- 890 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
ŞEYH BEDREDDİN den GEZİ'ye
Bir arkadaşım bisiklet turuyla gezisi sırasında rastlamış ve benim gibi çok heyecanlanarak "acaba" diyerek fotoğrafı çekmiş.
Olsun, isim benzerliği bile olsa da; Anadolu’da ve Ege de, "Güneş ve ay, hepimizin lambası, hava hepimizin havası, su hepimizin suyu, toprak da hepizin toprağı;
Buğday niye hepizin ekmeği değil" diye yola çıkarak, " yarin yanağından gayri, herşey herkesindir" felsefesiyle, teorik anlamdaki sosyalizm kuramcısı Karl Marx, henüz portakal ağacında C vitamini bile değilken, 14.y.y. Osmanlı’ının kanlı zulmüne karşı, müthiş bir direniş ile üçyıl bile olsa halka özgürlüğünü yaşatmış, kahramanlıklar, destanlar yaratmış olan ve pratik anlamdaki doktrineri, büyük düşünür ve de felsefeci Şeyh Bedreddin ile onun büyük komutanları Börklüce Mustafa ve Torlak Kemal adı, hiçdeğilse niye köylere verilmemiş diyerek, kendikendime sorarken çok üzülüyordum. İlk kez rastladım ve çok sevindim.
Bildiğim kadarıyla, Milas’ın Selimiye köyü de zaten bir alevi köyü olduğu içindirki bugüne dek kalmıştır günümüze.
Hadi Osmanlı için o halk kahramanları, bozguncu ve nifak. Cahilliğin, karanlığın ve yobazlığın düşmanı ve de büyük kalkınmacı, aydınlanmacı Cumhuriyet Türkiye’si niye o insanların itibarlarını iade etmek adına, mücadele ve direniş gösterdikleri yerlerde, ege bölgesindeki beylikleri kapsadıkları Karesi beyliği(Balıkesir) Saruhan beyliği(Manisa) Aydın beyliği (Aydın) Menteşe beyliği(Muğla) İzmir Beyliği(İzmir) İsfandiyar beyliği (Çankırı), yönetim şeklini bu felsefeye göre benimsemiş ve şekillendirmiş olmalarına rağmen, bu komutanların isimlerini niye bu bölgelerdeki yerleşim yerlerine koymayı imtina göstermişler? Hemen her yerleşim yerindeki semtlerde bile adım başı "paşa" larla burun buruna gelirken hem de.
Bu bağlamda; Kurtuluş savaşı şanlı savunmasının unutulmaz kahramanlıkları, efsane ve destanları nedeniyle, Bakanlar kurulu kararıyla bazı il ve ilçelere, yerleşim yerlerine verilen "Gazi" ünvanı da, bu gidişle geri alınabilir, gündelik halk dilinde, yanlış ifadeye ve dil sürçmesiyle "Gazi" yerine, gezi ön adı ile söylenme olasılığına çağrışımı nedeniyle.