- 418 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
CELAL OĞLAN
CELAL OĞLAN
.
Sivas ellerinde düğünler bir başkadır. Şenlikli olur Sivas düğünleri. Sivas halayı, ellik halayı, omuz halayı… Sivas düğünlerinin olmazsa olmazlarıdır. “Halay başı kim çeker?” türküsü de bir halay havasıdır.
Sivas halayı oldukça uzundur. Ağırlaması, yeldirmesiyle...Bir tarihte İçel Sanat Kulübü THM Korosu olarak Sivas halayını çalışmıştık. İnanın yirmi dakika kadar sürerdi çalınıp söylenmesi.
.
Bir de “Celal Oğlan havası” vardır. Sivas düğünlerinin son günü gelin alayı gelince kız evinin önüne davul-zurna ’’Celal Oğlan havası’’nı çalar. Çok trajiktir. Muratsız giden Celal’in hatırasına hürmeten bu gelenekleşmiştir.
.
Söz buraya geldi. Kısaca özetleyelim Celal’in trajedisini: Celal Oğlan (Celal Kulmaç) Sivas Altınyayla Deli İlyas köyünden. Yakışıklı, babayiğit. Taşı sıksa suyunu çıkarır. Kara yağız. Kürt güzeli diye nam salmış. Bunlar biri kız dört kardeş. Yoksul bir aile. Üç erkek kardeşin düğünü birlikte yapılacak. Masraf az olsun diye. Düğün kuruldu. Bayrak dikildi. Celal daha önce ciğerlerini üşütmüş. Geçer meçer, diye aldırmamış. Zatürreye dönüşmüş hastalık ve düğünün ilk günü ömür defterini kapamış. Düğünü dürülü kalmış Celal’in…
.
Ardından ağıtlar yakılmış muratsız Celal’in. Muzaffer Sarısözen derlemiş bu ağıdı. Kaynak kişi Nuri Üstünses. TRT Repertuvarı’nda üç dörtlük kaydı var. Kayıt numarası: 256. Aslında 103 dörtlük olduğu söyleniyor Celal Oğlan’ın. Malatya Arguvan ve Kayseri Pınarbaşı’nda değişik varyantları biliniyor.
.
Ben sözü daha fazla uzatmadan Sivas ellerinde düğünün son günü kız evinde çalınıp söylenen Celal Oğlan Ağıdı’yla baş başa bırakayım sizi. Ha, bir de unutmadan türkü TRT kaydına “İpek Mendil Dane Dane” adıyla geçmiş. Bunu da belirteyim.
.
“İpek mendil dane dane
Yudular serdiler güne
Ana Celal’ı yudular
Başucunda döne döne
Celal oy oy yavrum oy oy
.
Evlerinin önü yonca
Yonca kalkmış dam boyunca
Bu yoncayı kim biçecek
Celal oğlan olmayınca
Celal oy oy yavrum oy oy
.
Evlerinin önü kare
Selam söylen Celal yare
Nişanlısın eller almış
Bulunmaz mı buna çare
Celal oy oy yavrum oy oy
.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.