- 339 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
WİLLİAMS SNODGRASS
+,Amerikalı şair Williams Snodgrass,1926 yılında Detroit’te doğdu. Berryman, Lowell gibi kişisel yaşantılarını şiirde malzeme olarak kullanan Dnodgrass, özellikle ’’Heart’s Needle’’ adlı ilk kitabıyla kendi çağdaşlarını da etkilemiş ve bu kitabının 1960’da Pulitzer Ödülünü almasıyla adını duyurmuştur.Pennsylvania’da doğan Snodgrass Geneva Kolejini bitirdikten sonra denizci olarak İkinci Dünya Savaşına katılmış savaştan sonra yüksek öğrenimini İowa Üniversitesinde tamamlayarak Cornell, Rochester, Wayne ve Syracuse Üniversitelerinde öğretim görevlerinde bulunmuştur.
Snodgrass’ı üne kavuşturan ’’Heart’s Needle’’ adlı kitabı şairin karısından ayrılışını ve bu evlilikten olan kızıyla arasındaki dokunaklı ilişkiyi dile getiren bie şiir dizisinden oluşmaktadır.Kolayca duygu
culuğa düşülebilecek böyle bir konunun seçilişini Snodgrass şöyle açıklıyor: ’’Bence bir insanın en yakından bilebileceği gerçeklik kendisidir, ama kendi kimliğini de insan ancak öbür insanlarla kurduğu ilişkiler yoluyla tanıyabilir. Eğer bu gerçekliği süslemeye anlamını değiştirmeye, ona başkalarından edinme daha inandırıcı bir sese kazandırmaya çalışır, kısacası, bu gerçekliği yadsırsa o insanın yaratıcılığı gücünden çok şey yitirir.’’ Denilebilir ki, Snodgrass’ın bir evliliğin yürümesi, küçük bir çocuğun uyum içinde bir aile havasından yoksun kalışı gibi kolayca duygu sömürücülüğüne düşebilecek bir olayı ele alışında, kendi içtenliğine duyduğu güvenin büyük payı olmuştur. Ama aynı güven duygusu kendi imge ve anlatım ustalığı için de söz konusudur. Snodgrass şiirinin başlığını bir İrlanda halk masalından alır. Bu masalda ana-baba için tek kız ’’yüreğin iğnesi’’dir. Masalda kız ölür, fakat Snodgrass’ın şiirinde ’’ayrılık’’ teması bir çeşit ölüm olarak ele alınır. Şair mevsimlerin sürekliliği ile yeniden doğuşu ve değişik ruhsal durumları dile getirme olanağını bulur. Snodgrass’ın başarısı kişisel acısı ile dış dünya arasında bir denge kurması, duygularının karmaşıklığını, çevresindeki somut dünyanın imgeleriyle canlandırmasındandır.
Snodgrass ’’After Experience’’ adlı ikinci kitabında aynı ustalığı sürdürmekle birlikte, ilk kitabının yoğunluğundan uzaklaşmış görünmektedir. ’’Heart’s Needle’’ uzun bir şiir olduğu için, buraya ikinci kitabından bir örnek alıyorum. İşte bu güzel insanın ’’Şikago’’adlı şiiri:
Dünyanın domuz kasabı
Araç Yapımcısı, Buğday Yığıcısı
Demiryollarının Oyuncusu, Yük Taşıyıcısı Ulusun:
Fıerınalı dayanıklı, gürültülü şehri
Geniş Omuzların:
Bana senin kötü olduğunu söylüyorlar, inanıyorum onlara, çünkü gördüm sokak lambaları altında köy delikanlılarını baştan çıkaran boyalı yosmalarını.
Bana senin düzenbaz olduğunu söylüyorlar. Evet öyledir, diyorum;çünkü gördüm yeniden insan öldürmek için başı boş dolaşan katillerini.
Ve bana senin acımasız olduğunu söylüyorlar, ben de şu karşılığı veriyorum onlara: Evet, sorumsuz açlığın izlerini gördüm. Yüzlerinde kadınlarla çocukların.
Ve böylece verdikten sonra ağızlarının payını yeniden dönüyorum bu benim şehrimi küçümseyenlere ve küçümseyerek diyorum ki onlara:
Gelin bir başka şehir gösterin bana böyle başı dimdik, övünçle türkü söyleyen, dipdiri, kaba saba, güçlü kuvvetli ve kurnaz olduğu için.
İş üstüne iş bitirmekten kan ter içinde sunturlu küfürler savuran bir babayiğit bu o küçük miskin şehirlere göre;
İleri atılmak için dili bir karış dışarda bir köpek gibi azgın, yığınlarla karşı karşıya gelmiş bir vahşi kadar kurnaz
Başı açık
Kürek sallayan
Yıkan
Tasarlayan
Yapı yapan, parçalayan yeniden yapan
Duman altında, ağzı toz içinde, bembeyaz dişleriyle gülen
Hiç savaş yitirmemiş bir savaşçı nasıl gülerse, öyle gülen
Bileğinde nabzı kaburgalarının altında halkın yüreği attığı için övünen ve gülen
Övünerek Domuz asabı, Araç Yapımcısı, Buğday Yığıcısı, Demiryollarının Oyuncusu ve Ulusun Yük Taşıyıcısı olduğu için, yarı çıplak, kan ter içinde, Gençliğin o fırtınalı, dayanıklı ve gürültülü kahkahasıyla gülen.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.