- 509 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Dışarısı İçeriden karanlık
İki yıl aradan sonra Gazimağusa Sanat Tiyatrosu, perdelerini yeniden açarak Gazimağusalı tiyatroseverlerle buluştu.
Mağusa Sanat Tiyatrosu, Alper Susuzlu’nun yazıp İlke Susuzlu’nun yönettiği “Dışarısı İçeriden Karanlık” isimli oyunu Cuma akşamı Gazimağusa Rauf Raif Denktaş Kültür Ve Kongre Merkezi’nde sahneledi.
Mağusa Sanat Tiyatrosu Sanat Yönetmeni İlke Susuzlu yaptığı konuşmada “İki yıl aradan sonra tekrar seyircileri ile buluşmanın mutluluğunu yaşıyoruz. Bu oyunu daha önce de birçok kez oynadık. Ama bu sefer farklı oyuncularla ve farklı bir anlayışla oyunu sahnelemeye çalıştık. Gençlerle çalıştık. İlk önce Mağusa seyircisinin önüne çıkmayı hedefledik.
Oyunda kadın ön plana çıkarılıyor. Oyunumuzda kadının ezilmişliği, kadına yapılan şiddet, tacizler, hor görme, dışlama gibi durumlar, ince mesajlarla verilmeye çalışılıyor. Dram türü olan oyunu traji komik hale getirmeye çalıştık. Kadının yaşamı zaten öyle değil mi? İnsani değerleri anlatan toplumsal içerikli bir oyun ile sizlere merhaba demek istedik. Oyunu beğeneceğinizi umuyoruz.” diyerek herkese teşekkür etti.
Oyunda, kadınların anlatamadıklarını anlatmaya çalışan, beyaz çarşaflara hapsedilen kadınların durumları dile getiriliyor. Bunun yanı sıra erkeğin mi; yoksa kadının mı daha akıllı olduğu sorgulanıyor.
Genelde kadınların hep ezildiğini, dışlandığını, hor görüldüğünü, haksızlığa uğradığını, haklı olsalar dahi, erkeklerin haklı gösterildiğini, erkeklerle aynı hataları yapsalar bile suçluların hep kadın olduğu ve bundan zarar görenlerin de yine kadınların olduğu anlatılmaya çalışılıyor.
Oyun, kadınların tedavi edilmek için yatırıldığı bir hastanede geçiyor. Oyuncuların biri dışında hepsi kadın. Ve buraya düşen bütün hastaların bir hikâyesi var.
Konuşmalar anında, doktor olan hastanın, bir ameliyat sırasında çocuk hastasının ölmesine neden olduğunu öğreniyoruz. Çocuğun annesi “Çocuğumu neden bir kadın doktora emanet ettik? Doktor erkek olsaydı, çocuğum ölmezdi” diye şikâyetçi oluyor. Bu da doktor üzerinde olumsuz etki yapıyor ve psikolojik bunalım yaşayarak hastaneye düşmesine neden oluyor.
Yine muhasebeci olan diğer hasta da iftiraya kurban gidiyor. Kocası, ayyaş, kumarbaz biri. Karısını dövüyor ve aldatıyor. Dolayısıyla ona değer vermiyor ve onu hep küçük düşürüyor. Zamanla karısının hastaneye düşmesine neden oluyor.
Diğer hastalardan biri yazar, diğeri de hayat kadını olarak veriliyor. Bunlar da bu hastaneye düşmekten kendilerini kurtaramıyorlar.
Günleri, artık bu hastanede geçiyor. Sürekli konuşuyorlar. Dedi deli hareketler yapıyorlar. Dışarı kaçmak istiyorlar; ama dışarısının içeriden daha karanlık olduğuna; yani daha kötü ve tehlikeli olduğuna inanıyorlar.
İlke Susuzlu, oyunu çok iyi kurgulamış. Oyuna, hareketlilik, canlılık katmış. Oyuncular da genç olmalarına rağmen oldukça başarılı bir performans sergilemişler. Görevlerini en iyi şekilde yerine getirerek oyun sonunda ayakta alkışlanmayı hak ettiler doğrusu…
Oyunun tek erkeği bir doktor veya hastabakıcı biri. Ama o da oyundaki bütün kadınların üzerinde bir güç olarak gösteriliyor. Çünkü erkek egemen bir anlayışımız var.
Oyundaki bu erkek, kadınlara şiddet bakımından her türlü yola başvuruyor. Yüzlerini ovuyor, tokatlıyor, saçlarını çekiyor, onları tekmeliyor. Hatta odasına götürüp cinsel tacizde bile bulunabiliyor. Ne yazık ki bu yaptıklarının hiç biri ceza olarak karşılık bulmuyor.
Oyunda verilmek istenilen mesaj “Deli bile olsa kadın, kadındır. Ve Kadın şiddete maruz bırakılmamalıdır.” Burada da ister istemez insan kendine soruyor: “Kadınlar neden ve nasıl bu duruma düşürülüyor? Kadın, toplumda neden hep ikinci sınıf insan olarak görülüyor? Kadının hakları kadına neden verilmiyor? Kadın, neden hep ötekileştiriliyor ve dışlanıyor, insan yerine alınmıyor?”
Oyun boyunca bu soruları kendinize sorup bir cevap bulmaya çalışıyorsunuz…
Oyunda Kumru Garabli, Özgem Gedik, Hilal Başaranlar, Begüm Gedik, Ali Çetin rol alırken; sahne amirliğini Rabia Çetin ile Salih Hoca, teknik yönetmenliği ise Özgür Garipsazcı yapıyor.
Dışarısı İçeriden Karanlık oyunu, zevk alarak, İlgiyle izleyebileceğiniz bir oyun olarak karşımıza çıkıyor.
İyi seyirler dileklerimle…
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.