GUGUK KUŞLU SAAT
GUGUK KUŞLU SAAT
Şimdilerde pek görmesek de eskiden bazı seçkinlerin evlerinde, ofislerinde guguk kuşlu duvar saatleri bulunurdu. Saat başlarında kendileri için özel yapılmış kabindeki yuvalarından başını dışarı çıkarır ‘’guk guk, guk guk’’ diye ötüp yine tekrar yuvasına dönerdi. Her saat başındaki ötmeler çok dikkatimizi çekerdi. Yanlış hatırlamıyorsam televizyonların siyah beyaz yayın yaptığı dönemlerin birindeki yarışma programında katılımcının sorulan soruya doğru cevap vermesi durumunda da aynı şekilde kabinden başını çıkararak ‘’guk guk, guk guk’’ diye öterek verilen cevabın doğru olduğunu müjdeleyince yarışmacının yüzünde bir tebessüm oluşurdu diye anımsıyorum. Şimdilerde antika eser sayılabilecek bu guguklu saatleri ancak antikacılarda bulmak mümkün olabilir…
Biz kendimizi guguklu saatlerin zamanına yetişmiş şanslı bir kuşak zannederken ço-ğumuz guguk kuşunun maharetlerinden bihaberdik. Guguk kuşu hakkındaki bildiğimiz sadece saat kabininde gördüğümüz şekli veya köylerde yaşıyorsak sabahın erken saatlerinden itibaren yapraklı dalların arasında öten bir kuş olmasından ibaretti…
Guguk kuşu ilkbahar sonlarına doğu ülkemize gelen bir göçmen kuştur. Çok tembel olmasının yanında bir o kadar da akıllıdır. Hani halka arasında bazen ‘’akıl küpüdür’’ derler ya onun gibi bir şey… Yuva yapmak gibi zahmetli işlere hiç gelemez. Hele ki yavrusunu bü-yütmek gibi meşakkatli bir iş hiç ona göre değildir.
Yumurtlama dönemlerinde neslinin devamı için daldan dala konarak ‘’guk guk, guk guk’’ diye öterken bir yandan da yumurtasını bırakabilmek için bir başka kuşa ait hazır yuva bakınmaktadır aslında. Yuvanın birini gözüne kestirdi mi anne kuşun yuvadan ayrılmasını bekler. Anne kuş yuvadan ayrıldı mı doğruca bu yuvaya konar yumurtasını oracığa bırakır. Yumurtasını bıraktığı yetmezmiş gibi anne kuş şüphelenmesin diye de yuvadaki diğer kuşun yumurtalarından birini aşağıya atar. Bu yönüyle de çok kurnazdır.
Yumurtasını komşu kuşun yuvasına bırakan guguk kuşu çok neşelidir. Başlar daldan dala konarak ‘’guk guk, guk guk’’ diye ötmeye. Diğer yumurtaları içinde buna benzer uygu-lamalar içine girer…
Anne guguk kuşu uyanıktır da yavru kuş aptal mıdır? Yok! O çok daha akıllıdır. Dün-yaya gözlerini açtığı yuvada kendisinden çok daha küçük üvey kardeşleri vardır. Anne kuş yuvadan yavrularına yiyecek bulmak için ayrıldığında kardeşlerinden birini aşağıya atarak kendine daha rahat bir yer ayarlar. Anne kuşun getirdiği yiyecekleri ilk o kapar gagasından. O karnını doyurmadan genellikle diğerlerine pek sıra gelmez.
Günler böyle gelip geçerken kısa zamanda serpilip büyür neredeyse anne kuştan daha iri gövdeli bir hale gelir. Anne kuş bu olup bitenin farkında bile değildir. Belki de halk arasın-da bazı insanlara ‘’kuş beyinli’’ denmesinin sebebi de bu olabilir…
Muhabbeti guguk kuşundan açtık ama insanlar arasında da buna benzer örnekler yok mudur? Günümüzde de başkalarının sırtından bir asalak gibi geçinen insanların esin kaynağı da guguk kuşları olabilir mi? Ne dersiniz…
Salih KOÇ
16 Haziran 2020 / Büyükçekmece-İst.
Ajans Sinop Gazetesi-haziran 2020
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.