- 506 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
DİNAMİT
DİNAMİT
Dinamit 1867 de kara baruttan sonra en güvenli patlayıcı olarak bulundu.Alfred Nobel tarafından bulunmuştur.Yunanaca dinémos ites sözcüklerinden Yunancada güç anlamına gelir.Güney Afrika’da altın madeni çıkarmak için ilk fabrika orada kurulmuştur.1985 te kapatılmış.
Dinamit kullanılan yerlerde neler olur şöyle bir düşünün.
Diyelim altın madeni için kullandık.Miktarına göre etkisi değişir.Az kullanarak istenen etki sağlanır.Ancak,o anda büyük bir ses çıkarır.Kayalar yerinden oynar.Yüzyıllarda oluşan yer yüzü şekil değiştirir.Orada bulunan ağaçlar sökülür, çayır çimen yok olur.Küçük canlıları öldürür.Çıkan ses titreşimleri solucanları parçalar.Çekirgeler,ağustos böceği, kertenkele gibi canlıların ya kulak zarları patlat ya da kör olurlar.Yer altı sularının kaynakları kurur ya da yön değiştirir.Bu durumda yeryüzü florası değişir veya yok olur.Kayalardan çıkan toz(kimyasal) içerir.Bu tozlar; meyve, sebze,ot, çiçek hatta insan soluk borusuna kaçar.Başta solunum yetmezliği gibi başka hastalıklara neden olur.
Irmak,dere, göl gibi yerlerde kullanılan dinamit, başta balıkları ya öldürür veya uzun süre bayıltır.Bayılan balıkların da kulak zarı, (akciğeri) patlamıştır.Balık yumurtalarını parçalar yokeder, aynı etkiler diğer su canlıları içinde geçerlidir.
Daha çok kullanılan dinamit, binaları, köprüleri, tünelleri ve barajları çok rahat bir şekilde yıkar.Hatta deprem etkisi yapar.
Dinamiti bir toplum için kullandığınızı düşünelim.Az kullanımda etkisi az, çok kullanıllanımda orantılı olarak çok olur.
Bir makale-haberde(kaynak belirtilmemiş) okuduğum bir yazı beni çok etkiledi.Afrikada Boko Haram’ın ülkesinde kullanılmış.İnsanları öldürmek için kullanılıyormuş.Diğer canlıları öldüren, doğayı parçalayan dinamit, insana neler yapmaz ki. Boko Haram’ ın ülkesinde on yıllardır terör egemendir.Ellerindeki güçlü silahlarla sürekli katliamlar yapılıyor.Çok miktarda dinamit kullanılarak ta katliamlar yapılıyormuş.Çocuk, yaşlı, kadın,erkek toplu katliamlar.
Siyahi annenin,ak sütünü emen bebeğin suçu nedir?
Ömrünü Afrika sıcağının kavuruculuğu altında geçiren yaşlının sonu dinamitle ölüm mü olmalı?
Yaşam boyu; ayna görmemiş,topuklu giymemiş siyahi anne suçlu mu şimdi?
Pasta, çikolata, sakız bilmeyen genç siyah renkli kıza, ne demeli?
Amerika, orta Afrika’da senin çok pis oyunların yüzünden çok masum can ölüyor.Senin elmas, altın çıkarıp yok ettiğin canlar bir gün yakana yapışacaktır.Amerika, senin dedelerinin yaptığı kızılderili katliamları hakkında cilt, cilt kitaplar romanlar yazıldı.Siyah köleleri esir aldığın ve yaptığın işkenceler roman roman dünyanın her yerinde okunuyor.
Bir topluma dinamit atmak, kendi sonunu hazırlamaktadır.Bir yerlerde toplumların canlı dinamiklerini yok etmek için de çok pis oyunlar oynanmaktadır.
Bir adamın bir keçisi bir de eşeği varmış.Eşeğe çok iyi bakılıyormuş.Keçi bu durumu kıskanırmış.Eşeğe demişki; sen çok yoruluyorsun biraz sonra gene sırtına yük vururlar.Böyle hayat çekilmez.Sen şimdi şu çukura düş birkaç gün orada dinlenirsin demiş.Keçiye inanan eşek çukura düşmüş.Yaralanmış bir ayağı da kırılmış. Bunu gören sahibi eşeği veterinere götürmüş.Veteriner, bu eşek ancak keçi ciğeri yerse düzelir demiş.Tabi bunca işimizi yapan eşektir diyerek keçiyi gözden çıkarmış.
Kendi çıkarlarını sürdürmek isteyenler, bu yüzden akla hayale gelmeyen oyunlar oynayanlar bir daha düşünsünler.
Dünya barışı için, dinamitleri(bütün silahlar) yok edip dinamiklerini canlandırmak gereklidir.
Ö.Yalçın. Barış her zaman...
17.06.2020
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.