- 1502 Okunma
- 17 Yorum
- 4 Beğeni
Edebi Akım ve Türk şiirinde yeni bir akım hevesi ile Yeiku hakkında
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Belli bir sanatçı gurubunun, belli bir dönemde, ortak estetik zevkeri, sanat anlayışları ve edebiyata yaklaşımlarında, etkilendikleri çevresel faktörler, teknolojik gelişmeler ve toplumsal olaylar neticesinde meydana getirdikleri edebi hareket ve yönelimlere edebi akım diyebiliriz.
Bireyin kendisindeki değişimleri, toplumsal olaylar ile yenilikler ve yeni arayışlar edebiyatta yeni gelişmelere ve değişimlere yol açmakta, açılan kimi yollar ise yeni bir edebi akımın doğuşuna temel oluşturmaktadır.
Edebi akımlar kimi zamanda sonradan gelen kuşakların duygu, düşünce ve estetik anlayışlarının öncekilerden belirgin bir farklılık göstermesiyle yada önceki akımlara tepki olarak doğabilmektedir.
Her edebi akımında belli bir yaşam döngüsüne sahip olduğunu görürüz; doğar, büyür, gelişir ve nihayet bir başka akıma yerlerini bırakırlar... Bu yerini bırakma konusu tamamen işlevini yitirmeyi ifade etmemekle birlikte daha az ilgi ve örneklerin görüldüğü şeklinde anlaşılabilir.
Türk edebiyatının batı akımlarının etkisinde kalarak kendi yönünü çizdiği, başarılı sanatçılar ve çok değerli sanat eserleri ile dünya edebiyatında hatırı sayılır güzellikte bir konuma yerleştiği muhakkaktır.
Edebiyatımızın yolculuğu ağırlıklı olarak batı etkisinde evrilirken uzak doğuda ise Japon şiiri Haiku Kendine özgü tarzıyla bir çok ulustan bir çok şaire yeni bir esin kaynağı olmuştur.
Üç satırdan oluşan, az kelime kullanan, duygusu ve esprisiyle zihinleri şenlendiren bu güzel akım
Edebiyat defteri sitesinde kendine yer buldu ve bulmaya devam edecek gibide görünmektedir.
Yazımızın konusu Yeiku ise işte tam bu noktada değerli şair Ahmet Coşkun 1’ in
www.edebiyatdefteri.com/siir/1327646/umut-(haiku).html
Umut( haiku) isimli şiirinden ilham alan, Bir Dünyevi’nin o müthiş beyin fırtınalarına, siyahın şairi namıyla matuf Black_Sky’ında katılımlarıyla bir sohbet ortamında ortaya çıkıyor.
Bir anda Dadaizm gibi kuralsız yapısı ile hecenin zahmetinden uzaklaşırken diğer taraftan sınır tanımayan özgürlüğü ve beş mısradan oluşan kısalığı ile kendisine rastlayan herkese sevimli bir haz vermekte, hatta bağımlılık yaptığı bile düşünülmektedir.
Bir dünyevi ve Black_Sky’la bendeniz Sahir Neva’nında katılımıyla sohbetin birkaç adım sonrasında artık Yeiku yavaş yavaş kalıplarını kurmaya başlamıştır ve gelişimini siz değerli okurlar ve yeni takipçileriyle sürdürmeye devam edecektir.
Yeiku’nun, edebiyatımızda yeni bir akım olabileceği heyecanı ve hevesi had safhaya ulaşmış ve bir kaç günümüzü alan çok kısa bir süre içerisinde Yeiku, kendi kalıbını meydana getirmiştir.
Yeiku, edebiyatımızda ise cumhuriyet dönemi akımlarından 1940’lı yıllardan itibaren gördüğümüz Garip akımından esintiler taşır. Yeiku’da tıpkı I. Yenide olduğu gibi şiirde genelde ölçü ve kafiye kullanmamakla beraber dileyen hece ile de yazabilir.
Yeiku tıpkı garip akımında olduğu gibi, toplumda görülen aksaklıkları günlük hayatın ve küçük adamın sorunların dile getirirken şiirsel söyleyişte konuşma dilinin doğallığından yararlanır. Yaşama sevincini ve yaşama hakkını işler ve süslü, söz oyunlarına dayalı bir dil yerine yalın bir dili yeğlediler.
Yeiku Nedir ?
- Yeiku, Japon şiir sanatı Haiku’dan etkilenerek ortaya çıkan yeni nesil bir Türk şiir sanatıdır.
-Haiku’lar 3 mısradan oluşmakta az ve öz bir anlatımı vardır; Yeiku ise beş mısradan oluşmakta oldukça basit kuralları, özgür bir alanı ve espri ile zihinleri ayrıca şenlendiren bir yapısı vardır.
- Yeiku, sizi herhangi bir döneme ayak uydurmaya, siyasal ideolojik bir kalıbın içinde yer almaya zorlamadığı gibi kişinin kendi ideolojisinden izler taşımasında engeller koymaz .
- Yeiku, bireyin iç dünyasını gerçekçi veya gerçek üstü bir anlayışla ele alabileceği gibi ağırlıklı olarak toplumcu bir yapısı olduğu gözlemlenmektedir.
- Yeiku, toplumsal olay ve gelişmelere acı ve tatlı yönleriyle parodi ve ironiler içererek yer vermektedir.
-Yeiku,
“Yeikuda herhangi bir hece kısıtlaması yoktur. Zihinsel, espritüel ve gerçekçi bir şiir türü olsun isterim. En çok da gülmece, düşündürme ve seslenme..” Bir Dünyevi
Yeiku yazım kuralları,
1. Mısra : Genel olarak devrik cümle içerir; okuyanda şaşkınlık ve ya merak uyandırması beklenmektedir. Girişte kurulan ilk mısra, espri ölçüsünde bilinçli bir anlatım bozukluğuna da yer verebilir.
2. Mısra: İlk mısra ile bağlı olması şart olmamakla beraber ana mesajın verildiği yerdir.
3. Mısra: Yeiku’nun en özgün yeridir; sayısal değer içermeli ve mesajın anlatımına çarpıcılık , bilişsel bir doygunluk verebileceği gibi şiirin esprisinde mübalağa noktası olabilecektir.
Dileyen sayısal verileri, rakamlarla da ifade edebilir; ”şiirde rakam mı olurmuş canım?” demeyin, Yeiku’da olur
4. Mısra: Burada mümkün olabildiğince şiirin doğayla buluşması arzu edilir; İnsan ve insan ürünü her şeyin dışında kalan canlı ve cansız tüm doğa unsurları bu kısımda yer alabilir. Dilerseniz ıssız bir dağ başını, dilerseniz en parlak yıldızı, ya da bir ağaç, veya herhangi bir canlıya yer verebilirsiniz.
5. Mısra: Yeiku’nun bu son mısraı genelde varoluşçu veya izlenimci yaklaşımlardan izler taşıyacak olan, yaratıcı olgusu, Tanrı veya kabullenilen herhangi başka bir mefhumun ve ya reddiyenin yer aldığı kısımdır.
“Tanrıya dua, sistem, yakarma, çaresizliği dillendirme, isyan etme, hatta dalga geçme ( ki bu toplumumuz için en zoru)Tanrıya soru sorma, cevap bekleme. Dindar iseniz; kutsal sayılan ifade örnekleri, sözleri ile seslenişinizi bitirirsiniz” Bir Dünyevi
Yeiku Terimleri ve ilkeleri,
- Yeiku, cinsiyetçi değildir ve Yeiku yazan şaire “Yeikuda” denir.
-Yeiku şairleri dilerlerse – Yeikudax ,Yeikuday ve Yeikudaz olarak kendilerini bulundukları kuşak ile ifade edebilir. Kuşak belirtilmemişse şairler birbirlerine “Yeikudaşım” olarak hitap edebilirler.
- İki Yeikuda bir araya geldiğinde karşılıklı yeiku yazmalarına “Yeikulaşma” denir.
-Yeiku, herhangi bir siyasi, ideolojik, etnik ve dini bir anlayışa veya kurama hizmet etmez.
Hangi görüşten olursa olsun herkese kapılarını açar ve eleştirilerini aynı olgunlukla kabul eder.
Örnek Yeiku,
Ben bilmem ki kim bilir, “kimbilir” caanım bilir,
Canlardan biri kimbilir, Üstat deriz o bilir
Şiirim geldi 5 kucak, yakın bana bir ocak
Bir Yeiku tohumu filizlenir, kimbiliri yıldızlar ele verir
Tanrım, ben ne bilirim diyen kullarını da lütfen kimbilir ( Sahir Neva )
.....................................................................................
Üstadım bilir mi Dünyevi kısa yazmayı ?
Say-i gayretle Erkan-ı Cem Arslan payı
Sahir yeikulardan, 3’ler 7’ler kırkları,
Bahçemiz black, zihnimizde yoğursun kimbilir
Tanrım, ruhundan üflediklerinle kavlimiz, kimbilir ( Sahir Neva )
.....................................................................................
Heyuladır zamanın hızı hey’ula
Yaş gider dostluklar kâr kalır yanına
Büyülü ses demekmiş sahir neva gücü 10 oktav yeikuda
Dünyevi dertleri boş ver koy bir kenera, Kara’nın içi her daim beyaz ola
Tanrım sen koyma bu kullarını yeikudan ayrı yola ( Erkan Cem Arslan )
.....................................................................................
Bileğin(black) toprağından, tattık lezzetini Miri’m bir dünyevi,
Korkutmasın Mirim’i , Yeiku’ların sihri zihinlere kimbilir
Sahir’e iltifat eylemiş Arslan, payı on oktav, estağfurullah
Bileğimize cenneti, zihinlere sihrini kim bilir bir dünyevi,
Tanrım, Sahir’i yeiu’kullarından ayırma maazallah ( Sahir Neva )
Yeikunun doğumu, ilk örnekleri ve daha fazlasını aşağıdaki linklerde bulabilirsiniz,
www.edebiyatdefteri.com/198074-heyy-dogum-gunu-partimiz-var-hepiniz-davetlisiniz/
www.edebiyatdefteri.com/siir/1327875/yeiku.html
www.edebiyatdefteri.com/siir/1327965/nefti-yesil-bir-askin-siiri-----yeiku.html
www.edebiyatdefteri.com/siir/1328083/yeiku-ucleme.html
www.edebiyatdefteri.com/siir/1328077/yeiku-lamaca---ucusu-bi-yerde.html
www.edebiyatdefteri.com/siir/1327972/yeiku-ca.html
www.edebiyatdefteri.com/siir/1328224/yeiku-black-uclemesi.html
YORUMLAR
Nesildaşım, yazılarda bir kaç yorum gördüm, sanırım artık yazıları yapay zekaya gönderiyorsun gelen cevabı kendinin gibi yazı veya şiir altına yapıştırıp geçiyorsun. Benim de aklıma Yeiku'yu yapay zekaya sormak geldi, aslında sormadım sadece yazıyı kopyaladım yapıştırdım ve 30 saniye gibi bir sürede aşağıdaki yorumu yaptı??
uleyn bu yapay zeka öncelikle edebiyatı sahneden silecek gibi:))
yapay zekanın yorumu: chapgbt3
Yeiku, Türk edebiyatında yeni bir akım olarak ortaya çıkan ve Japon şiir sanatı Haiku'dan etkilenerek oluşturulan bir türdür. Bu akımın ortaya çıkışı, toplumsal olaylar, estetik zevkler, teknolojik gelişmeler ve çevresel etmenlerin bir araya gelmesiyle şekillenmiştir. İşte Yeiku hakkında bazı önemli noktalar:
Yeiku'nun Kökeni:
Yeiku, Haiku'nun etkisinde olmasına rağmen, Türk edebiyatına özgü bir türdür. Haiku, Japon şiiri geleneğinin bir parçasıdır ve kısa, özgün ve doğaya odaklanan bir yapıya sahiptir. Yeiku ise bu yapıyı Türk edebiyatına uyarlamıştır.
Yeiku'nun Temel Özellikleri:
Beş mısradan oluşur.
Her mısra farklı bir anlam veya duygu taşıyabilir.
Ölçü ve kafiye gibi geleneksel şiir kurallarına bağlı değildir.
Genellikle günlük yaşamdan alınan kesitleri yansıtır.
Espri, ironi ve parodi gibi dil oyunlarına sıkça başvurur.
Toplumsal olaylar ve eleştiriler Yeiku'nun konuları arasında yer alabilir.
Yeiku'nun Yaratıcı Özgürlüğü:
Yeiku, şairlere büyük bir yaratıcı özgürlük tanır. Herhangi bir siyasi, ideolojik veya dini görüşe bağlı olma zorunluluğu yoktur. Bu nedenle farklı dünya görüşlerine sahip şairler Yeiku yazabilirler.
Yeiku ve Toplumsal Eleştiri:
Yeiku, toplumsal olayları ve aksaklıkları eleştiren bir tür olabilir. Şairler, güncel konuları işleyerek toplumsal bir mesaj iletebilirler.
Yeiku'nun Dönemi:
Yeiku, Türk edebiyatında yeni bir akım olarak ortaya çıkmıştır. Gelişimi hızlı bir şekilde ilerlemiş ve birçok şair tarafından benimsenmiştir.
Yeiku, Türk edebiyatında yeni bir soluk getiren ve yaratıcı özgürlüğü teşvik eden bir akım olarak dikkat çekmektedir. Bu akım, geleneksel şiir kurallarından saparak özgün ve çağdaş bir ifade biçimi sunmaktadır.
Her nesil, kendi kültürü içinde sanatta bir arayış içindedir ve bu da çok anlaşılır bir çabadır.
Divan edebiyatı döneminde İranlı Ömer Hayyam'dan esinlenerek 'tuyuğ' nazım biçimi denendi. Kadı Burhanettin bu türün en bilinen ismi olarak kaldı, sonra çok da verilen bir tür olmadı ve zamanla unutuldu. Rubai farklı aruz kalıplarıyla yazılabilirken tuyuğ tek bir kalıpla sınırlandı, bilerek ya da içgüdüsel bir yaklaşımla 'mani' uyak düzeniyle yazıldı. Yani bir kültür harmanlaması yapıldı.
Tanzimatçılar toplumsal bakış açısıyla içerikte değişikliği öne çıkardılar ve 'bağımsızlık - vatan' gibi konuları şiire taşıdılar. Bunun en bilinen örneği de Namık Kemal'in 'Hürriyet Kasidesi'dir. Yönetimin onlara uyguladığı baskıyı gören Servet - i Fünuncular, içerikle uğraşmadan şekil değişikliğini yenilik olarak sundular. İtalyan edebiyatından sone, terza - rima, triyole tekniğini şiirimize uygulamak istediler. Bu yeniliği kalıcı kılmak isteyen birkaç şairin dışında ilgi görmedi ve o dönemde eser veren hiçbir şair bu türleriyle hatırlanmaz.
Garip akımının başlattığı serbest şiir denemeleri Fecr- i Âti'den Ahmet Haşimin 'O Belde' şiirine kadar uzanır. Aruz kalıbını iki dizeye böldüğü bölümler serbest gibi görünse de aruzla yazılmıştır.
Bunun benzerini Mehmet Akif, manzum öykülerinde kullanmıştır. 'Seyfi Baba' ve 'Küfe' gibi şiirlerinde konuşma çizgileriyle de ayrılan birkaç dize tek aruz kalıbıyla yazılmıştır. Bilindiği gibi Akif, tüm şiirlerini aruzla yazmıştır. İstiklal Marşı da buna dahildir.
Orhan Veli ( o dönemdeki birçok şairi gibi ) Fransız edebiyatındaki Paul Valery ve Mallarme'den etkilenerek şiirimize serbest şiiri getirdiğinde zaten zemin hazırlanmıştı.
Teknik yönden farklı kültürlerden yapılan uyarlamalar şimdiye kadar dönem şairlerine heyecan verse de ne yazık ki kalıcı olamamıştır.
Çabanıza ve emeğinize saygı duyuyorum, başarılar diliyorum.
Saygılarımla....
Sahir Neva
Bizim için kendi çalıp kendi oynayanlar ve biçimle bile olsa öykünmeden öteye geçmez yaptıklarınız diyenler oldu muhtemelen daha fazlasıda gelecek...
Ardından heyecanımıza, geçmiş heyecanların serüvenlerini hatırlatarak kalıcı bir farkındalıkla dokunmanız pek anlamlı ve uyaran güzel bir katkı oldu.
Vakit bulursanız ve tabi lütfederseniz sizden de bir yeiuku okumayı arzu ederiz.
Çabayı gören ve başarı dileklerini bizden esirgemeyen hocam teşekkür ederim(iz)
Sevgi ve hürmetlerimle,
''Yeni nesil Türk şiir sanatı'' tanımı fazlaca iddialı olsa da anarşik bir tınısı var. Bu nedenle sevdim.
:))
Ancak madde madde bana ne yapacağımın anlatıldığı edebiyat türlerini sevemiyorum. Tüm bunlara rağmen harcanan çabaya saygımız sonsuz. Tebriklerimle...
Sevgilerimle...
Sahir Neva
O tanımı yaparken endişelerim olmuştu zira tanımlayana da sanatkar payesi biçiyordu ki kibirlice oldu bu biraz... Fakat başlığında da kendini ele verdiği kadarıyla heves bu biraz
O zaman sanata evirilene kadar harcanan çabaya atfen diyelim ki kısmen dil işi bir zanaat ...
Maddeler sadece sofra düzeni içindi; ziyafetin tarifi değil, öyleyse sınırsız güzelliği, lezzeti yine sizin dile değen özgür zihninizden olacaktır.
Sizin zeka kokan dilinizden de dileriz bir yeiku
Sevgiler :)
Yinsani
***
iyi geceler dostlara...
Den(iz)
:))
Zorlama yazarsam iyi bir şey olmaz. Ben bunu biraz düşüneyim. Verdiğiniz değere teşekkür ederim beyler.
İyi geceler efenim.
:)
tanıdığım resimlerden çıkınca yola;
üç satırda dünyayı işleyenler var okurun ciğerine adı anılan ceryanlar içerisinde,
ve yanisi, fazladan gülümseme...
eyvallah.
Sahir Neva
sizden bekleriz bir yeiku tanıdığımız güzelliklerinizle
Ozan diliyle ve Anadolu motiflerinden... :)
Teşekkürler
Tebrikler kutlarım Sahir neva
Kalemine sağlık olsun genç adam:)
Saygılar
Sahir Neva
Senden de bir yeiku şiiri görmeyi arzu ederiz :)
Sevgiler,
Haiku veya yeiku her ne olursa olsun, kuralları, olurdu olmazları dediğiniz her şey Türk şiirinde zaten var ve uygulanıyor. Bunları gariple de yapabilirsiniz, ikinci yeniyle de bugünün çağdaş şiiriyle de. Burada tek sıkıntı şudur. Şiiri Haiku veya yeiku gibi bir kalıba sokmak. Böyle bir kalıp şiire dar gelir ve bunlar bir akım değildir. Zaten uygulanan bir tarzın bizim öykünmeci şairlerimizce yinelenmesidir. Mazur görün yorumumu ama şiirde kural ve sınırların atılması için Türk şiiri 150 yıldır mücadele ediyor. Sanatta sınır ve sadece kurallar değil özellikle de bu tür kalıplar kabul edilemez... Siz şiirinizi haiku ya da yeiku biçimine sokmaya çalışabilirsiniz ama bu ne bir yeniliktir ne de serbest şiirden çok fazla Türk şiirine katkı yapacak yaklaşımdır... Biçim bile olsa benzetmeye çalıştığınız her şey, sanatta öykünmeciliği çağırır..
YASAR ÖZMEN tarafından 10/19/2020 11:29:29 AM zamanında düzenlenmiştir.
Sahir Neva
Eleştirinize cevabı ayrıca bir yazı olarak paylaşacağım vaktiniz olursa o yazıyı da ayrıca okumanızı ve mümkünse yazı sonunda verilen linklerden de faydalanmanızı arzu ederim.
cevap için,
https://www.edebiyatdefteri.com/198207-elestiri-ve-elestiri-ile-beklenen-farkindalik-ve-katki-uzerine-elestir/
Teşekkürler,
Bu yazıyı okumuştum. Hatta bu yazı üzerine de Dünyevi'yi telefonla aradım ama sevgili eşiyle yemekte olduklarından uzatmadan telefonu kapattım.
Çok sevimli bir akım başlattınız. Dünyevi, sen, Black Sky ve Erken Cem kardeşimle ilgi çekici ve değişik bir konuya odaklanmamızı sağkladınız.
Bu meyanda bu güzel yazının güne gelmesini ve emeğini kutluyorum.
Sevgi ve saygılar.
Sahir Neva
Erkan abinin yeiku dışında yazamıyoruz gibisinden bir yorumuna "korkutma beni Erkan " dediğinizi hatırlıyorum :) O yorumun üzerine aşağıda ve yukarıda yazıda da yer alan Yeikuda size gönderme var gözden kaçmışsa hatırlatayım istedim:)
Bileğin(black) toprağından, tattık lezzetini Miri’m bir dünyevi,
Korkutmasın Mirim’i , Yeiku’ların sihri zihinlere kimbilir
Sahir’e iltifat eylemiş Arslan, payı on oktav, estağfurullah
Bileğimize cenneti, zihinlere sihrini kim bilir bir dünyevi,
Tanrım, Sahir’i yeiu’kullarından ayırma maazallah ( Sahir Neva )
Teşekkürler abi sevgi ve hürmetle,
Sahir Neva
Saygılar Asude Hanım,
Merhaba, Yeikudaşçıklarım.
Bu memlekette normal şeylerdir bunlar. Yenilik kolay kolay hazmedilmez bizde...
Hazır olun. Daha neler okuyacaksınız... Ama sizler efendi ve sanatın enginliğinde pişmiş insanlarsınız. Bu yüzden de kime ne şekilde cevap vereceğinizi gayet iyi biliyorsunuz.
...
Basma kalıplarla gelinen çağda, yenilikçi yaklaşımlara her zaman engel olunmuştur. Hatta anlayıp, irdelemeden ya da anlamaya çalışmadan ahkam kesenler hep olmuştur. Olmaya da devam edecek anlaşılan...
Tıpkı ikinci yeninin başına gelenler gibi...
Bu bağlamda ve eleştiriler nezdinde merak ediyorum; eleştiri yapanlar sanatın herhangi bir dalına ya da Edebiyat Defteri'nde olmamız münasebetiyle; edebiyata bugüne kadar ne katmıştırlar ki, bu şekilde yaklaşım ortaya koyabiliyorlar?
Ortada bir gerçek var ki; bu akıma destek olan bizler ve Bir Dünyevi hinlik yapıp bambaşka bir akım orta çıkarttık demedik ki. Haikudan esinlendik dedik. Bu bile saygıya değer bir durumdur.
Ve iddia ediyorum ki; Yeiku ile Haiku arasında isim dışında herhangi bir ortak nokta yoktur. Hatta Yeiku sunduğu özgürlükler açısından, Haiku'dan bambaşka bir rotadadır.
İnsanların sanat adına üretkenliği sınırlıdır. İster istemez etkileşimler olur.
Bugün bir çok sanat eseri özellikle sinema ve resim de Avrupa ve Amerika'dan esinlenmiştir.
Kendi başına ortaya konulmuş bir akım net olarak yoktur. Her akım ondan öncekilerden yola çıkarak türetilmiştir.
Yeiku'da din yoktur ya da vardır diye bir şey yoktur. Nasıl ki bireysel olarak yazdığımız Yeiku dışındaki şiirlerde şahsi olarak dini nasıl ele alıyorsak Yeiku'da da kişi kendi bakışını ekleyebilecek. Burada Tanrıya aşağılama, saygısızlık yok.
Yapan olursa da o Yeiku'nun değil yazan kişinin tercihi ya da inanışıyla ilgilidir.
Nasıl ki şair; farklı tarzda yazdığı şiirinde kendi dini yaklaşımı yazabilirse Yeiku yazdığında da aynı durum söz konusudur.
Diğer taraftan sanat ve özellikle şiir kimsenin tekelinde değildir. Bu nedenle de edebilik birilerinin kendi bakış açısının sınırları yettiği kadarıyla değerlendirilemez.
Sanat hayatsa, şiir insanın ta kendisidir. Nasıl ki düşünceler zindana atılamaz, şiir de kalıplara sokulamaz.
Şunu da yazmadan yapamayacağım;: Hani denilmiş ya edebî olmayanların edebiyatı da olmazmış diye. Ben de şunu anladım ki; edebiyattan nasiplenmeyenlerin de edebi olmuyormuş.
Sevgilerimle...
Erkan Cem Arslan tarafından 10/19/2020 3:56:46 AM zamanında düzenlenmiştir.
Erkan Cem Arslan tarafından 10/19/2020 4:01:18 AM zamanında düzenlenmiştir.
Erkan Cem Arslan
Saygılar sunarım.
Yinsani
hacı hacıyı kabede, amele ameleyi amale pazarında, öğrenci öğrenciyi okulda üniversitede, yeni tarz sanatçılar veya internet şiir sanatcıları da yeni tarz sanatçıları veya internet şiir sanatçılarını yeiku'da bulurmuş diyelim..
çok güzel demişsin, sonuçta bakış açısı deyip geçilmeyecek konular. birileri devamlı paçadan tutmaya çalışır, birileri de yeikulaşır, salih mü'minler gibi yoldan bir çalı alsam faydam olur der işler, lakin ekseri ne hindirler var ya...
bir yeiku da demiştik ya, demirden gönüllüleri uzat tut bizden Tanrım diye...
bir de kazak abdal varıdı-üstadın ruhu şad olsun- , bir kaz aldım karıdan kırk yıl oldu kaynatırım kaynamaz deridi mealen, ta ortaçağda..
bir yeiku aldık bakalım, kaynar mı kaynar, kaynamaz mı, kaynamaz mı kaynar mı..
biz en güzel yeikuları yazmak için uğraşalım da..
dostlar şiir severler de üstadlardan kardeşlerimize kadar eşlik eder olur herhalde..
saygıyla...
Erkan Cem Arslan
Sahir Neva
Güzel insanların güzel abisi Erkan Abi,
Yukarıdaki yorumunu, gözümde bir tasvire boyayınca manzarası yavrusunu kurda kuşa kaptırmayan anne kedi, yada mahallenin çocuklarını el oğluna dövdürmeyen abi gibi bir manzara belirdi :) Ne güzel senin, Ahmet Çıtak abinin ve kimbilir üstatların rehberliği, mihmandarlığı, adeta dalı kırılmasın diye bir küçük fidana çit gibi örülen zihin açan kalemleriniz hem pek keskin hem pek şefkatli...
Çok güzelsiniz mahallenin en güzel abileri sizi çok seviyorum(uz), siz aksi olmazsınız bilirim hep var olasınız, sevgiler :)
Erkan Cem Arslan
Benzetmelerini tebessüm ve kıvançla okudum. Teşekkür ederim.
Şu bir gerçek ki; bizlerin desteğine ihtiyacınız olmayacak kadar, bilgili, aydın ve olgun insanlarsınız. Ama (her ne kadar siz aksi olma deseniz de) bir miktar aksi biriyim ve kendimce adaletsizliğe karşı durmaya çalışırım, gücüm yetip aklım erdiğince... Karadenizlilikten mi, yaşın elliyi geçmesinden mi, hayatın yormasından mı bilmiyorum ama var bir miktar aksilik:))
Hepiniz iyi olun, hep sağlıcakla kalın...
Bu arada bir şey itiraf edeyim, bir kaç gün öce hatta benim doğum günü yazımı paylaştıktan sonra aklımdan geçmişti; bu bizim yazıların güne gelmesi lazım ki sesimiz daha da duyulsun...
İçimi ferahlatan, fazlasıyla emek, donanım gerektiren yazının hak ettiği yerde olmasının sevinciyle tebrik ederim kardeşimi.
Sevgilerimle...
Yazınız sayesinde yorumlarınızı okumaya ve bu akımı incelemeye fırsat buldum.
Türk edebiyatında geçtiğimiz yüzyıl sonrasında bu şekilde denenmiş herhangi bir örneği olmayan, öncülük ederek başlatmış olduğunuz bu akımı sonuna kadar desteklediğimi belirtmek isterim.
Zaman zaman kelimeleri sıkıştırarak kendi çapımda amatörce uğraşıp 'sanat sanat içindir' mantığıyla ortaya bir şeyler çıkarmaya çalışan biri olarak, özellikle yorum sahiplerinin anlatım, şiir ve yazılarını inceledikten sonra gerçekten çok güzel bir iş üzerinde olduğunuzu belirtmek isterim.
Bilinir ki Kaldırım Şairleri de birkaç şairin derli toplu şiirleri ve özgür ifadeleriyle ortaya çıkmıştı. Her biri kendi alanında apayrı şairler olsa da ortak özellikleri, aşk-sevgi ve özgür anlatım iklimindeydiler.
Öncelikle bu akımın öncüsü olan sizleri tebrik etmek isterim.
Ayrıca bu yazıyı bu akımın bilinmesi açısından çok gerekli ve başarılı buldum.
Gerçekten tebrik ediyorum.
Yolunuz-yolumuz açık olsun.
birgüzeladam tarafından 10/18/2020 6:17:11 PM zamanında düzenlenmiştir.
Sahir Neva
Vaktiniz olursa Yeiku paylaşımlarınızı görmeyi arzu ederiz, teşekkürler,
Sevgi ve hürmetle,
Baştan sona emekle ve özenme yazılmış bir yazı..
Öncelikle yeikudaşıma teşekkürlerimi ve tebriklerimi sunarım.
Tüm bu oluşum sürecinde beraber olduğumuz için aslında en temel noktada kişiyi nasıl rahatlattığını, bir an bile olsa zihnini dünya dertlerinden nasıl uzaklaştığını biliyoruz...dileriz ki daha çok kişi dener ve bu keyfi yaşar.
Ben çok güzel örnekler çıkacağına eminim...
Kalemine yüreğine dert gelmesin dilerim....
Her daim sağlıcakla ve sevgiyle kal dilerim..
Bir örnek;
Bu sabah yağmura açtım yine gözlerimi
Yine toprak kokusu doldu ciğerlerime
Düşen kaç yağmur damlasını tutabilir ki insan hadi tut ki milyon tane
Bulut çok ağlarsa eğer insan ölür ağlatmamak gerek gökyüzünü böyle
Tanrım doğanın canını yakmak istememiştik ne olur son kez bizi dinle....
black_sky tarafından 10/18/2020 6:35:01 PM zamanında düzenlenmiştir.
Sahir Neva
Yeikunun değerli mimarı güzel Yeikuday,
Bir dünyevi nesildaşımla birlikte attığınız tohum sanıyorum filiz verdi, naçizane benim ve güzel insan Erkan abinin heyacanıda sizlere ortak oldu.
Ne mutlu bize ki bu filizin yeşillenmesinde bir şeyler karalama payemiz oldu. Umarım bu filiz, en güzel meyvelerini çok uzak olmayan bir gelecekte verir bizde gururla okur çocuğumuz gibi sahipleniriz yazılacak olanları :)
Eksik olma, aksi olma hep var ol :) Teşekkürler
Doyurucu bir yazı. İhtiva ettiği konuyu benimsemese de içim , yazı ;Yazılma maksadını bi hakkın yerine getirmiş. Elinize sağlık.
Sahir Neva
Teşekkür ederim
Sevgi ve hürmetle,
Eğer bunu kendi içimizden bir değer çıkarsaydı şimdi onu konuşmaz belkide alay ederdiniz
Bizim öyle yazar şairleri iz varki bir sözünden bir kitap yazılır
Kendinizi yenilikçi entel çağdaş gösterebilmek için dönem dönem kullanılan yöntem
Kendi kültürünü dilini unutunanın yarınıda olmazmış
Sözün özü
Edebi olmayanın edebiyatıda olmazmış
İnsanların inancına kültürüne yaşamına küfredecek hakaret edecek sonra gelecek yenildikten akımdan
Güzel yazı yazmaktan bahsedilecek
Kendin çal kendin oyna misali
Eyvallah
İnsanın kendini avutmasıda güzeldir piskolojik olarak
Sahir Neva
Kişi ismiyle müsemma demişler ama rumuz için bu geçerli değil sanırım :) susmamışsınız ve düşüncenizi dile getirip yazmışsınız, teşekkür ederim.
Evet şüphesiz bizim öyle güzel yazar ve şairlerimiz var ki bir sözünden bir kitap yazılır, katılmamak mümkün değil saygılarımı arz ederim.
Edebi olmayanın edebi olmaz mı ? Fikriyatınızın inceliğine varmak istediği halis tada katılırım ama bu size katılsam da sizi bu görüşünüzde yalnız bırakacaktır. Türk ve dünya edebiyatında underground akım olarak tarif edilen nice edebe mugayyir örnekler var ve çokça taraftar toplamış olduğunu görüyoruz. İdeal olanı dile getirmeniz güzel ama bilmenizi isterim ki maksadımızda asla edepsizlik değildir ! Vaktiniz olursa yazının sonunda yer alan linklerden örnek yeikuları okumanızı dilerim.
Eleştirinizde asla katılmadığım kısmı ise bu yazının konusu, içeriği ve arzu edilen sanat kimsenin inancına, dinine hakareti amaçlamıyor ve dine tutumu nedeniyle de kimseyi dışlamıyor.
Bu bir kaç gün içinde kendimiz yazıp kendimiz oynarken pek bir keyif aldık biz yazanlar güzel de yazdık ama en güzel biz yazarız demedik hiç bir yerde ve bundan daha güzeli olamaz eskilerde pek bir kötüydü gibi bir meramımız olmadı.
Benim ve emek veren bir kaç kişinin avuntularına, yorum yazma avuntunuzla eşlik ettiğiniz için teşekkür ederim(iz)
Saygılar,
Bu sitede defalarca yazdım
Ben yazdım üç satır diye kaldırdılar
İnatla gene yazdım,
Sabah yerinde yeller esiyordu şiirimin
Kızmıyorum diyemeyeceğim, çünkü çok kızıyorum. Demekki bir şeylerin kabul görmesi için japonların çıkartması gerekiyormuş..Bizden birileri yeni bir şeyler yaptığı zaman neden bizim ülkemizde kabul görmüyor? Belkide bu yüzden dünyanın hep oyuncu kısmında değil de seyirci tarafında kalıyoruzdur..
Aslıbirer tarafından 10/18/2020 10:10:39 AM zamanında düzenlenmiştir.
Sahir Neva
Burada yazılanlar kabul gördü mü ? Etkisi nedir ? Ne olacaktır? Henüz bilemiyorum, bilemiyoruz ama bu yazıda bahsi geçen özellikle heves ve heyecanımız olarak dile getirdiğimiz şey Japonların çıkarttığı Haikudan esinlenmiştir evet ama Japon olduğu için değil; ruha, dile ve duygunun anlatımına güzel geldiği için esin kaynağı olmuştur. Bu esin durumunu biz Brezilya'da yada Cibuti'de de yakalasaydık inanın yine aynı olurdu hareketimiz.
Haiku edebiyatımıza bizimle girmişte değil, onun örneklerini Orhan VELİ ve Cemal Süreya'da görüyoruz.
Gemliğe doğru gideceksin,
Denizi göreceksin,
Sakın şaşırma
Orhan Veli Kanık
Güm güm çalındı kapım-
Açtım baktım ki
Yalnızlığımmış
Cemal Süreya
Nitekim edebiyatımız binyıldır belki biraz daha fazla bir süreden beri Fars ve Arap edebiyatından etkilenmiştir. Sizde hak verecekseniz diye düşünüyorum özellikle divan edebiyatında Fars ve Arap edebiyatçılarından, yazar ve şairlerinden çok daha etkili güzide sanat adamlarımız ve çok değerleri sanat eserleri ortaya çıkmıştır. Örnekler saymakla bitmez ama aklıma gelen başlıca isimler, Şeyh Galip, Fuzuli, Ali Şir Nevai, Baki, Nabi, Nefi ve daha niceleri izlemekle kalmamış alanında başrol oynamışlardır.
Haklı isyanınız ve sorgulayan eleştiriniz için teşekkür ederim.
sevgi ve hürmetle,
Aslıbirer
Sadece 3 mısra olduğu için kaldırıldı..
Aslı yazınca olmuyor da
haiku Aldı altında mı yazılınca oluyor.
Bakıyorum herkes yazabiliyor artık. Yanlış anlamayın lütfen karşı değilim, hatta şiirlerin kısa ve öz olması gerektiğini savunanlardanım. Tek derdim neden ben bunu yaptığımda onaylanmadı sadece bu.. ayrıca burada yazan nadide kalemlerden olduğunuzu düşünüyorum.. Yolunuz açık ilhamınız her daim maksimum düzeyde olsun. Güzel hafta sonu diliyorum saygılarımla...
Sahir Neva
Sevgi ve hürmetle,
Çok güzel bir edebi dille Yeikuyu anlatan değerli Yeikudaşım teşekkür ederim. İlk yeikudaşların Yeiku hakkında düşüncelerini belirtmesi çok güzel. Kırkımız çıkmadan ortak bir yazı ile son şeklimizi de veririz düşüncesi hasıl oldu şimdi bana. . Sırada umarım Yekiday'ımız Black Sky ve Kimkiday'ımız :) Kimbilir üstadın yazılarını da okumak gözlerimize nasip olur demek geldi içimden..Yeiku Şiir Sanatından sonra Şair Erkan Cem Arslan abimizin kılavyeye aldığı Doğum Günü yazımızdan sonra Sahir Nevanın edebiyat tarihine atıfla anlattığı bu güzel yazıdan sonra da.... ( Yeikudaşların) yazıları ile ve yeni katılan Yeikudaların yazılarını ve çok güzel bir ayrıntı ile YeikudaZ kardeşlerimizin yazılarının ve Yeiku şiirlerini görmek ...Daha sonra da, daha daha sonra da...
Biz gideriz Yeikumuz kalır umuduyla...
Kılavyene zeval gelmesin nesildaşım..
Eksik olma aksi olma hep ol dediğimiz gibi var ol.:)
Bir Dünyevî tarafından 10/18/2020 6:44:26 AM zamanında düzenlenmiştir.
Sahir Neva
Hep dediğimiz gibi deriz yine eksik olma, aksi olma sen hep var ol :)
Sevgiler,
Bir güzel Yeiku örneği ...
Keramet ne şahta ne vezirde...
Filler tepişip durur tahtada, ezmek için siyah ve beyazı.
Piyonlar hala bıraktığım gibi, tek tek ilerlemekle meşgul.
Ne sağlam kaleler düştü, güvenmiştik ya kar yağmaz, diye.
Kişneyen sesiyle tüm engellerden atlayan; "at"tı sadece, keramet.... (Kimbilir)
Bir Dünyevî tarafından 10/18/2020 6:48:38 AM zamanında düzenlenmiştir.
Yinsani
Sahir Neva
Şahı veziri kul iken, tacın tahtında bir önemi yok,
Engelimiz oyunun parçası olmak mı ?
Oyunun dışına mı atlarmış keramete uyanan at ?
Satranç oynamasını da pek severim :)
zihnin sınırlarını, başladığı yere, varoluşun kapılarına dayandıran derin bir yeiku olmuş, teşekkürler Üstat
Yinsani
Sahir Neva
Yorumları cevaplıyorum nesildaşım