- 509 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
BELGURLAR VE TÜRKÇE (3)
BELGURLAR VE TÜRKÇE (3)
VOLGA BULGARLARI
“…Bunlar doğrudan bugünkü Çuvaşlar’ın ataları sayılırlar….Önemli yerleşim merkezleri kuraralar.Bulgar kenti, 9-12.yüzyıllarda Avrupa’nın en önemli ticaret merkezidir….921 yılında İslamlık resmi din olur…1237 ilkyazında Moğol vuruşuna dek böyle yaşarlar. Batu Han öncülüğündeki güçlü Moğol ordusunun vuruşu ile yıkılırlar… Kimi Bulgar toplulukları komşu uluslara sığınırlar… Bulgar Hanlığı Altınordu’nun bir eyaleti olur… Bulgar kenti ancak 1437’de Kazan kenti kurulduktan sonra önemini yitirir. Bulgar halkı Kazan Hanlığına katılır. Bu dönemde Çuvaşça’ya Macarca’dan birçok sözcük girer. Kazan Hanlığı ile birlikte Bulgarlar da 1552 yılında Rus egemenliğine girerler.* ”
“ Bulgarların dili konusunda yeterli bilgi bulunmaz…** ”
“ 13-14. yüzyılda Volga Bulgarlarından kalan mezar taşı yazıtları Bulgarca için önemli belgelerdir. Bu belgeler, Bulgarcanın kişiliğini çağımıza yansıtır.Yazıtlarda tüm sayı, ay, gün ve yıl adları bulunur.Bu sözcükler Çuvaşçayı andırır. Çuvaşçanın dil özelliklerini yansıtır.Kimi sözcüklerin değişik yazıldığı olur.Nedeni bu yazıtların Altınordu Hanlığı döne-minden kalmasıdır. O dönemde Bulgar Hanlığı Altınordu’nun bir ili durumundadır. Yazıtların dili Altınordu yazın Türkçesinin etkisi altındadır.Bu yazın dili Orta Asya yazın Türkçesinin bağımsız bir kolu gibidir.Böylece yazıtlar güçlü biçimde yeni lehçelerin etkisindedir. Karışık bir yazın dili özelliği gösterir. Yazıtlar Arap yazısı iledir. Arapça ve Türkçe yazılmış-lardır. Yazı dilinde Arapçanın etkileri görülür. Aşmarin, Mezar taşlarının dili ile Çuvaşçayı karşılaştırır.*** ”
Bu yazı daha bitmedi…..
* BOZKURT, Fuat “Türklerin Dili “ s.36
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.