- 373 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
İSTANBUL'UN FETHİ VE KURTULUŞU
STANBUL’UN FETHİ VE KURTULUŞU.
Yusuf Yılmaz
İstanbul 29 mayıs 1453 tarihinde fethedilmiştir ama 5 ekim 1923 de kurtarılmıştır.
iki tarihte bizim için ayrı ayrı önemlidir.
Kutlama yaparken yarım yapmayalım.
Tarihi bir bütün olarak ele alalım ve ona göre değerlendirelim.
Yıl 1919 . İngilizler Sultan Vahdettin davetiyle İstanbul’u işgal eder.
Bir gazeteci Babıali yokuşunu çıkarken bağırıyordu,"Ayasofyaya çan takacaklarmış." Orardan geçen bir hamal da karşılık verir. " Taksınlar da görelim."
Cafer, Karaköy’de bir kahvede otururken pencereyi açar. Bakar ki İngiliz Donanması ,Sarayburnu’nu aşmış toplarını da Galata Kulesine dikmiş Haliç’e doğru geliyor. Gözleri kan çanağına döner "Ben size gösteririm." der . Kapıyı hızla örter ve kaybolur.
Sakarya zaferinden sonra İstanbul’u sessiz sedasız terk ettiler.
Terk etmezseler ne olacaktı?
Aynen Yunanlıların Ege denizine dökülmeleri gibi boğazın sularında balıklara yem olurlardı.
İstanbul, tarih sürecinde ve bugünlerde de Anadolu ve Avrupa arasında bir köprü görevine sahiptir. Haberimizin devamında 6 Ekim İstanbul’un kurtuluşunun anlam ve önemine erişebilirsiniz.
Gazi Mustafa Kemal Paşa, Adana treninden inip Haydarpaşa rıhtımına ayak bastığında düşman gemilerinin zafer bayrakları açmış şekilde toplarını sağa sola çevirerek İstanbul limanına girdiklerini, gayri Türk azınlıkların da sevinç çığlıklarıyla karşı sahilleri çınlattığını görünce, "Geldikleri gibi giderler" demişti.
Kurtuluş Savaşı’nın zaferle bitmesinden sonra Refet (Bele) Bey komutasındaki bir Türk birliği İstanbul’a girdiyse de, işgali resmi olarak kaldıramadı.
18 Eylül 1923’de Batı Anadolu tamamen düşmanlardan temizlendi. Mudanya Ateşkes Antlaşması’yla İstanbul, Boğazlar Bölgesi ve Doğu Trakya kurtarıldı.
İmzalanan Lozan Barış Antlaşması gereğince de düşman askerleri altı hafta sonra İstanbul’dan ayrılacaklardı. 4 Ekim 1923 günü düzenlenen bir törenle Türk Bayrağı’nı selamlayarak şehirden ayrıldılar.
5 Ekim 1923’te şehrin Anadolu yakasına gelen Türk Ordusu, 6 Ekim 1923 günü coşkun bir bayram havası içinde, sevinç gözyaşları arasında ve çiçek yağmuru altında İstanbul’a girdi.
Böylece 5 yıl kan ağlayan güzel İstanbul kurtulmuş oldu.
Bugün 29 mayıs . Kutlama yaparken dünü de iyi hatırlayalım.
Her iki tarihte kutlu olsun
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.