- 1014 Okunma
- 11 Yorum
- 1 Beğeni
FUZULİ
Sayfaya şiir asmanın bence bir karşılığı var.
Lütfen okuyun ve Şiirse lütfen beğenin. Şiire benziyorsa yorum yazıp kusurlarını söyleyin. Hiç bir şeye benzemiyorsa geldiğiniz gibi sessizce çıkın gidin.
Bu sebeple gün içinde uğradığım şiirlerde kendimce güzel bir şey bulmuşsam mutlaka yorum bırakır çıkarım. Ve bazen yazdığım yorum şiir sahibince görüldüğünde başkaları görmesin şahıs belki incinir endişesiylede silerim yorumu. Bunun KAÇMAK diye adledip engelledikten sonra Adıma şiir yazmanın enaniyetten başka bir şey olduğunu sanmıyorum.
Abim diye hitap ettiğim yorumum da tavrımda kardeşceydi. Ve oldukça samimi bir dille yazmıştım. Silip kaçtığım kanaati doğru değil.Ben yorumu sildim. Engellendiğimi ise az önce şiir okumaya gittim de öğrendim.
Haşa benlikle işim olmaz.
Var ise kusurum özürüm vardır
Bu yüzden her yerde huzurum tamdır. demekle yetineyim.
, azat ederek saldı.............Salmak kökünden ..........sal-dı
çevresine nam saldı.......Salmak kökünden............Saldı
bahçesine su saldı...........Salmak kökünden ............Sal-dı
bunda da vardır hayır......... Hayırlı olmaktan.....iyilik esenlik
dostu dedi ki hayır..........Olumsuzluk bildiren kelime.......Üst kafiyeyle cinas.
kos koca evren durur.........Durmaktan emir........Dur-ur.....kımıldamaz.
her şey o anda durur.......Durmaktan emir.........Dur-ur....kımıldamaz.
yıllardır burda durur..........Durmaktan..................Durur.....Kımıldamaz.
dostu düşmanı ayır...........Ayır.......Pay etmek.Kayırmak..........ayır.
bir kısmın bana ayır..............Ayır.........pay etmek kayırmak..........ayır
Maksadımı Allah biliyor. Recm edilmeye kalkışmam umurumda değil.Eli kalem tutan şiirin gözünü oyup bundan da gurur duymasın. Git gide seyrelen şiir hayatımızı kirletmeyelim diyedir çabam. Hep demişimdir ben iyi bir okuyucuyum. Yazdıklarım şiir dir diye bir iddia da değilim. en azından şiirin kurallarına uymaya çalışıp yardım bekliyorum işin ehlinden. 1 gram bal için 1 ton keçi boynuzu yemek diye bir tabir var. Hiç zahmete gerek yok Balsız da olur.
O zaman bu yazının burda ne işi var. Dediğim gibi Engelliyim haberim yok ve kaçtı notu ile şiir yazılmış hakkımda
İnanın gerek yok.Bir yere kaçmış da değilim. Bilmenin yaşı yoktur ve hepimizin birbirinden öğreneceği şeyler vardır.
Yine çok güzel bir ata sözümüz var bizim. Zaman armudu olgunlaştırır.İnsanın olgunluğu zamana değil irfana bağlıdır. Diye.
elektrik devreden,,,,,,,,,,,,Redif......alıp verme devir
baba ona devreden......Redif.....alıp verme devir Şiir zaten yok. Şiir başlığı Cinas olduğu için cinas zannedilen şeyin şiir zannedilen şeyde olmadığını beyandır............
Tanımı Şahsın sayfasından CTRL ettim.........
CİNAS: Yazılış ve okunuşları aynı…ancak anlamları farklı olan sözcüklere CİNAS denir.
Papağanda konuşur ama konuştuğu sözün kemalinden habersizdir.
Kimseye kırgın yada kızgın değilim. Kaçmadım hepsi bu.
YORUMLAR
Ben de uzun zamandır kimseye yorum yapmadım.Çok vakit bulamıyorum.Siteye herkesin yazı atabilmesi güzel ama sadece yorum yaparsan yorum atarım gibi bir adet var.Bakıyorum saçma sapan şiirlere çok güzel olmuş üstad diyenler var.
Bir de üstad yani.
Bakıyorum da çok yerinde eleştiriler yapmışsınız.Bu yazınızda da haklılık payınız büyük.
Maalesef durum bu.
yeğinadnan
O zaten eleştiri olmaz ki kardeş. O yıkım olur vereceğiniz tepkinin de eleştiriden farklı bir adı olmaz. Tepeden bakana en tepeden bakacağınızı ima etmişsin . Onu da tavsiye etmem kardeş. Biz insan olmayı insan olamayanlardan öğreniriz. Sevmediklerimize benzememek gerektiği inancındayım.
Hayırlı olsun akşamınız.
Az önce, “neden eleştiri yapılmamalı”ya güzel bir örnek yaşadık:) ayarlasak bu kadar denk gelmezdi abi, yazının üzerine. Uygulamalı ders oldu:)
Demek ki neymiş? Övecek, ama asla eleştirmeyecekmişsin! Ki, riyakarlıkla itham edilmeyesin...
yeğinadnan
Şu gönüllü eleştiri isteyenlerden bana denk gelmedi.
Geçende de bahsetmiştim; ben birine yorum yazdım. Eleştirmedim dahi. Tavsiyelerde bulundum sadece. Adam ben filanca şairler yazarlar derneğine üyeyim diye tafra yaptığı gibi beni de engelledi. Yetindi mi ? Hayır ! Bir de yazı döşedi ; olumlu yorum yazmayan gelmesin diye :) Tabii beni engelleyince yorumumda görünmez oldu ve millet zannetti ki hakaret filan ettim. Israrla engelimi kaldırmadı ki yorumum görülmesin... Bu muhterem de içinde Allah, Kitap, dürüstlük geçmeyen şiir ya da yazı paylaşmaz ! İftiracı müptezel.
Yani senin anlayacağın eleştiri işi biraz riskli iş. Bence site yorum istemeyenlere bu kolaylığı sağlamalı. Gerçi o zaman da olumlu yorum olumsuz yorum butonu isterler :)
Ben sizin ne kadar nahif bir yorumcu olduğunuzu biliyorum. Engellenmenizi yadırgadım.
Cinastan açılmışken, ben de kitabıma ismini veren, daha doğrusu editörün seçtiği şiir olan cinaslı şiirimi paylaşayım. Kusur varsa uyarın; asla engellemem :) Saygılar...
MAZERET BEYANI
Selam söyleyin yare, kusuruma bakmasın
Gölgeme saksı düştü ondan arayamadım
Haber salmadım diye kafasına takmasın
Peşime böcük düştü, ondan arayamadım
Zannetmesin unuttum, vallahi aklım onda
Kaç kez elime aldım, kontör yok telefonda
Rüyamda yedi beni iri bir anakonda
Korkunç kötü bir düş’tü, ondan arayamadım
Sinemaya takıldım, final beni yıkmıştı
Filmde telefondan bir canavar çıkmıştı
Çıkar çıkmaz adamın boğazını sıkmıştı
İçime korku düştü ondan arayamadım
Ahmet ÇITAK
mirim tarafından 4/16/2020 4:21:32 PM zamanında düzenlenmiştir.
yeğinadnan
İnşallah yanlış anlamışımdır diyerekte şiirdeki cinası yazayım. ve hata edersem affedin.
Şiirde Cin var da aslı değil sanki.
mirim
Ama şu cin ve aslı tabirini şiirim için kullandıysanız, bu şiirimin ismini kitabıma veren editör Türkiye'nin en iyi editörlerinden biriydi. Ve cinasları çok beğendiğini söylemişti. Hemen gidip yakasına yapışayım :)
yeğinadnan
Şiir gerçekten güzel de cinasla ne alakası var. Ne editörü ne kitabı. Sizin kitaplı olmanız bizi kitapsız mı ediyor inan anlamıyorum neyse diyeceksek Hiç başlamaması gerekiyordu yorumun. Ben tüm samiyetimle her soruna cevap veririm. Bu konuda seni temin ederim.
mirim
Başınızdan geçen bir olayı paylaşmışsınız, ben de yaşadığım benzeri bir olayı sizinle paylaştım. Bunun nesini anlamakta güçlük çektiniz ?
Ayrıca şiirimde 4 ayrı anlamda kullandığım düşmekle ilgili cinası farkedemediniz mi ? Cinastan mı saymadınız onu anlamadım.
Diyorum ki, Türkiye'nin en elit yayın evlerinden birinin editörü özellikle bu cinasları çok beğendiğini ifade ederek şiirin adını kitabıma da verdi.
Yalnız benim kitabımın olmasının sizin kitapsız olduğunuz anlamını çıkarma kudretiniz beni hayran bıraktı.
Bence de hiç başlamaması gerekiyormuş.
Eyvallah...
yeğinadnan
Düştü. Düşmekten Düş e dönüşmüş ikinci dörtlüğün somn mısrasında.
Bunu görmemi beklemeniz adil değil. Bir şiirin içinde diye öğretmediler öğretenler Mısra sonunda ve alt alta olması gerekir diye öğrettiler . Tabi ben liseden sonrasını bilmem Orada öğretiyorlarsa bana yanlışımı yazmanız daha kolay olurdu.
mirim
1. düştü yer çekimine kapılmakla ilgili
2. düştü kovalamak anlamında
3. düştü rüya anlamında
4. düştü his anlamında
yeğinadnan
Saksı düştü........düşmekten
Böcük düştü...... düşmekten.
Kötü bir düştü evet bu düşmek köküne c,nas.
İçime korku düştü.......yine düşmekten. Bu konuyu yeniden bir okumam lazım belki nüfus cüzdanı eskimiştir benim kardeş.
iyi bir meyve incir
düşme ha canın incir..........deki gibi ( öylesine yazadım derinlik arama lütfen) :):): yazılışları aynı anlamları farklı diye biliyorum.
İncir meyve . İncir incinmek acıma. Yeşil incir dalında dalından düşmüş incir gibi değil.
mirim
Cümle içindeki ifade ettiği anlama bakacaksınız.
Yani cinasta baz alınan "anlam" dır.
Afet İnce Kırat
Cinas konusunu biraz daha açalım istiyorum. Cinas; şekil ve söyleniş bakımından aynı (sesdeş) anlamları farklı iki kelimeyi şiirde bir araya getirmek veya kafiye olarak kullanmaktır.
Cinas edebiyatçılarımız tarafından neredeyse tek harfe kadar indirgeyerek çeşitlere ayrılmıştır. Cinas çeşitlerini bir açalım:
Cinas önce iki gruba ayrılır:
1- Tam cinas
2- Yarı cinas
1- Tam cinas: kelimelerin her yönüyle birbirine uygun olması sonucu meydana gelen cinastır. A- harflerin uygunluğu, B- harflerin sıralarının uygunluğu, C- harf sayılarının uygunluğu, D- harflerin okunuşlarının uygunluğu ( hala ve hâlâ tam cinas olamaz)
“Onsuz da geçer günler, vuslat yakındır” derdim
Sonsuzda hapsedildim bitmedi arttı derdim.
Beyitteki DERDİM sözcüğü tam cinastır. Zira birisinde demek fiili varken diğerinin aslı dert sözcüğüdür.
Tam cinas basit ve mürekkep olmak üzere ikiye ayrılır.
1- Basit cinas; tek kelime ile yapılan cinastır.
“Ferim sensin” demiştim düzen kurdum kuralı
Neferim sensin bil ki budur aşkın kuralı.
Beyitteki “kuralı” basit cinasa örnektir. Birisi kurmak fiilinin türemişi diğer kural kaide anlamındadır. Bir kelimenin değişik anlamları ile yapılan cinasa basit cinas diyoruz.
2- Mürekkep cinas; cinaslı kelimelerden birisi iki kelime veya fazlasından oluşmuşsa bu cinaslar mürekkep cinas adını alır.
Bulutlardan süzülen ya yağmurdum ya kardım
Bereket versin diye Yaratana yakardım.
“Ya kardım, ve yakardım” mürekkep cinastır.
Mürekkep cinas kelimelerin imlasına göre üçe ayrılır:
a) müteşabih cinas
b) mefruk cinas
b) merfû cinas
MÜTEŞEBBİH CİNAS:
Yazılışı ve okunuşu aynı olan kelimelerden meydana gelen cinas çeşididir. Bu çeşitlendirme arap harfleriyle yazıldığında belirir. Sadece bilgi olsun diye verdim.
MEFRUK CİNAS:
İmlası farklı okunuşu aynı olan kelimelerden meydana gelen cinas türüdür.
Sal artık coşkun suya hırs ve kin sandalını
Al yeni baştan yeşert kırmaz insan dalını.
Aynı örnekte gördüğümüz gibi okurken vurgu güzel yapılmazsa fark anlaşılmayabilir, ancak yazılışları farklıdır.
MEFRU CİNAS: bir adı da yamalı cinastır. Cinaslı kelimelerden birisi bir başka kelimenin eklenmesiyle meydana gelir.
Neden değer vermedim olmalıydı baş tacım
Hançer gibi saplandı içimde büyür acım
Kendi olmasa bile gölgesine muhtacım
İstemeden acaba defterini mi dürdüm?
“ büyür acım ve muhtacım” acım sözcüğüne eklenen “muht”eki ile ikincisinde “muhtacım” cinas meydana gelmiştir.
Cinas konusunun bir bölümünü açıkladıktan sonra şunu ekleyebiliriz. Kuralları içinde bir dizede,veya bir dörtlükte olmalıdır diye bir kural yoktur, kaldı ki nesirde de kullanılır.
Birbirine yakın kullanılırsa fark edilmesi kolay olur sadece.Mirim'in anlamlarıyla açıkladığı cinaslar doğrudur. Ek bilgi olarak sundum saygılarımla...
mirim
Merdivenle çıktım
Dışarı çıktım
Ayla ile çıktım
Çığrımdan çıktım Vb.
Bunları bir şiirde cinas olarak kullanabilirsiniz.
yeğinadnan
yeğinadnan
benim olmam gerektiği yer diye düşündüm yazdıklarınızdan. Fakat müşteri gelince çıktım.Yorumu görünce de nedense çok sevindim Tevafuk diyelim
ve bekleyelim. Dilerim her ikimizinde istifade edeceği bir buluşmaya vesile olur bu gün.
Hoş geldiniz kardeşim. (Kardeş içinde cinsiyet ve yaş barınmadığı için kullandığım hitaptır)
sevgi ve Selam.
Adnan abi, ben seni ilk kez yaklaşık on yıl olmuştur.2.Abdulhamitin hayatını yazdığım " isli demlik "isimli uzun soluklu ve yaklaşık 22 bölüm yazdığım yazıda kafamı açan bir yorumla tanımıştım.Hatta bu olayı geçen gün "defterde on üç yıl" isimli yazımda da zikrettim.Sagilun sizde güzel bir yorum yazmistiniz.S izin bayağı ağır olmakla beraber incitmeden yazdığınız eleştiri yazının seyrini değiştirmişti.Sizinle biraz karşılıklı münazara yapmıştık.Ve ben çok memnun kalmistim.Sizin gibi okur az bulunur.Eleştirmen de öyle her daim Başımın işte yerin var Abi... Saygılarımla
yeğinadnan
Başın gözün var olsun kardeşim. Hoş sefa geldin.
Biz dua ediyoruz biri gelsin de bizi eleştirsin.
Ama bu yazıyı okuduktan sonra çok şaşırdım.
Fazla söze gerek yok. Su çatlağını her şekilde bulur.
hürmetle
yeğinadnan
İnanın ben kimseden kendimi esirgemem Yolun düşmemiş bir şekilde şiirinize.İnşallah bundan sonra uğramak nasip olur.Ne sızdırdığınızdan ne olduğunuz zaten belli olur. Bize kavramak size anlamak nasip olsun.
Hoş geldiniz.
Öteki Şair
Türk şiirini biraz alevlendirsek mutluluğum budur.
Saygılarımla
Bir de şu yönden bakın... Önceden şiiri baştan sona kadar dikkatle okuyor sonra emek verip yorum yapıyor (gönder) e basıyordum bir bakıyordum adam beni engellemiş, vaktim de emeğim de boşa gitmiş. Ansızın'ın yaptığı en iyi değişiklik sizi engelleyen şairin şiirini okuyamıyorsunuz bile. Kaybeden onlar oluyor çünkü okunuyordu şiirleri.
cinas meselesine gelince cinas diye aynı kelimeleri kullananları çok görüyoruz, bilmeden yazılan şey hatalı olacaktır kendi sorunları hiç üzülmeyin, bir küçük öneri kimsenin şiirine karışmayın beğendiğinize yazın beğenmediğinize yazmayın. Aslında bu da çok önemli, usta olarak tanımladığımız şairler öyle saçma ve hatalı şiirlere övgü diziyorlar ki onlar da iyi olduklarını düşünüyor. Saygılarımla...
yeğinadnan
Ben gerçekten bilgili değil sadece ilgiliyim.Şiire yazdığım şey ya şairi korumaya yöneliktir ya şiiri korumaya ki bunu siz en iyi anlayacak durumdasınız. Evet engellenmek bir kayıp yazı sahibi için . Emek boşa gider mi. Bence gitmez incindiğiniz nisbette karşılığı olur samimiyetle yazılmış yazıların. İtikadi açıtan sevaba tevil edilir sosyal açıdan ise acı insanı olgunlaştırır. kayıp kaybedene ait bir kavram.Sizde kaybetmiş değilsiniz. Herkese abla olmanızın sebebi yediğiniz çelmeler.
Hoş sefa gelmişsiniz şeref duydum sizi burda görmekten.
cinas en sevmediğim kafiye çeşidi, bir defa tüm sesler aynı ve okunması berbat oluyor..sırf cinas üzerine çıkan şiirkitapları vardı. bir tanesi duruyor olmalı tozlu raflarda..
bence siz kur'anda cinas var mı yok mu onunla ilgilenin , daha hayırlıdır inancınız için..
kuranda insana edilen hakaretler nelerdir onların derlemesini de yapabilirsiniz..
lakin Tanrı'nın, sizin hatırınıza Allah diyeyim sizin maksadınızı bilip bilmemesi önemli değil, önemli olan maksadınızı insana üslubunca bildirmek..si bu üslubu bulup kullandığınız takdirde engellenmeniz sizin için en güzel iltifattır.
sizi engelleyenleri takmayın kafaya..bizim gençliğimizdeki duvar yazılarında veya gençlik mesajlarından bir söz geliyor aklıma:)dönerse senindir, dönmezse zaten hiç senin abin olmamıştır meali gibi..
olay nedir kimdir bilmiyorum... engellenmek sizi neden rahatsız etti? din adına, kitap adına,allah ıeleştiridi, kurana laf etti, peygambere kötügösterdi vb dediği için engellenen özgür düşünceli insanların hem burada hem gerçek hayatta ne hissettiğini anlayabilmişsinizdir umarım..
öz işimiz maksadımız geçmişte yazılan şiirlerin ötesine geçen şairlerden olmak veya onları bulmak veya onların yetişmesine katkı sunmak veya şiirle hikayeyle gerçek ve kurgu çıkarımlarıyla bilumum fidan ağaç eril dişi derya damla vb vb vb insanlığı özümseniş, hayvanıktan miras almış, bitkisel bir insan, arslan gibi kükrüyor, arı gibisokuyor, kelebek gibi dans ediyor , aşık olmuş delirmiş, yakında kafayı yer bu şair midir bilemiyorum..
ancak hiç olmazsa bu "fuzuli" başlığı altındaki yazınızın altında din diyanet karıştırmamışsınız, buna müteşekkirim..
sevgi, sağlık ve huzur (zaten huzurluymuşsunuz ) o zaman özgür hayaller dilerim..
değerli abim, esen kalınız..:)
yeğinadnan
Sevgiyle ince kardeş biz kalın değiliz. değerli kardeşim.
Hoşa gelmediğiniz için de hoş gelmemişsiniz. Öyle geleceğiniz zamanlar nasip olsun diyeyim.
Yinsani
hani divan veya halk edebiyatında bazı mısralar vardır aman dikkat et dostum, biz bir harfe bin mana yükleyenlerdeniz gibisinden..
değerli abim,
en sevdiğine emanet ol.
yeğinadnan
Bir şiirimde, bir dizeyi beğenmemiş eleştirmiştiniz. Günlerce üzerinde düşünmüştüm yanlışımın:)
Kime sorsanız; eleştiriye son derece açık! Ama icraatta kimse tahammül edemiyor. Olayı ya da şiiri bilmiyorum ama, sizin eleştiri tarzınızı biliyorum. Üzmez, kırmaz, incitmezsiniz. “Abi” olmanın öğretici sopası vardır elinizde ama, öyle kafa göz girişmezsiniz:)
Demem o ki; yormayın gönlünüzü, gülün geçin. Çok dikkate almaya gerek yok insanları.
Saygılarımla çok...
yeğinadnan
Birde sizin uğramanıza vesile olduğu için minnet borçlandım O zata.
İçtenlik için teşekkür ederim.
Taşam şiire dair kendime değil. Zira rediflerin cinas olduğunu benim kaçmış olmam belgeleyecek.:):):):):
Hatırladığım kadarıyla şuydu yorumum.
Sen ne yaptın abi. Cinas yapayım diye şiiri redife boğmuşsun. Allah seni iyi etsin emi.
Unutma abim 70 milyon bizi izliyor.:) ........... bu kadarını hatırlıyorum
Bir Eflatun Ölüm
yeğinadnan
Bir Eflatun Ölüm
Bu arada, Gülüm Hanım’ın çok mu üstüne gittik acaba? Kırılmamıştır umarım...
yeğinadnan
Dolayısı ile sevdiklerimizdeki sevmediğimiz şeylere müdahil olmadığımızda onları kendi elimizle sevimsizliğe terk etmiş oluruz. Hem doğru değildir hemde zulümdür.Kırıp dökmeden hata yı söylemek kişinin dost olduğunun tek sinyalidir. Alıcı nasıl alır diye düşünürsek yarın içine düşeceğimiz koca bir çukur kazmışız demekıtir.
İnsan olamayanların şerri diyelim zira insan şerli olmaz kusurlu olur Mükemmellik Allaha has bir kavram.
Teşekkür ederim elleriniz dert görmesin.