- 444 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ÇOK EŞLİLİK
Geleneksel dine tabi olanlar Nisa Sûresi 3. ayetinde geçmekte olan bazı kelimeleri nefsi arzularına alet ederek Allah’ın bir erkeğin dört eşe kadar evlenmesine izin verdiğini iddia etmişlerdir. Bunlara inanan kişilerse Allah’ın Kur’an indirildiği zaman yaygın olan çok eşliliği Allah’ın indirmiş olduğu ayetlerle düzene sokmaya çalıştığını akıllarına dahi getirmemişlerdir. Bizler bunu yapmayıp Kur’an’ı bir bütün olarak düşünüp gerçek nedir görelim. Bunun için öncelikle Nisa süresi 2. ayetine bakalımki ayetlerin kimlerden ve ne maksatla bahsettiğini anlayalım. " Yetimlere mallarını verin. Temizi pis olanla ( helâli haramla) değişmeyin. Onların mallarını kendi mallarınıza katıp yemeyin. Çünkü bu, büyük bir günahtır. ( Nisa süresi 2. ayet ) Şayet yetimler hakkında adaleti yerine getiremeyeceğinizden korkarsanız, size helâl olan başka kadınlardan ikişer, üçer , dörder alınız. O kadınlar arasında da adaleti sağlayamayacağınızdan korkarsanız, bir tane alınız. Yahut ellerinizin altında bulunanlarla yetininiz. Zulüm ve haksızlık etmemeniz için en uygun olan budur. ( Nisa süresi 3. ayet) Dikkat edilirse Nisa süresinin her iki ayetinde de yetimlerin ailelerinden kalan mallarla ilgili açıklamalar yapılmakta, anne ve babalarını kaybetmiş ve onları koruma altına alan kişilerin durumlarından bahsedilmektedir. Ayetin ilk kısmındaysa sakın yetimlerin mallarını, kendi mallarınıza katmayın demektedir. Bizlere onların malları için onlarla evlenmeye kalkarda, adaletsiz bir durum yaratacak olursanız bu yanlış bir durum olur demektedir. Fakat eğer adaleti koruyamama erdişeniz varsa bu durumda yetimlerle değil size helâl olan (başka) kadınlarla ikişer, üçer, dörder olmak üzere nikahlayın demektedir. Sonrasındaysa "Eğer adaletli davranmayacağınızdan korkarsanız,o takdirde bir tane alın " denilmektedir. Allah birden fazla evliliği yasaklamamakta fakat bir tane olması tavsiyesinde bulunmaktadır. Eğer çok evlilik birden bire yasaklanmış olsaydı olacakları bizler tahmin bile etmekte güçlük çekebiliriz. Ayette 4 eşe kadar evlenin denilmemektedir. İkişer, üçer, dörder net bir sayıyı belirten bir cümle değildir. Yani belirli bir sınırlama bulunmamaktadır. O devirde toplumda çok evlilik yaygın bir durumdu. Ayette özellikle yetimlerin mallarının korunmasından bahsedilmekte ve bunun üzerinde durulmaktadır. Yani toplumun geleneklerinden olan birden fazla evlilik konusunu düzene sokmak için birden fazla evlilik yasaklanmadan topluma en doğru evliliğin tavsiyesi yapılarak, en adaletli evlilik yoluna doğru yönlendirilmektedir. Burada Allah’ın tavsiyesiyse adaletin olduğu tek eşli evlilik olmaktadır. Yine Allah Nisa suresi 129. ayetinde " Ne kadar uğraşırsanız uğraşın, kadınlar arasında adaleti yerine getiremezsiniz " demektedir. Burada Allah’ın tavsiyesi adaletin sağlanabildiği tek eşli evlilik olmaktadır. İnsan birden çok değil tek kişiyle evlenince mutluluğu ve huzuru bulmaktadır. Çünkü birden çok evlilik durumunda bir kadın öbür kadını kıskanmakta birinin çocukları diğerlerini kıskanmakta üstelik bazen bu tür durumlar cinayetle dahi sonuçlanmaktadır. Allah tek eşliliğin bizler için daha uygun olduğunu söylediği hâlde ne yazıkki bazı kişiler nefsi arzuları sebebiyle çok eşliliğe yönelmektedirler. Fakat bununla birlikte Allah çok eşliliği yasaklamamıştır. Çünkü bu bir ruhsat olup savaş gibi bazı durumlarda erkekler azaldığından kullanılması lüzumlu dahi olmaktadır.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.