- 332 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
Taşranın Sazendesi
ABDULKADİR AKDEMİR´İN TAŞRANIN SAZENDESİ ADLI İLK ŞİİR KİTABI ÜZERİNE NOTLAR - İLKAY COŞKUN
Taşranın Sazendesi, 1 Şair Abdulkadir Akdemir’in ilk şiir kitabı. ‘Savaş Provaları’ ve ‘İntihar Şüphesi’ başlığıyla iki bölüm halinde sunulan kitap toplamda 22 şiirden oluşturulmuştur.
Şair, toplumsal duyarlılığı olan şiirleri öncelemiştir; ‘Bombalar düşüyor yanı başımıza, yani başımıza dinle’ 2 mısraları ile güncelliği korunan Ortadoğu gerçeği yansıtılmıştır satırlara.
Tanrı bizimle deyip de saldıranlar var maalesef. Aslında herkesin saldırmak için bir gerekçesi bir bahanesi var. Kimisi özgürlük adına yapılıyor, kimisi vatan millet adına. Kimisi ise bilindiği üzere güç adına.
‘Banliyölerde hala ölmeyen bir ses var’ 3 mısralarıyla muzdarip sinelerdeki yüreklerin gücünü imliyor şairimiz. Kimileri çocukken başlıyor kavgalara, ‘ zeytin dallarıyla savaşa tutuşur çocuklar’ 4 tespitiyle karmaşa resmediliyor. Barış, adalet konularında en fazla kitap neşreden Amerika’nın dünyadaki karmaşalarda baş aktör olması manidar olmasa gerek.
Mücadelenin en son mertebesi susmak, sessiz kalmak, buğuz etmek yanlışlıklara, savaşlara, acılara ve zulümlere. ‘kime açsam sırrımı, aynı ses derin ve sivri o sükût’ 5 satırlarında Arbade şiirinin dinginliği yansıyor bizlere. Ahmet Erhan’ın; “Bin acı birikse ancak bir şiir doğurur.” ifadesinde olduğu gibi, şairin şiirlerinde acılar ve zulümler mısra mısra imlenmiş yaşanılan yaşatılan gerçeklerde.
Yağmur imgesi, kitabın geneline hakim gözükmektedir. Bereketi imleyen yağmurun çokanlamlılığı birçok şiirin mısrasında anlam derinliği taşımaktadır. Rüzgâr ve kuş betimlemeleri de özgürlük hareketini simgeleyen destekleyici yan unsurlar olarak yerini almış gözükmektedir.
Takometre, salvo, ajans, menteşe, jilet, paradoks, jargon, sms, ruj, spazm, jenerik gibi sözcükler, mısralarda diğer bilindik kelimelerle entegre edilip okurlara sunulmuştur.
Hüzünlerin ve acıların yoğunlukta mısralara sirayet ettiği gözlenmektedir. ’44 gülümsemenin bir gecede eksildiği yerden’ 6 satırlarıyla şairimiz Mardin’deki kanlı acıyı hatırlatıyor bizlere. ‘köz hıncahınç’ betimlemesiyle de cehaletin çerçevesini çiziyor adeta.
Berceste gördüğüm diğer mısraları kendimce sıralarsam;
‘Yağlanmayınca, menteşeleri gıcırdar bu adamların/ ajanslara cızırtılı ve boğuk bir ses düşer’ 7
‘Bu cinneti soldan giderken buldum, solgundu’ 8
‘Dişimin kovuklarına sığınan ağrı’ 9
‘Hüzün, evrendeki en kalın duvardan da kalınmış’ 10
‘Sen kalbime inen en demir sözsün’ 11
‘Gitmişsen bitmişsindir gerisi üzgünümler’ 12
‘Kaybettiğimiz kanları çok aradık’ 13
‘Dilsizlerin sözünü kesip dudaklarımızı yamasak en iyisi’ 14
‘Ünlü düşmesi sert olur rötarlı da olsa’ 15
‘Canımızı kasteden kuşlara dönelim sırtımızı’ 16
‘Ölüm ipek elbisesini sürmüş tenimize’ 17
Şairimizin şiirlerinde apaçık hissedilen bir dinginlik ve şiirsel derinlik mevcuttur. Çağlayan sonrası durulma misali; gürültüden sonra sükût misali; acıyla hüzünle imlenen mısralarla, dikkati bu yöne çekme çabasının güdüldüğü gözlenmektedir. Gerek şiir kitabı ismi, gerek kitap kapağındaki resmin manidar olduğunu da söylemeden geçemeyeceğim.
Genç şair Abdulkadir Akdemir Bey’i toplumsal içerikli, duyarlı şiirlerinden dolayı kutlar, başarılar dilerim.
1 AKDEMİR Abdulkadir, Taşranın Sazendesi, Değirmen Yayınları, 2012, Sakarya
2 ARBADE Savaş Provaları 1- Tanrı Bizimle, S. 9
3 ARBADE Savaş Provaları 1- Tanrı Bizimle, S. 10
4 ARBADE Savaş Provaları 2, S. 15
5 ARBADE Savaş Provaları 2, S. 15
6 12. Saat ve Sonrası / Kumdan Köle, S. 33
7 Son Salvo S. 28
8 Kısa Metrajlı Sıkıcı Bir Film Gibiydi Dünya, S. 46
9 Kısa Metrajlı Sıkıcı Bir Film Gibiydi Dünya, S. 46
10 İntihar Şüphesi, S. 51
11 İntihar Şüphesi, S. 52
12 İntihar Şüphesi, S. 55
13 Derin Dondurur Ölüm, S. 57
14 Nale ( İnleyiş ) , S. 60
15 Nale ( İnleyiş ) , S. 61
16 Kalk Gidelim, S. 83
17 Kalk Gidelim, S. 85
İlkay Coşkun
27.11.2013
Poetikhaber
www.poetikhaber.net
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.