- 389 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
SİRKE VE ŞARAP
İkinci Dünya Savaşı sırasında Alman faşistlerine karşı Fransız direniş hareketi saflarında yer alan; aynı zamanda Fransız Komünist Partisi üyesi ve Red Cephesi şairlerinden Paul Eluard. ’’İnsanlarda en güzel kanun’’ der bir şiirinde, ’’üzümden şarap, öpücükten insan yapmalarıdır.’’ Çok çabuk bozulan bir tarım ürününden , yıllandıkça tatlanan çok başka bir ürün elde etmek büyüleyici bir şeydir.
Üzüm ayıklanma, ezilme,cürufundan ayrıştırılma süzülme, dinlendirme gibi irili ufaklı bir çok ara süreçten geçerek mayalanmaya bırakılır. Dibe çöken tortu ve yüzeye çıkan hava çeşitli yöntemlerle sürekli alınarak, üzüm şırası adım adım şaraba yaklaşır.Ne var ki, her üzümden şarap yapılamadığı gibi, her mayalanma da şaraba dönüşmeyebilir. Üzümden şarap yapılır, cüruftan ise sirke...Sirkeden arta kalan , cürufun cürufu, artık atıktır ve ondan olsa olsa gübre olur.
Devrimci şarapsa, dönek sirkedir. Şarap içindeki sirkeyi, sirke de, içindeki şarabı kusarak var olabilirler. Dönek de, yaşamında ne kadar iyi ve güzel şey varsa, olmuşsa, yaşamışsa kusarak rahatlar, hafifler ve ’’yola öyle devam eder’’. Bu bir kuraldır. Bugüne kadarki bütün dönekler bu süreçten geçmek zorunda kalmışlardır. Bundan sonraki bütün dönekler de bu süreçten geçmek zorunda kalacaklardır.
Bir yandan Dostoyevski’nin ’’Suç ve Ceza’’ romanındaki Raskolnikov gibi cinayetten, cinayet yerinden ve kurbandan uzaklaşamayan bir katil gibidir dönen kişi. Kendisini kendi içinde öldürmeden karşıtını yaratamaz. Kendisini öldürecek, sonra da başından ayrılmayacaktır.İstisnasız hepsi yapar bunu. Arthur Koestler’in de kendini aklamak ve kutsal bir misyon yüklemek için dramatik bir biçimde yaptığı gibi.
1930 larda dönen Kostler, savaştan sonra İngiliz Hükümeti’nin Enformasyon Araştırma Dairesi ’nin danışmanlarından biriydi. Bu kurum, hükümete bağlı gizli bir ’’Soğuk Savaş Bakanlığı’’ydı. ve geçmişinde solculuk bulunan bir çok yazarın kitaplarını satın alarak parasız dağıtmaya başladı.Aralarında Koestler ve Andre Gide’nin de bulunduğu altı yazar tarafından yazılan ’’Başarısızlığa Uğrayan Tanrı’’ adlı kitap ise, Amerikan istihbaratınca basılıp dağıtıldı. ’’Komünistlerle savaşmak için eski komünistlerden daha iyisi bulunamaz’’ dı ve Koestler CİA’nın hizmetine girdi. Sovyetlere karşı ’’Berlin Özgürlük Konferansı’’ ve daha sonra kurumsallaştırılan ’’Kültürel Özgürlük Kongresi’’ nin örgütleyicilerinden biri oldu. 1983’te, Londra’daki evinde aşırı dozda ilaç ve alkol alarak eşiyle birlikte intihar etti.
Ülkemizde bu dönek hareketini bizzat yaşadık. Ertuğrul Özkök ve Murat Belge bu döneklerden ikisiydi. Onlar şarap olma yerine sirke olmayı tercih etmişlerdi. Soğuk savaş yıllarında Batı Avrupa’da olduğu gibi, Batı’nın kuşatması yıllarında şimdi de Türkiye’de emperyalist- kapitalist sistemin iğrenç işler çeviren servislerin elinde oyuncaktırlar. Sistemin yetenek diye parlattığı yıldızlar bunlardır. Parlaklıkları doğalarından değil, üzerilerine yansıtılan ışıktan gelmektedir. Saf değiştirdikleri için yıldızdırlar. Ama sönmüş yıldız! Kara bir delik tarafından yutulup varlıkları kendilerine ait olmaktan çıkarılmış olarak.
Bundan sonrası her türlü yok oluşa alınmış bir bilettir.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.