İd, ego , süperego
İd, Ego ve Süper ego.
Merkezinde İd’in olduğu bir doğaya sahip her insan id’in üzerinde şekillenen bir egoya sahiptir.
Ego İd’in biraz daha gelişkin halidir.
İd; çıplak hayvansallıktır.
Ego;Konuşmayı ağlamayı,gülmeyi en önemliside düşünmeyi bilen ve düşündüğünü pratikleştirebilen bir yapıdır. Ama her konuda bencil ben merkezci ( egosantrik ),kendini esas alan gelişmiş bir hayvansallıktır.
İnsanin insanlaşması toplumsallıkladır.Toplumsal var oluş içinde üretirken sarf ettiği emek sayesindedir.Toplumsal oluş ve yaşam zorunluluğu egonunda üzerinde onuda kontrol eden bir üst benliğe yol açar.
Üst benlik-Süper ego aslında toplumsal benliğin kişilikteki gerçekleşmesidir.Süper ego insanın toplumsal yanını ifade eder.
İd havyanca doğa olurken Ego (Benlik);Terbiyeye mecbur edilen,sınırlanan prangalanan ve belli bir hizaya çekilen id oluyor.
Süper ego ise; sınırlanan prangalarla yürütülen egoya estetiklik kazandıran toplumsal birlikte yaşama zorunlulugunun sağladığı uygar kişilik düzeyidir.
Hayvanca olan İd ; Ego ve Süper ego gömleklerini giyme zorunluluğu sonucu belli bir insanlaşmaya ulaşır.
Hayvansal doğaya sahip iki canlı karşılaştığında çatışıp dövüşürken,İnsanlaşma yolunda iki gömlek giyen iki İd karşılaştığında birbirine ’Günaydın-Nasılsınız ’ diyecek bir gerçekliğe dönüşür .
İnsan doğasını şöyle ifade edebiliriz.
İnsan doğası :
Alt Benlik - Hayvansal Öz = İD
Benlik- İnsansal Biçimsellik = EGO
İnsanin Toplumsal Boyutu = SÜPER EGO
Doğan Karaağaç
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.