Laf Anlatılmazlar.
Dünyeviyim daha uhrevi olamadım..
Bu dünya da 3 kişiye laf anlatılmaz..
1. Cahıla..
Herkes cahıl olarak doğar, sonradan öğrenir. Öğrenmenin çeşitli yolları vardır. Ateşin yaktığını elini ateşe soktuğunda anlarsın.. Görerek öğrenirsin, ata anadan çevreden başlarsın rol model seçmeyi.. Taklit ederek öğrenirsin...
Duyarak öğrenirsin bir de, yazarak öğrenirsin, deneme yanılma yoluyla öğrenirsin...Uzar gider öğrenme modelleri.. Sonradan da sen de öğretmen olursun zaman içinde.. Ne iş yaptığının, kim olduğunun önemi yok..Yaşın başın cinsin cibilliyetin önemi yok
Öğrenme ve öğretmeyi bir kalıba, bir tanıma sığdıramazsın..
Lakin işin özünde telakki ederek öğrenirsin. İnatla öğrenmeyene cahıl denir işte, laftan anlamaz.
2. Zalıma
Bir timsaha, bir kuduz köpeğe, kediye, kuşa vb laf anlatamazsın. Ne şempanze anlar seni, ne de fil, ne de tavşan.. Yok ayıya dans etmek için laf dinletiyoruz, yok benim köpek merhaba deyince patisini kaldırıyor geç bunları..
Zalım deyince aklınıza kim gelir bu kültürde, bulunduğun, baktığın yere göre değişir. Firavun zalımdır, Nemrut öyledir, Yezid ha keza, Yunanlılar zalımdır, Persler de, Çinliler de, Türkler de, ya hu italyanlar asırlarca Türkler geliyor diye çan çalmış korkudan.. batı veya papalık desen aynı... Herkes birbirinin zalımı olmuş dünya tarihinde.. Herkes zalımlığını okur..Zalım, zalımlık yapmak için bir bahane bulur, ne derseniz deyin adına...Zalım, zalımlık yapmak için bir neden, bir bahane bulur..
Yeri gelir ana kızını satar, yeri gelir baba kızına tecavüz eder, yeri gelir bir günlük bebek çöp kutusuna konulur..Dünyayı bu iletişim çağında biraz izleseniz zalımlığın milyar türünü görürsünüz..
İçiniz parçalanır, kalbiniz sökülür gibi olur ama elinizden bir şey gelmez...Laf anlatamazsın..
3. Tanrıya..
Dünyanın çeşitli uygarlık veya toplumlarında ister kabile yaşantısında yaşasın, ister bir teşkilat kursun insanlar, ne zaman Tanrıya laf anlatabildiler?? Hiç bir zaman..
Her coğrafyada başka başka isimlerle anılmış...
Çıksa Tanrı karşımıza..
Sorsam, ya hu sen demiyor musun ben adaletliyim, ben her şeye kadirim ve ben her şeyi bilirim, ne uyurum, ne uyuklarım, daim diriyim.. yani ne istersem onu yaparım..
Peki her şeye gücün yetiyor da, zerreden kainata hakimsin ya..
Şu dünya düzeninde kansız, vahşetsiz, uğraşsız bir düzen kurmaya gücün mü yetmedi, aklın varsa fikrin mi çalışmadı..
Bir sırtlan grubu canlı canlı bir ceylanı parçalıyor..Bir timsah bir öküzbaşlı antiplopu parça pinçik ediyor...
Afrika belgeseli izlemedim demeyin?? Aslanlar yavru aslanları parçalayıp atıyor leş gibi..
Bu mudur Tanrı düzeni..
Ha keza insanın insana zulmü işkencesi hayvanlardan öte olabiliyor...
Kuramadın mı başka bir şekilde bir düzen?? İlmin mi yetmedi, gücün mü??
Yok ben sınava tabii tutuyorum.. Ya hu sınavsız düzen mi kuramadın hiç mi idarakin yok, hiç mi tecrübe edinmedin kadimden bu yana.. Cennet cennet dersin indir veya getir veya yaratsana dünyada bir cennet..Yok abi laf anlatamazsın Tanrıya..
Garip bir düzen kurmuş, asırlardır, binlerce on binlerce yıldır, düzelte düzelte baş edemedik bu Tanrı düzeniyle...
...
Düşünüyorum öyleyse varım, ulan yok olsaydım daha iyiydi be...
Yani şu 20 yılda kitaptan, radyodan, televizyondan, internetten görmediğim, duymadığım, okumadığım zalımlık,cahıllık, Tanrılık kalmadı..
Şathiye yazan üstadlar işi çözmüş amma onlar da çoğu zaman zalımlarin zulmüne uğramış işte...
**
Bu çağda deveyi iğne deliğinden geçirdik geçirdik, geçiremezsek hayatta düzen tutmaz bu dünya...İster maddesel ola, ister ruhani falan...
Ortalama son 200 yılda bir sıçrama yakaladı insanlık ama bir dönüm noktasına geldi artık...
Umarım laftan anlar bu yıkılası düzen.
**
Bana zalımsın, cahılsın , isyankarsın şusun busun öcüsün diyen biri varsa gelsin sıksın kafama ya hu, bombalasın, parçalasın, kaynar kazanda kaynatıp bir güzel afiyetle yesin be.
YORUMLAR
İnanç meselesi farklı biraz bende. Hani derler ya şuramda sıcacık duruyor, durduğu yeri ısıtıyor, ben alıştım bu ısıya, vazgeçmek zor geliyor, ya üşürsem çok!
İnsan için, insan hakkında çok yazdım ve sanırım yazmaya devam edeceğim. İçinden geçiyoruz belgeselin, insanın hayvandan farkı ne ki zaten.
Sevgilerimle...
Yinsani
eksik olmayın deniz hanım.
saygı ve huzur ile.
Umarım laftan anlar bu yıkılası düzen.....
hiiççç sanmıyorum
bu düzen öyle gider
bize de tercih yapmak düşer
kurşun mu, bomba mı, Kazan mı?
Aman dikatt!!
sevgi saygı
Yinsani
Eskik olma abim.
Yukarıda sorguladığın her kavram, son zamanlarda sürekli anlam değiştiriyor bende Dünyevi. Fikr-i sabit hiç iyi değil onu biliyorum da, bunca değişkenlik de başını döndürüyor insanın...
“Cahil” diye, “okumamış” olanı nitelemedim hayatım boyunca. Ziya Paşa’nın bir sözü var ya; “ Ne günlere kaldık ey Gazi Hünkar; katır mühürdar oldu, eşek defterdar”... cehalet ve zalimlik birleşince asıl hezimet!
Tanrıya sorduklarında haklısın. Arada bir ben de soruyorum “ne iş?” diye. Daha yanıt aldığım olmadı. Ama bazen konuşuyorum yine de. Baştan beri beni pek sevmez. Ben yine de gönlünü kırmamaya çalışıyorum. Seviyorum da. Bişey istememeye çalışıyorum mesela. Vermeyince ya da verip de geri alınca mahcup olmasın diye. Geçinip gidiyoruz öyle...
Kazanda yer varsa geleyim abi!
Yinsani
Kimimiz kazanda kaynıyor, pişiyor, kimimiz kazana sıcak su taşıyor işte..
Dua ve isteme boyutu herkesin kendine göre bir öyküsü vardır.. Şahit olduğu veya yanlış değerlendirdiği..
Katkılarınız için teşekkür ederim.
Saygı ve huzurla
Eskik olma sayın eflatun.
black_sky
Bir Eflatun Ölüm
Bir Eflatun Ölüm
black_sky
Yinsani
gece başı milyarları al iki nasihat iki hikaye anlat..sanırım ülkemizin ve edebiyatın hali diyesim geldi..
nasreddin hoca olsa bolca doğurtur bizim kazanları :))
black_sky
Kuşatma filmini izledim..az önce bitti...neden her film kendi insan çıkmazında bitiyor...sonsuzu düşünüp kendi minnacık çıkmazımızda bitiveriyoruz...
Eflatun haber saldı kazan muhabbetini sağ olsun. Kaynamaya ve kaynatmaya geldim;))
Yinsani
black_sky
Bir Eflatun Ölüm
Yinsani
ev vergisi, araba sigortası, çocuğun okul taksidi, kredi taksidi, askerlik kredisi, öğrencilerin kyk ödemeleri... :)) öyküye malzeme bizden:))
black_sky
black_sky
black_sky
Yinsani
yoksa defter dostlarını toplardık abantta.. kurardık kazanları diyormuşum:))
black_sky
Abant yaz kış ayrı güzel bir yer....ve defter dostlarıyla kasan kaynatmak daha bir güzel yapardı eminim;))
Yinsani
hele hele bu internet üzeri yaşanan dostluklar bir ayrı..kimi diyorsun hangi melek acaba, hangi yüksek gönül, kimi diyorsun herhalde şeytan olmalı, kimi babacan, kimi abla, ana yarısı, kimi dost, kimi usta, kimi kardeş..
hem şairlere veya şair kafalılara:) dostluk gerekir mi gerçek hayatta onlar zaten dünyanın her haliyle dost olmuştur, sırdaş olmuştur..derin konular ya hu..zihne engel yok..yıldızları düşünmeki uçsuzluk dipsizlik...
kah bir damla suda deryayı gören, kah koca deryayı deryadan saymaz...
lakin benim 20 yıldır ülkemi gezme planım var.. ekseri şair ziyareti yurdun dört bir yanında..gerçekleşir mi .... kocaman bir soru işareti valla.. zor gözüküyor şimdilik..
Bir Eflatun Ölüm
Şu Kazan ödevi ilginç yalnız:))
black_sky
Ilginç ödevlerin insanıyım ben...neler çıkardı kazandan merak ettim.
Nesildaşım güzel bir hayalin var ve ben gerçekleşir diye umut ediyorum...neden olmasın hatta olsun yani...en azindan evren bu gibi isteklere uyum göstersin yahu.
Nesildaşım develerden kokular geliyor anladığım.
Sen Lucifer dizisine başladım demiştin...bak izlemeye devam et Tanrı nerede anlarsın...en azindan anladığım kısmı hayatı daha yaşanılır kılacaktır...
Inan en büyük yanılgı öyle dünyaya bir şekilde ya da her şekilde müdahale edecek bir yaratıcı düşünmekte...diyeceksin eeee ne anlamı kaldı...ama tüm oyun bunun üzerine kuruluydu...özgür irade.....
Sağlıcakla kal dilerim artık nasıl olacaksa...
Yinsani
Tanrıyı anlamaktan ziyade kurmuş olduğu yanlış ve eksik düzeni düzeltmeliyiz karınca kararınca.. nasıl olacaksa o iş???
sağlık ve huzurla
eksik olma nesildaşım.
black_sky
Yinsani
Merhaba
haftasonu iznimin son gecesi bu yazıda nefesleneyim az
cahil ve zalim kısmında hemfikiriz
yalnız
Türkler Tanrı der Farslar Hüda İbranice Rab
ben Allah demeyi tercih ediyorum bir yazımda zaten yazmıştım
insan esfeli safilin ve belhum edal döngüsünde ama meleklerden de üstte
yani hayvandan daha aşağı olabiliyor aşağıların aşağısına atılabiliyor
sistem farklı konuyu uzatmayacağım
yani kalbi veren Allah içini dolduran insan
yani sınavı açan Allah çalışacak olan insan
şimdi anlattığınız Tanrı kavramı modernize edilmiş zeus
hani kızınca şimşekleri atan dünyaya karışan para veren vs
ya da odin her neyse
dua kavramı farklıdır hayat da öyle
hani galilenin dediği gibi sonraki dönem ibn-irüşd,arabi, alikuşçu,ibni sina
örnekler çoğaltılabilir
düşünüyorum galiba kayboldum
ya da
düşünüyorum galiba yok oldum metaforuna uzanmış az:)
ama pergel gibi der mevlana
bir ayağını sağlam gömersin diğeriyle ararsın
pire için de yorgan yakılmaz az çok okuyorum sizi:)
yakılacaksa da yorganı değil tüm dünyayı yakalım gitsin
kuşları ve çocukları kenara ayıralım geri kalanını toptan ateşe verelim:)
keyifle okudum var olun
saygı ve esenlikle
Aşkar...
Yinsani
Huzur ve diğer dünyevi işleriniz kadar uhrevi işlerinizde de akıbetiniz güzele, iyiye nasıl derler hani hayrolsun..İşin derununa bakılınca zaten "şer" olan yoktur.:)
Hilalin, yıldızın, dünya devletlerindeki bayrak , sembol ve renklerin kökenleri ayrıca araştırılmaya değer bence..İnternette doğru bilgiyi bulmak için 10 larca yarım, eksik ve yanlış bilgiyi bir araya getirip, puzzle veya yap boz gibi bir masamızın olması gerek:))
Yapay insan piyasaya çıkınca ki organları ve bedeni sistemleri benden iyi bilirsiniz diye düşünüyorum, tüm onbinlerce yıllık düşünce sistemleri, inanışları da değişecektir..
Bit veya pire için yatak yorgan yakmak ise bambaşka bir düşünce..
Yeni bir çağ kurulurken gençlik buna ayak uyduracak donanımda olmalı her konuda..
aslında yazımın dibi budur. Kim ne anlar:) ne kadar anlatabildim orası evet koca bir meçhul..
Değerli katkılarınız için ve ziyaretiniz için teşekkür ederim.
Eksik olma.. ( Çağ bizi aştı gider şiirimi fırsatınız olursa okuyun.) eksik olma.
En sevdiğinize emanet olun hocam.