- 430 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Görecelik kuramı
Gerçekliğe giden yol:
Evrenimizi hangi yasalar yönetiyor? Onları nasıl tanıyacağız? Bu bilgi, Dünyayı anlamamıza ve dolayısıyla eylemlerini bizim lehimize yönlendirmemize nasıl yardımcı olabilir?
İnsanlığın başlangıcından bu yana, insanlar böyle sorularla derinden endişe duyuyorlar. İlk başta, kendi yaşamlarından elde edilebilecek türden bir anlayışa başvurarak Dünya’yı kontrol eden etkileri anlamaya çalışmışlardı. Her ne kontrol edildiyse ya da kim kontrol ederse etsin, çevreyi kontrol etmeye çalıştıklarından bunu yapacaklarını hayal etmişlerdi: başlangıçta kendi kaderlerini, kendi tanıdık insan hareketlerine çok fazla hareket eden varlıkların etkisi altında olduğunu düşünmüşlerdi. Bu tür itici güçler gurur, sevgi, hırs, öfke, korku, intikam, tutku, çile, sadakat veya sanat olabilir. Buna göre, güneş, yağmur, fırtınalar, kıtlık, hastalık veya zalim gibi doğal olayların seyri, bu tür insan dürtülerinin motive ettiği tanrıların veya tanrıçaların kaprisleri açısından anlaşılmalıdır. Ve bu olayları etkilediği düşünülen tek eylem, tanrı figürlerinin yatıştırılması olacaktır.
Ancak yavaş yavaş farklı türden desenler güvenilirliklerini belirlemeye başladı. Güneş’in gökyüzündeki hareketinin hassasiyeti ve gündüzün gece ile değişmesi ile açık ilişkisi bunun en açık örneğiydi; aynı zamanda Güneş’in göksel yıldız küresine göre konumunun, mevsimlerin değişmesi ve amansız düzenliliği ve havadaki görevlinin net etkisi ile yakından ilişkili olduğu görülmüştür.
Ve sonuç olarak bitki örtüsü ve hayvan davranışları üzerine. Ayın hareketi de sıkı bir şekilde kontrol ediliyordu ve fazları Güneş ile geometrik ilişkisi tarafından belirlendi.
Dünya üzerinde açık okyanusların karayla buluştuğu yerlerde, gelgitlerin Ay’ın konumu ve evresi tarafından yakından yönetilen bir düzenliliğe sahip olduğu fark edildi.
Sonunda, gezegenlerin çok daha karmaşık görünen hareketleri bile sırlarını ortaya çıkarmaya başladı ve bu da altta yatan büyük bir hassasiyet ve düzenliliği ortaya çıkardı. Eğer gökler, tam matematiksel yasaların büyüsü altında tanrıların kaprisleri tarafından kontrol edildiyse.
Aynı şekilde, dünyadaki olayları kontrol eden - sıcaklıktaki günlük ve yıllık değişimler, okyanusların yükselişi ve akışı ve bitkilerin bu şekilde büyümesinin en azından bu açıdan göklerden etkilendiği görülüyor gibi, matematiksel düzenliliği paylaştı. tanrılara rehberlik ettiği ortaya çıktı. Fakat göksel cisimler ve dünyevi davranış arasındaki bu tür bir ilişki bazen abartılı veya yanlış anlaşılıp, astrolojinin gizli ve mistik çağrışımlarına yol açan uygunsuz bir önem kazanacaktır. Bilimsel anlayışın titizliğinin, cennetin gerçek etkilerinin tamamen fitil ve mistik olanlardan kurtulmasını sağlaması yüzyıllar sürdü.
Yine de en erken zamanlardan beri bu tür etkilerin gerçekten var olduğu ve buna göre, göklerin matematiksel yasalarının burada da Dünya ile alakalı olması gerektiği açıktı.
Görünüşte bundan bağımsız olarak, dünyevi nesnelerin davranışında diğer düzenlilikler olduğu algılanıyordu. Bunlardan biri, şimdi yerçekimi dediğimiz etkiye göre, bir yerdeki her şeyin aynı aşağı yönde hareket etme eğilimiydi. Maddenin bazen buzun erimesi veya tuzun çözülmesi gibi bir formdan diğerine dönüştüğü gözlemlendi, ancak bu maddenin toplam miktarı hiçbir zaman değişmedi ve şu anda kütle konuşması olarak adlandırdığımız yasayı yansıtıyor. Buna ek olarak, şekillerinin korunması için önemli özelliklere sahip birçok maddi cisim olduğu fark edildi, bu nedenle katı mekansal hareket fikri ortaya çıktı; mekânsal ilişkileri, şimdi Öklid dediğimiz üç boyutlu geometriyi kesin, iyi tanımlanmış bir geometri açısından anlamak mümkün hale geldi.
Dahası, bu geometride düz bir çizginin Kavramı, ışık ışınlarının sağladığı ile aynı olduğu ortaya çıktı. Günümüzde olduğu gibi, kadim insanlar için de hayranlık uyandıran bu fikirlerde dikkate değer bir hassasiyet ve güzellik vardı.
Yine de, günlük yaşamlarımızla ilgili olarak, bu matematiksel hassasiyetin Dünya eylemleri üzerindeki etkileri, çoğu zaman heyecansız görünen derin bir gerçek gönderdi. Buna göre, antik çağlardaki birçok insan hayal güçlerinin konuya olan çekiciliğiyle taşınmasına ve uygun olanın kapsamının çok ötesine geçmesine izin verecektir. Örneğin astrolojide geometrik figürler sıklıkla pentagramların ve heptagramların sözde büyülü güçleri gibi mistik ve gizli çağrışımlara neden oldu. Ve tamamen varsayımsal bir madde hali vardı. Yüzyıllar boyunca, kütle, yerçekimi, g arasındaki gerçek ilişkiler hakkında şu anda sahip olduğumuz daha derin bir anlayış olmayacaktır.