı bildirirseniz hapis cezasını göze almalısınız. O kişinin söylediklerini beyninizde kabul etmesenizde ; Doğrudur o iyisini bilir demeniz belkide mevkinizde yükselmelere neden olabilir. Ama bu defa onursuzluk hastalığına yakalanirsiniz. O hastalık öyle bir dert ki ömür boyu sizi bırakmaz.
Bu gibi örnekleri yaşamın her alanı içinde söyleyebiliriz.
Öyleyse; -me,-ma eklerini nasıl yaşamak istiyorsanız öyle tercih etmek kişinin elindedir.
Ya onursuzluk hastalığını ömür boyu çekmek, ya da onurlu biçimde yaşam sürmek kişinin bileceği tercihtir.
Ömer Yalçın..................................
01/11/2020
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.