- 410 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ardahan, alaska. ard-öyk/109-2020
alaska: arctic deniz, kuzey kutbunda amerika’nın eyaletidir.
türkiyenin yüzölçümünün iki katından biraz fazladır.
"Juneau" başkenttir, nüfusu otuz dört bin civarındadır.
televizyonda alaska belgeselini seyrediyorum:
" life below zero"
kutba doğru sahalarda yaşayan yalnız, aileli sakinlerin doğayla mücadeleleri konu almış diziler.
kutba yakın yerlerde eksi elli yedi derece soğukluk oluyormuş.
bizim ardahan, göle’de en soğuk vasat, bu derecelere yetişemez.
yaban hayat ve vahşi hayat kompound sürüyor...
yerleşimciler yerlilerden çok: amerikalılardır.
onlar; deli düzlüklerde, ormanlarda, nehir ağızlarında... "surviver" yaşamı devam ettiriyorlar.
maceracı mı bu insanlar?
zannetmiyorum.
rutin hayat yaşıyorlar.
nehirlere, ağaçlara, geyiklere ve köpek kızaklarına... evlerine bakım, onarım ile dolu zaman çalışıyorlar.
çocuklu aileler var... yalnız kadın... ve erkek: yaşlı, genç, hepsinden var.
bizim ardahan: soğuk mevsimler, aylar ve günleri alaska’ya boş geçmezdir.
alaskalılar... doğadan ve soğuktan şikayetçi değiller.
onların istanbul’u: newyork’a tek laf ettiklerini duyamazsınız.
zira söylenmiyorlar.
uyum ve ahenkle yaşadıkları doğaya saygı duyuyorlar... elbette ki seviyorlar.
elbirliği ediyorlar.
ardahan imecelikte alaskalılardan üstedir... ama ürettikleri iş kalitesi alaskalıların boyda olacağını düşünmüyorum.
hülasası: "alet, edavatsız" hiçbir işe koşmadıklarıdır.
işe organize olmakta; işe yakışmakta... ibadet etmek gibi bir edim halindeliklerini teyit edecektir herkes.
bu kişilerin ekipmanları o kadar çok ki ve o kadar bol ki; zengindirler, biriktirmiştirlerdir.
ekipmansız hiç eylemlerini göremezsiniz.
halatları, çekiçleri, tornavidaları, traktörleri, atm’leri, su tankları, elektirik üretme makineleri, kamaları, bıçakları...
ekipmanlı; çantasız olmamak.
işten çok ekipmanları, malzemeleri oluyor.
malzeme bir şekilde yöntem ve usuldür.
bu insanların işleri, usulsüz ve metodsuz kayırdıkları vaki değildir.
alaskalıların cazibesi bu mu acaba, dedirtiyor insana: ekipmanlı planlı, proğramlı çalışmak ve çalışmağı sevmek.
yalçıner yılmaz
960toki
çanakkale
24-06-2020
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.