- 258 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Ortak akıl Ve Ön Kabul 6
6
Beslenme eylemi herkesle olan ortak akılsa; beslenmeye yönelik tutumla doğaya karşı birlikte yapılan avcılık ve toplayıcılık ta ortak akıldır. Doğanın lütfunda olan beslenme olgularını, bu keyfiliğin elinde alan kolektif yapılı üreten ilişkidir. Doğanın koyduğu direnç karşısında (toplam zorluklar karşısında) kendi faaliyetli ortak aklın üreten ilişkisini lütfeden doğanın elinde alan da "üretim gücüydü.
Dikkat edersek "ortak akılsa" diye diye bir sonraki basamağı bir öncekine dayanak yapan ve birbirini gerektiren bağıntıların karşısında zorunluluklar ve "inşa olan organizeler" belirmektedirler. Organize her tutum kendi başına ortak akıldır.
Üreten ilişki ortak akılsa; üretim hareketi, takas, eşdeğer emek gücü vs. de ortak akıldır. Uzatmayayım bunlar ortak akılsa, ki ortak akıldırlar; totemi oluştan beri doğadaki sağlama ve üreten ilişkiler, üretim hareketleri kolektif başlamıştır. Zorunlu olarak kolektif süren bir "ortak akıldırlar". Ve bu durum ön yargısız böyledir.
Bu türden tarihsel ve insani miraslı inşaca ortak aklı, bir kişi de savlıyor olsa dahi, bu böyledir. Ortak akıl temel düzlem referansımız ve temel geri bağlanım noktamızdır. Meşruiyettir.
Bu tür ortak akıldan yoksun Sabri Efendi gibi, Dürrizade gibi işbirlikçi, bencil mantığı temsil eden çoğunluğun " bre akılsızlar İngilizleri kimse yenemez" diyen savlaması karşısında; tarihsel ve kılgın olan ortak aklı bir kişinin dahi savunuyor olması ortak akıl ve meşruiyettir.
Ortak akıl güruhun değil, inşacı tarih bilincinin ortaya koyduğu bir "toplumsal ortak akıldır". Bu anlayış koşulsuz bir atıfla, ön kabullerdendir. Güruh eylemi inşacı ortak akıl olmadığı için meşru değildir.
Eğer suyun bir kaldırma kuvveti varsa. Suya atılan cisim, suda yer kaplıyorsa. Su da yer kaplayan cisme suyun bir kaldırma kuvveti varsa; ortak akıl şöyle olacaktır.
Su içinde yer kaplayan cismin kapladığı yerdeki suyun kaldırma kuvveti, suya atılan cismin ağırlığından fazlaysa; transatlantikler ön koşulsuz, ön kabul olmakla "ortak bir akıldır".
Bir insanın milyarlarca insanın kolektif birim zamanı içinde ortaya koyduğu ortak akla dek olan tüm bilgileri bilmesi ve deneysel olarak bu ortak akılları uygulamaya koyması, olanaksızdır. Bu gayrete ne ömrü yeter, ne de hayatı idame ettirmek gibi temel koşullar nedenle bu çabalara ayıracak tüm zamanı vardır.
Kolektif birim zamanlı olmak demek, zorunlu olarak kolektif ortak akıl içinde olmak demektir. Çünkü bir kişi hiçbir zaman kolektif birim zamanlı davranamaz.
Bu nedenle ortak akıl hiçbir zaman kişi aklı değildir. Bu nedenle ortak akıl ön koşulsuz ön kabuldür. Tıpkı suyun inşasını ele veren hidrojen ve oksijene dek bilginin suyun aklı (kişinin aklı) olmaması gibi.
Üreten ilişki biçimine göre haldeki ortak akıl paydasının üleşen oranı değişmektedir. Ama başlangıç koşullarının belirlediği inşacı olan ortak akılın kesikli sürekliliği içinde temeldeki orta akıl eksen çevrimi değişmez. Değişirse inşa çöker. Bencil arzular süreci yalpalattı.
Yalpa içindeki süreç köleci tarihle birlikte mutlak (tek kişili) yönetimlerden (!) oluştu. İşte şimdiki demokratik sistem bu tür yalpalı ara sistemler içinde damıtıla geldi. Bu sürecin şimdiki ortak aklı parlamenter sistemdir.
Parlamenter sistem kötü de olsa mutlak olan yönetimlerden çok çok iyidir. Bu durum "vesile bir ortak akıldır". Çünkü parlamenter sistemin ana referansa ve ortak akla atıfları pek çoktur.
Üstelik te mutlakıyet, ortak aklın eseri de değildir. "Mülk benim". Ben mülkü istediğime verdim" diyen sanal bir mana gücünün hüneridir.
Mutlak olan anlayış hem ortak akıl değildi hem inşacı olmamakla gerçek değildi. Mutlakıyet gerçek olmadığı için kendisini de ispat edemediği için geçmişteki inşa temelinin içinde de böyle bir ortak akıl olmadığı için kendisini iman ve inanç üzerinde sufle ediyordu.
Mutlakıyet olan bu anlayış El mana anlayışıydı. El söylemi inşacı ortak akla atıf olmayan bir söylem olduğu için günümüze kadar iman üzerinde bizleri inandırması, El in; ortak akla referans olmaması nedeniyledir.
Parlamenter sistem hayli kötü de olsa, siz parlamenter sistemi halka oylatırsanız, diyelim ki oylatma sonunda %99 istem ile demokrasiden vaz geçilir istemi çıksa bile zorunlu inşacı ve ortak akıl gereği yönetimi tek adam yönetimine çeviremezsiniz.
Neden? Ortak akıl toplumsal birim zamanlı toplumsal akıldı. Toplumsal akıl; salt kişi öznesinden oluşmaz. Toplumsal birim zamanlı ortak akıl kişi öznesinden, kolektif hareketten, araç gereçten, nesnel yasalardan vs. oluşur. Böyle olunca:
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.