- 504 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
ANDRE CHENİER
Orda dinleniyordu aşk, orada
Gül yanaklarında al al bir elma
Gördüm ormanda bir dala asmıştı
Asmıştı yayını ve sadakını
Bir gülün üzerinde uyuyordu.
Ağzı yavaşça aralanıyordu
Bir gülüşe. Ve o kızıl dudaklar
Bal kovanıydı arılar için bal.
Bu şiir giyotinde can veren ünlü Fransız şair Andre De Chenier’in ’Uyuyan Aşk’’ adlı şiiridir, Andre Chenier 1762 yılında İstanbul’da doğdu.Şair bir babanın oğludur. Yunan kültürüyle yetişen annesi Fransa’ya döndükten sonra, evinde şairlerin, bilginlerin katıldığı edebi toplantılar yapmaya başladı. Daha genç yaşta ailesinin yarattığı seçkin bir çevrede klasik kültürünü artıran Chenier, koleje devam etti. Sağlık durumu Strasbourg’da Altı aydan fazla askerlik yapmasını engelledi. Fakat sonradan Paris’te iş ve eğlenceyi bir arada yürüttü, İtalya ve İşviçre’yi gezdi. 1787 ’de Fransa’nın Londra büyük elçiliği sekreterliğine atandı. Devrime hayranlık duyarak Fransa’ya döndü, arkadaşlarıyla birlikte ’’89 Derneği’’ ni kurdu fakat çok geçmeden yazdığı şiirlerinde devrimin aşırılıklarına çattı. Malesherbes ile birlikte 16. Louis’nin savunmasına katıldı. Kralın ölümünden sonra şüpheli sayılınca, saklandı, sonra yakalanarak Saint- Lazere cezaevine aıldı. Politikada daha ilerlemiş olan kardeşi Marie-Joseph onu giyotinden kurtaramadı.Andre Chenier öldüğü zaman ünlü bir kişiydi ama yapıtı henüz bilinmiyordu. Kendisini bir amatör saydığı için şiirlerini yalnız edebi toplantılarda okuyor veya dergilere veriyordu. Andre Chenir, hem klasik Fransız nazmının bir ustası, hem romantiklerin öncüsü sayılır.