- 430 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
Maniler Özümüzdür
MANİLER ÖZÜMÜZDÜR
Sevgili dostum,
Mani sevgim lisede başladı. Edebiyat Öğretmenimiz Arslan Ünal bize ödev vermişti. “Tokat Mani ve Türküleri” dönem ödeviydi. Serde yazarlık var ya ben de uzun araştırmalar sonunda güzel bir ödev sunarak tam 10 puan almıştım . Yıl 1985 .O zaman gazetede de yazıyoruz ya. Bu ödevdeki maniler o zamanın Tokat’ta tek günlük gazetesi olan Sesimiz ’de yayınlandı. Bir gün İl Halk Kütüphanesine gitmiştim. Sobanın başında birkaç öğrencinin harıl harıl bir şeyler yazdığını görünce ne göreyim. Benim manileri yazıyorlar. Belli ki ödev vermiş hocaları. 18 yaşında genç bir yazar olarak sevindim yani.
Sevgili dostum,
Mani bakımından yaşadığımız şehir Tokat çok zengin. Bu maniler seneler önce akademisyenler tarafından da incelenmiş ve valilik ve belediye bunları kitaplar da yapmışlar. Tokat il Halk Kütüphanesi Kent Arşivi köşesinde bunları severek okudum.. Ne yazık ki yakın zamanda bu tür kitaplar yayınlanmış.
Sevgili dostum,
Arşivimi tararken bu manileri yeniden buldum ve bilgisayar ortamına geçerek sosyal medyada yayınladım. Çeşitli şehirlere dağılmış emekli akrabalar manileri severek not alarak okuduklarını söyleyince gerçekten sevindim. Maniler özümüzdür. Okudukça insana moral verir. İçimizden gelen kıza öz ve çok şey anlatan, kulağa hoş gelen anlatımlar.
Sevgili dostum,
Senin de mani sevdiğini bildiğim için bu mektubu yazayım da mani sevgine biraz katkı sunayım dedim. Biraz da önerilerde bulunayım okuyacak olanlara.
Sevgili dostum,
Maniler konusunda lise ve Üniversitelerde öğretmenler çocuklara “çevrenizde yaşlı kadınlardan ve erkeklerden maniler derleyin” diye ödev verse gün ışığına çıkmamış maniler ortaya çıkar. Bunlar sosyal medya ve yerel yayınlarda yayınlansa ve yerel yönetimler valilik , kültür müdürlükleri belediyelerde bastırarak okul kütüphanelerine hediye etseler gelecek nesillere mani sevgisi aşılarlar.
Sevgili dostum
Şiir geceleri gibi mani geceleri de düzenlenebilir lise ve Üniversitelerde. Mani okumak ve dinlemek şiir okumaya göre daha kolay, kulağa hoş ve söylenmesi kolay olacağından bence ilgi görecektir. Bu geceleri düzenlemek de zor olmaz sanırım. Zaten aile sohbetlerinde edebiyata ilgisi olan insanlarda çay kahve eşliğinde mani geceleri yapabilirler. Maniler kağıda dökülürse ve yayınlanırsa gelecek nesillere de bir hazine bırakılmış olur. 35 sene önce ödev yaparken birisi bana “bunlar 35 sene sonra da yayınlayacaksın ve çok ilgi görecek” deseler inanmazdım ama o zaman inanamayacağımız şeyleri bugün yaşıyoruz ne mutlu. Manilerde yıllar geçtikçe değer kazanıyor ve gelecek nesillere “ edebi miras “ olarak kalıyor. Belki bizler “Mani kitabı” yayınlayamayacağız ama gelecek nesillerimiz belki yayınlar.
Sevgili dostum,
Maniler gazetede ce sosyal medyada çıktıkça başka illerden yazar dostlarda ulaşarak bizlere güzel önerilerde bulundular. Onlara teşekkür ederim.
Sevgili dostum,
Öğretmenimin 35 yıl önce verdiği ödev beni manisever, mani dostu, mani araştırmacısı, mani sevdalısı yaptıysa Edebiyat ve Türkçe öğretmenleri de öğrencilerine mani sevdirirlerse yıllar sonra sevgi ile anılırlar öğretmenleri tarafından.
Sevgili dostum ,
Benim mani sevdam sana bu mektubu yazarken depreşti ve bende sana bir kaç mani tadında mısra yazayım dedim.
Şiir yazar durmadan
Yazar hiç yorulmadan
TOKAT ta bir Turan var
Yazar maniler candan
Maniler özümüzdür
TOKAT gözümüzdür
Bizleri mutlu eden
Manidar sözümüzdür
Mani yazdım annemden
O da duymuş dedemden
Torunum desin yıllar sonra
Bu maniler dedemden
Mani söylüyor dilim
Maniye açık gönlüm
Tokat ta mani çoktur
Maniyi çok sever il’im
Mani yazdım kısacık
Sende oku azıcık
Mani bilmeyenlerde
Dinlesinler azıcık.
Sevgili dostum,
Mani okumaya, derlemeye ve sosyal medyada ve gazetede yayınlamaya devam derelerden ırmaklara, ırmaklardan nehirlere, denizlere ve okyanuslara açılan duygu seli gibi akan ve yayılan mani ve türkülerimiz bizim gönlümüzü zenginleştiren ve başka illerde yaşayanlara sevgi olarak akan umut suları olsun. Su gibi aksın.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.