- 316 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
DELİKANLI
Delikanlı, Rus yazarı Fiodor Mihayloviç Dostoyevski’nin romanıdır. Romanın kahramanı, Arkadi Dolgoruk adlı delikanlı, mülk sahibi Versilof’un bir hizmetçiden doğmuş, evlilik dışı oğludur. Bayağı ve cahil bir Fransızın yönettiği bir aristokrat okuluna verilen çocuk, arkadaşları tarafından hor görülür ve bir kenara itilir. Arkadi, bu duruma başkaldırmaz, ama ruhunun derinlerinde insanlara karşı büyük bir kin besler. Bu kine zenginlik ve güçlülük özlemleri eklenir. Dostoyevski’nin bir çok kahramanı gibi, onun da bir saplantısı vardır. Bir Rothschild kadar zengin olmak, Arkadi, amacına ulaşmak için, kendini açlığa ve tutumluluğa zorlar. Ve var ki yaradılışı hereği, her zaman kararsız ve iç tepilerinin oyuncağı olmaktan kırtulamaz. Sonunda bir gün, cömertliği tutar, biriktirdiği paraların büyük kısmını dağıtır ve gönül eğlendirmek için, elinde avucunda ne kaldıysa hepsini harcar. Kardeşinin karısına aşık olur. Her ikisini de güç duruma düşürecek olan bir belge bir çocuğun eline geçer. O da belgeden yararlanarak birçok dolap çevirir. Arkadi kumara başlar ve borç üstüne borç yapar. Kendine borç veren kimsebnin kız kardeşi Lisa’nın sevgilisi olduğunu sonradan öğrenir. Bunun üzerine kendi üstüne eğilir. Benzerlerinden hiç bir iyilik görmediğinden, kendisi için bencil bir hayat felsefesi kurarsa da İslavlara has bir karmeşık yaratılışından ötürü çok geçmeden bencilliğinden usanç getirir. O da babası gibi hayalcinin biridir: kendi mutluluğundan çok, tüm insanların mutluluğunu düşünmeye başlar. Ama bu hayali, babalığının bilgeliğinde daha anlamlı bir ifade bulur. Bu adam halkın içinden doğacak bir Hristiyanlığın sözcülüğünü yapan yaşlı Maker İvanoviç’tir. Dostoyevski, Delikanlı’da büyük bir psikolog ve manevi acıların şairi olarak görünür.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.