- 637 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Solcu Efendi Üzerine Birkaç Kelam
“Solcu Efendi” Üzerine Birkaç Kelam
Hakan Yozcu
Hakikat Gazetesi- Lefkoşa
Dr Cemal Mert 1966 yılında Limasol’da doğdu. Ortaokul ve liseyi Güzelyurt’ta okudu. İstanbul Tıp Fakültesini bitirdi. İstanbul’da bir süre kalıp çeşitli hastanelerde görev yaptı. Sonra Gazimağusa Tıp Merkezi’nde çalışmaya başladı.
Doğu Akdeniz Üniversitesi Vakıf Yöneticileri Kurulu Üyeliği yaptı. 2012 yılından itibaren 2 dönem Kıbrıs Türk Tabipler Odası Başkanlığını yaptı. KKTC’de çeşitli TV kanallarında sağlık ile ilgili programlar yaptı.
2010 yılında “Onuncu Köy”, 2013 yılında “Yöneten Sol” ve 2019 yılında “Solcu Efendi” yayınlanan kitaplarıdır.
Yazar, “Bu üç kitabı, bir üçleme olarak algılamayı doğru bulduğunu” belirtiyor Solcu Efendi Kitabının önsözünde. “Üçü de birbirinin içinde, birbirini tamamlayan, birbirine ileri-geri olarak referans veren düşüncelerimden oluşmaktadır.” diye belirtiyor.
Yazar, bu üç eseri için “Onuncu Köy, Yöneten Sol, ve Solcu Efendi, solcu bir aktivist ve amatör bir yazar olarak, otuz beş yıllık bilinçli ve örgütlü siyasal mücadelemde yaşadıklarımın, eleştirel değerlendirilmesinden doğan, içinde yetiştiğim sol harekete ve Kıbrıslı Türklere duyduğum bağlılık, gönüllü sorumluluk ve gelişmelerine dair hissettiğim kaygılarımdan beslenen eserlerdir” diyor.
Bu kitapların yazılma gerekçelerinden birinin de yazarın yaşamı boyunca yaşadığı olumlu veya olumsuz olayların anlatılması gerekliliğine inandığını ve bunları “Paylaşmak ve dönüşüme katkı koymak” olduğunu belirtiyor.
Yazar, “Kıbrıslı Türklerin şu aşamadaki ana hedefinin ‘Kıbrıs’ta barış ve yeni toplum inşası’ olmalıdır. Halkın bu hedefi, bu vizyonu gerçekleştirebilmesinde esas öncüyse, tarihsel nedenlerden ötürü, başta CTP olmak üzere, topyekün Kıbrıslı Türk soludur. İşte Solcu Efendi kavramı da buradan türemektedir.” diyor.
“Bu öncü, bu misyonu yerine getirecekse, öncelikle kendi bünyesinde, çağdaş kurumsal yapıları oluşturmayı ve çağdaş sol entelektüel birikime erişmeyi hedeflemelidir. Daha önce dediğim gibi, “Yöneten Sol” olmak da “Kıbrıs’ta barış ve yeni toplum inşası’nı” gerçekleştirmek de çağdaş kurumsal yapılar ve çağdaş sol entelektüel birikim olmadan mümkün değildir.” diye belirtiyor.
Yazar, “Bu hedeflere ancak katılımcı ve engin gönüllü bir tartışma seferberliği ile ulaşılabilir. Benim de derdim, tartışma seferberliğine bir nebze de olsa katkı koymaktır” diyor.
Dr Cemal Mert, günümüzde sosyal sistemi oluşturan altı ana parametre ve iki bileşenden söz ediyor. Bunlar: İdeolojik –siyasi akıl, ekonomik akıl, bürokratik-teknik akıl, hukuksal akıl, ekolojik akıl, bilimsel akıl. Bunların yanısıra iki önemli bileşen olarak da “Toplumsal Vicdan” ile “Küreselleşme Bilinci”nden söz ediyor.
“Barış İnşası” kavramı bu kitapta ele alınan diğer kavramlardan biridir. Yazar, burada yeni fikirlere yelken açma motivasyonunun Talat-Hrıstofyas müzakerelerinde sağlanan tüm ilerlemeler ve uzlaşma noktalarına karşın, her iki liderin bu süreçte başarısız olmakla kalmayıp hem süreç esnasında hem de toplum liderliklerinden düştükten sonra, birbirlerini acımasızca eleştirmeye devam etmelerinin nedenlerini anlamaya çalışma sürecinde keşfettiği olgular olduğunu belirtiyor: “Son elli altmış yılda oluşan Kıbrıs Sorunu Statükosu’nun düşünce kalıpları içinde kalarak siyaset yapmaya devam eden sağcı veya solcu politik liderler, Kıbrıs’ta, ne çözüm ne de barış yapabilirler. Bu saptamayı cesaretle yapıp köklü bir zihinsel dönüşüm yolunda kararlılıkla yürünmezse her koşulda varılacak son Kıbrıs’ta çözümsüzlüktür. Kıbrıs Sorunu Statükosu’nun düşünce kalıplarını kırmak ve cesur yeniliklere açılmanın en önemli yönteminin Güven Yaratıcı Önlemler (GYÖ) olduğunu düşünüyorum. GYÖ esas olarak, taraflara, mevcut pozisyonlarını radikal olarak terketmeksizin yeni açılımları deneme olanağı sağlayacak adımları tanımlayan bir kavram olarak düşünülmelidir. ‘Bütünlüklü Çözüm’ denen ve ‘ideal çözümden’ beklentimiz olan hedeflere, çözümsüzlük koşullarında da ulaşabilmek için atılması gereken adımlar… Ve bu adımlar kısa vadede gündelik yaşamın kalitesini artıracağı gibi, uzun vadede ise çözüme ve barışa uygun bir toplumsal-siyasi atmosfer oluşturulmasına da katkı koyacaktır.”
“Solcu Efendi” adlı kitap Mart 2019 yılında Söylem Ajans tarafından Lefkoşa’da basılmış. Sayfa düzeni ve Kapak tasarımı Selma Gürani tarafından hazırlanmış. Kitap 295 sayfadan ibaret.
Kitaba önsöz, kronoloji ve girizgah bölümüyle başlanmış. Önsöz bölümünde yazar, kitabı hakkındaki düşüncelerini, nasıl hazırlandığını ve hangi amaçla yazıldığını anlatıyor. Kronoloji bölümünde ülkemizde son dönemde yaşanan siyasi olayların kronolojik yani tarihi sıralamasını vererek nelerin yaşandığı anlatılmış. Girizgah bölümünde ise yazarın katıldığı bir TV Programında yapılan röportajı verilmiş.
Bundan sonra da kitaba adını veren asıl kısım yer alıyor. Solcu Efendi’yi yazar, 8 Bölüme ayırmış. Her bölüme başlarken yazar, aralara önemli kişilerden özlü sözlere yer vermiş. Dikkati çeken başka bir özellik de bölümlere başlamadan siyah renkli bir anahtar konulmuş. Adeta kilitli bir odanın kapısını açar gibi, kapalı olan bilgilerin de anahtarla açılıyor olması gibi düşünülmüş. Bu da bana çok farklı ve çok hoş bir uygulama olarak geldi.
Aslında kitap kapağı da buna benzer bir kompozisyonu içeriyor. Bir insan kafası açık bir kilit gibi düşünülerek adeta beynine giden kapalı yolun açılması düşüncesi verilmiş…
1.Bölümde Toplumsal Vizyon Ve Küresel Yurttaşlık Bilinci, 2. Bölümde Solcu Hükümet Deneyimine ve Topluma Eleştirel Bakış, 3. Bölümde Nisan 2015 Cumhurbaşkanlığı Seçimlerine Giderken, 4. Bölümde Ucube Bir Deneyim CTP-UBP Koalisyonu, 5. Bölümde Kıbrıs’ta Solculuk Eylemek, 6 Bölümde Özersay Sendromunu Teşhis Etmek, 7. Bölümde KKTC’de Bir İç Faktör Olarak TC, 8 Bölümde Kızıl Görmüş Boğalar ve Barış İnşa Süreci adını verdiği bölümler yer alıyor. Bu bölümler, yazarın yazdığı makalelerden oluşuyor.
Son bölümde “Sonsöz”, “Son fıkra” ve “Ekler” kısmı yer alıyor.
Kitabı daha iyi anlamak ve özümseyebilmek için mutlaka alıp okumanız gerekir. Kitapçılarda bulabileceğiniz gibi iletişim için Dr Cemal Mert , [email protected], [email protected] adreslerine baş vurabilirsiniz…
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.