- 311 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
deformasyon ve stilizasyon/ resim teorisi/ ard-öyk/134-2020
biz portakalı göremeyiz. portakalın işaretlerini görebiliriz. ( z. fındıkoğlu)
biz nesnenin/ objenin; iki işaret halinde görüyoruz.
deformasyon yahut stilizasyon şekliyle görmekteyizdir.
o hal; biz görmemizin deformasyonla ve ya stilizasyonla gerçekleştiğine hükmedeceğiz.
bunları tatbikte de gerçekleştiririz.
görüp ve çizmek: ya deformasyon ve ya stilizasyon iledir.
stilizasyonla görmek: çizgiseldir, çizgisel üslup- wöllflin kavramıyla.
deformasyonla görmek: ışığın tesiriyle eğri, büğrü, fizik tabiriyle "parçacık" dır.
deformasyonda modle mevcuttur. hatları yakalayamazsınız. hatları stilizasyonla yakalayabilirisiniz.
ve stilizasyon geometriye kadar varacak bir formdur.
deformasyon görmeği expresyonistler, fovistler çoklukta tercih etmiştir.
konstrüktivistler, hard- edge ise stilizasyonu benimsemişlerdir.
deformasyon senfonik kompozisyona tarafgirdir.
stilizasyon ile melodik kompozisyonlar daha tercih edilirdir.
en netice: görmek tarihi evrimi boyunca insan iki türlü gördü: deformasyon ve ya stilizasyon ile.
deformasyon ile görünce... form belirsizleşir (wöllflin). stilizasyonla görünceyse form belirir.
bir ressam kendinin formunu bu vasıtayla tahlil ederek kendinin deformasyona mı, stilizasyona mı, yakın ve yatkın olduğuna karar vermelidir.
bu kişi resim öğreticisiyse o da öğrencisinin halini tarif ederek seçimine bilinçli karar vermesini temin etmelidir.
y.yılmaz
09-08-2020
lapseki
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.