SÜTÇÜ İMAM (UZUN OLUK OLAYI)
SÜTÇÜ İMAM (UZUN OLUK) OLAYI
Atatürk kurtuluş belgeseli değerinde olan Büyük Nutku’nda Milli Mücadeledeki Maraş tablosunu şöyle çiziyor.
"Ermeniler ,mahzar oldukları himayeden cüret alarak ,bulundukları yerlerdeki İslamlara sataşmakta idiler.İntikam fikriyle her tarafta acımasızca vurup öldürmeye başladılar.:Maraş hâdise-i faciası bu sebepten zuhur etmiştir. Ecnebi kuvvetleriyle buluşan Ermeniler:Top ve mitralyözleriyle Maraş gibi kadim bir İslam beldesini hak ile yeksan eylemişlerdi.Tarihte emsali görülmemiş olan bu vahşetin failleri Ermenilerdi.Müslümanlar ,ancak namus]arım ve hayatlarını korumak için mukavemet ve müdafaada bulunmuşlardır.."
Atatürk ,her bir sözcüğü bir top güllesi gibi yankı yapan bu cümleleri ile Maraş’ımızın haklı direnişini ,müdafaasını bütün Dünya’ya böyle duyurmuştu.
Uzun oluk veya sütçü imam olayı da Atatürk’ün "Müslümanlar ancak namuslarını ve hayatlarını korumak için mukavemet ve müdafaada bulundular" sözünü doğrulayan yaşanmış bir tablodur.
Zaman; 31 Ekim Cuma 1919
(Ortada bir platform ,Üzerinde bir süt kazan , Başında süt karıştıran Sütçü İmam ,karşı tarafta bir kahvehane ve önünde oturan birkaç insan konuşmaktadır. Yolda sarhoş Fransız Üniformalı Ermeni askerleri.Hamamdan çıkmış olan kadınlara doğru yürümektedirler.Hamamdan çıkan çarşaflı iki kadın ,ortalarında bir erkek çocuğu ,ç.ocuğun sırtında bir bohça ve yer sergisi
askerler kadınlara doğru yürüyerek)
1. Asker; Ay doğacak ve gün doğacak
Maraş’ınız vre Ermenistan olacak
Hahh hah ahah ahah
Setrek ’te buranın ağası olacaktır belkim vre hahhhah hahah ahahah
2. Asker; sen ne dersin vre setrek ,Maraş Ermenistan oldu bile hahah hahah haha
1. Asker; Hopsep iyi dersin de vre ;Peki bunlar ne, ne bunlar vre Bizim Ülkede böyle gezilir mi vre gezilir mi? (Diyen Fransız Üniformalı Ermeni askerleri kadınlara yaklaşarak,çarşaflarını açmalarını isterler,)
1. Kadın; savuşun gidin yanınızdan
2. Kadın; Bizden ne istersiniz? İmdat yok mu Müslüman ,yetişin edeler ?
( Askerler kadınların çarşaflarını zorla çıkarırlar ,arbede yaşanır ,)
çocuk; anamı bırakın ,anamı bırakın diyerek ,(askerin ayağına sarılır, asker çocuğu tekme ile yana atar ,tam bu sırada kel Hacı ’nın kahvehanesinde oturan ,Çakmakçı Sait ile Kabaloğlu Gaffar oraya doğru koşarlar)
..
1. Asker; Sizden ne mi istiyoruz hahha hahah ahalla ahaha
anlanlamadınız mı daha vre ? İstersen birde sen anlat Hopsep hahahh ahaha hahaha
ÇçÇakmakçı Sait; Evet bizden ne istiyorsunuz ,daha doğrusu bu zavallı masumlardan ne istiyorsunuz be ,yetti artık ,siz çok oldunuz,yıkılın gidin buradan ( askerlerin Üzerine yürür (O sırada askerler ateş eder , Çakmakçı Sait yere düşer ,arkadaşı başını dizine koymaya çalışmakta, kısa bir süre sessizlik olur,)
1. Asker; Çek bakalım dostum hopsep ,kim olduğumuzu gösterdik değil mi vre şu Türklere
1. 1.2. Asker; hahha haha hahah hahah
Sütçü İmam; canımıza kas ettiniz canımızı verdik, bir yavan aşımız bir duru ayranımız vardı, bizi yemez içmez ettiniz.kendi Ülkemizde esir ettiniz,şimdi de namusumuza göz diktiniz ha !
Bu vatanı Ermenisten yapacaksınız ha !!!!!!!!
Çakmakçı doğru söyledi ,yetti artık alın size alın ( silah sesleri ve bir asker vurulur diğer asker kaçar, Sütçü İmam yerde yatan askerin havaya yarı kalkmış elindeki örtüyü hınçla alır, ana çocuk birbirine sarılmış, diğer kadının elleri yüzünde ve Sütçü İmam inancın dimdik halinde ayakta dikilir, sis bombaları patlar ve ortalık duman dunca platform boşaltılır , Diğer sahnenin malzemeleri hazırlanır. Kum torbaları siperler ve caminin hocasının minberi hazırlanır. )
2, Asker; Bunlar böyle vre ,gelip kendilerini böyle öldürtürler ,haha hhhaaaa hah hah
( kadınlar ağlamaya başlar ;Sütçü İmam kuşağına soktuğu Karadağ tabancasıyla Askerlerin karşısına dikilir, Askerler tüfeklerini doldurmaya çalışmaktadırlar)
( askerler emir üzerine bayrağı indirmek için koşuşur ,Bayrak kaleden indirilerek yerine Fransız bayrağı asılır ve komutan neşeli bir şekilde dansını yapar, dans biter ve insanlar
kahkaha atarak derine döner komutan askerleri teftişe çıkar ,bu sırada avukat Mehmet
Ali bey nazlı hilali göremeyince kaleme sarılır,)
Andre ; O Türk bayrağı derhal indirilsin
Andrce ; bu dans ı bana lütfeder misiniz matmazel, ,..................
Helena ,( kaledeki Türk bayrağını göstererek ) Maalesef mösyö ,sizinle dans edemeyeceğim için üzgünüm ,zira kendimi hala esir ve zelil görüyorum. Sizinle dans etmekten şeref duyardım ancak Fransız bayrağının dalgalandığı yerde ’ ( ve daveti kabul etmez)
( bunun Üzerine komutan emir erine dönerek bağırır )
BAYRAK OLAYI
Anlatıcı ; Sütçü İmam’ın kurşunu ,tam hedefini bulmuştu.Yankısı dinmedi hiç. günlerce yüreklerde uğuldadı durdu.
24 Kasım 1919 Pazar günü Guvarnör olarak atanan Fransız komuta Andree 26 Kasımda Maraş’a geldi. 27 Kasım Perşembe akşamı Fransız komutan Andre adına Ermeni
Hırlakyan’ın evinde bir balo düzenlenir. ( Yenilir ,içilir , Komutan Andree Hırlakyan’ın güzel torunu Helana’yı dansa davet eder .)
"- Ey necip Türk milleti, vaktine hazır ol! Bin üç yüz yıldır
Hz.. Allah ve şanı yüce Peygamberini razı ettiğin inancın ölüyor.
Yani ecdadımız kanı pahasına bu kaleyi feth ettiler ve burcuna
AI sancağını diktiler ,Fransızlar bayrağımızı indirip yerine kendi bandıralarını
çektiler
Şimdi bunu yerine koyacak birkaç yüz gayretli Türk kanı hiç mi yok? Kargaşalık çıkarmayalım. Yalnız kararlı bir şekilde AI sancağımızı yerine koyalım ve tekrar heybetli ve görkemli görünüşümüzle
yerlerimize dönelim. Korkma korkma! Seni buradaki birkaç Fransız kuweti kıramaz,
Sen Allah’ına güvenle yüce varlığını gösterecek olursan, değil birkaç
Fransız kuvveti, hatta bütün Fransız milleti kıramaz!
--Kalemizde sancağımız yok hocam
-- Bayraksız Cuma kılınır mı ?
--Bugünleri de mi görecektik ? Ey büyük Tanrım.
--Allah için şöyle hocam ,Cuma kılınır mı söyle hocam söyle
Hoca Efendi: .. Elhamdürüllahi nahmeduhu ve nestanuhu ve nestağfiruhu ve nutubuhu ileyh . ( ellerin yüzüne sürer)
İstiklalin timsali Bayraktır. Bayrak yoksa istiklalimizde yok demektir. İstiklalin olmadığı yerde yerde Cuma namazı kılınamaz !
( cemaat topluca bağırır )
Cemaat……..Kılınamaz kılınamaz kılınamaz
Ve namaz sırasını alır. Hoca yerini almıştır ve ahaliden bazıları )
( hazırlanan bildiri sabahleyin Ulu Cami’nin kapısına asılarak halka dağıtılır. insanlar kendi aralarında homurdanarak konuşmaktadırlar.Bu sırada ezan okunmaya başlar.Cemaat tartışmaya devam etmektedir ve Platforma doğru çıkar.
Cemaatten yaşlı bir ihtiyar, Yürüyün bre aslanlarım, yürüyün bre yiğitlerim( cemaatten biri minberden bayrağı alır. Allah Allah sesleri ile kaleye hücum edilir. Fransız askerleri çatışmayı göze alamayarak kaçarlar. Sal Hocaoğlu Osman bir kenara atılmış Türk Bayrağını alır ve öper ,Allahu Ekber diyerek yerine asar ve kaledekiler birkaç el silah atarlar ](Sis bombaları atılır. ) Maraş halkı elinde Bayrakla sahnede dolaşır. Yaşasın Vatan ,yaşasın Bayrağımız nidaları ile oyun biter.
Senaryo : Ahmet Kavlakçı
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.