- 354 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
VE GÖZYAŞLARINIZI TUTUN
’’Ve Gözyaşlarınızı Tutun’’, Miguel Otero Silva’nin bir romanı...Kitabın başındaki önsözde Neruda; ’’Büyük yazar ve ozan Miguel Otero Silva, benim için sadece büyük bir Latin Amerika bilinci değil, aynı zamanda eşşiz bir ülkü arkadaşıdır’’ diyor. Aynı önsözde Siva’nın büyük bir yazar olduğunu, eserlerinde, bizzat yaşadığı, ülkesinin karanlık dönemlerini, işkenceleri konu aldığını, bir çok şiirinin yazar ismi bilinmeksizin halkın ezberine geçtiğini söylüyor.
...Ve Gözyaşlarınızı Tutun, öyle bir çırpıda okunuverecek cinsten bir roman değil. Her bir satırı ayrı bir ilgi ve kavramayı gerektiriyor. Okuyanı hayatından yakalayan bir öz ve hayatın damarından getirilen özün çarpıntı, dikkat ve titizlik isteyen biçimi romanın örgüsü.
Genel olarak üç ayrı yapıdan gelen üç ayrı kişi Victorino Peralta, Victorino Perez, Victorino Perdomo. Bir lümpenin, bir burjuvanın ve bir devrimcinin yaşayan şarkıları bütün can alıcı yanlarıyla işleniyor. Ve onların çevreleri ve o çevrelerin doğduğu yapılar; toplum...
Bence...Ve Gözyaşlarınızı Tutun isimli roman en küçük ayrıntısında bile ustalık, bilinç, yaratım taşıyor. Bir yanıyla da her gün radyolardan, gazetelerden, kendi çevremizden bizi saran görüntülerle sanki telif bir eser tadında, tazeliğinde.
Bir köy evi görmekle köy romanı yazabilrceğini; sosyalist olup üç-beş devrimci, bir-iki halktan kişi tanımakla devrimci mücadelenin sanatını yapabileceğini sananların özellikle okuması gerekiyor. ’’Yaşamanın’’ ne demek olduğunu ’’tanımak’’ kelimesinin sanat söz konusu olunca anlamının nereye varması gerektiğini kavrayabilmeleri için.
Victorino Perdomo genç bir devrimci. FALN üyesi. Babası Parti üyesi eski bir komünist. Birbirleri üstüne izlenimleri, tek tek ikisinin de yaşadıkları, birbirlerinde karşı durdukları şey pazarlıksız bir açıklıkla yaşıyor romanda.
...Ve Gözyaşlarınızı Tutun, genel anlamıyla faşist yöneticilerin sahibi olduğu düzenle kavgaya giriyor; insanın karanlıkta doğduğu, uçurumda durduğu bir toplumda. Özel anlamıyla ise re5vizyonist-pasifist gözü kapalı ’’sol’’ ile, kitlesel güce varamayan grup devrimciliğin eleştirisini getiriyor.
Roman, düşmanın kolayca ele geçiremeyeceği bir devrimciliğin eleştirisini getiriyor.
Victorino Perdoma, Victorino Perez, Victorino Perolto gerçekten büyük bir ustalıkla bir romanda bu denli özlü bir anlatım ve etkili bir biçimde bütünleşiyor.
Okuyun derim...
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.