- 3476 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
SELİM - HASBEY KÖYÜ - TARİHİ VE ETNİK YAPISI
YAZAR HAKKINDA
Şair Erdinç TİP ( Erdinç Hoca)
1976 yılında Kars, Selim ilçesi, Hasbey köyünde 10 çocuklu bir ailenin 9’uncusu olarak dünyaya geldi Babası Mustafa, annesi Çiçek hanımdır Üniversite mezunu olan Erdinç TİP, İlkokulu kendi köyünde, Ortaokulu Selim Eskigazi Köyü, Hacı Abdulhadi CİHANGİR Ortaokulunda bitirdi iki yıl Medresede okudu Daha sonra 1993’te başladığı Kars İmam- Hatip Lisesinden 1996 yılında mezun oldu Askerliğini sırasıyla Afyon/ Emirdağ ilçesi, Kütahya Er Eğitim Taburu ve Mardin/ Mazıdağı ilçesinde yaptı Şu an Selim ilçesi Merkez Camisinde imamlık yapmaktadır İmamlık yaptığı sırada Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Önlisans programını tamamladı. 2015 yılında TRT tarafından belgeseli çekilerek TRT 1, TRT Belgesel ve TRT Diyanet’de yayınlandı.
Şiir yazmaya ’95, ‘96 yıllarında başladı Yayınlanmış “ İlk Cemre ” “Selim’li Halk Şairlerimiz” ve “ Selim’li Halk şairi Muhsin Söğüt’ün hayatı ve sanatı” üzerine araştırma” adlı kitapları ile yayınlanmaya hazır “Kalbimin feryadı” ve “ Sessiz Çığlık ” adlı iki şiir kitabı daha vardır Ayrıca “Müjdeci Makaleler -1- ” adında bir makale kitabı da vardır Şiirleri çeşitli Gazete, dergi ve araştırmalarda yayınlandı Yine şiir ve yazıları bir çok internet sitesinde de yayınlanmaktadır. Ayrıca Selim’li halk şairimiz Muzaffer BOZ’un hayatı, sanatı ve şiirleri üzerine bir araştırma yaparak şiirlerini “ Geçti Ömrüm” adlı bir kitap ta toplamış ve 2015 yılında yayınlamıştır Şiirlerini genellikle kafiyeli ve hece veznine göre yazan Erdinç TİP, serbest olarak da şiirler yazmıştır Şairimiz şiirlerin de “ Erdinç Hoca” mahlasını kullanmaktadır. 2018 yılında Kafkas Üniversitesi hayatını ve şiirlerini lisans tezi olarak okul bünyesine aldı. Klasöründe yaklaşık olarak 300 şiir’i daha bulunmaktadır Ayrıca Divan , Tecnis ve Semai şiirini de ustaca yazmaktadır
Evli ve Şeyma Zelâl ile Muhammed Beşir adında iki çocuğu vardır
Şair irtibat:
Adres : Selim/ KARS
e-mail : [email protected]
SELİM – HASBEY KÖYÜ VE TARİHİ
( Hasbey Köyü genel bilgiler )
Kars’ın Selim ilçesine bağlı bir köydür. Köy yaklaşık olarak 150 -200 yıl önce kurulmuş bir köydür... Köyümüz şuan da 150 hanedir. Toplam nufusu: 825’dir. İlçeye uzaklığı 18 km.dir. Yolun 15 km’si asfalt, 3 km’si ise stabilizedir. Şimdi ki köy muhtarı Tacettin Tip’tir... Hasbey Köyü civar köylere göre zengin sayılabilecek bir köydür. Halkın geçimi tarım ve hayvancılıkladır. Selim ilçemizin 4.üncü büyük köyüdür. Köy halkı genellikle hayvan besiciliği yapmaktadır. Köyde içme suyu sorunu yoktur. Herkesin evinde şebeke suyu vardır. Köyde 8 yıllık ilköğretim okulu vardır. Köyün okur –yazar oranı yüksek olmasına rağmen köyde yetişen memur ve bürokrat sayısı oldukça azdır. Köy zengin toprak ve mera alanlarına, bol akarsu ve kaynak sularına sahiptir. Akarsularında bol miktarda alabalık bulunur. Yazları rengarenk çiçeklerle adeta cennete benzer. Her yıl geleneksel ziyarete çıkma adetleri vardır. Ziyarette topluca Allah rızası için hayvanlar kesilir, topluca dualar edilir ve şenlikler düzenlenir.
Hasbey köyü yılların köyü olmasına rağmen bu köy de Ermeniler hiç yaşamamıştır. Tamamen Sünni Müslüman’dırlar. Köyde güzel yapılmış bir cami ve huzur içinde ibadetlerini yerine getiren cemaat vardır. Köy de Ermenilerce katledilen şehitlerimiz de vardır. Ayrıca 1999 yılın da Diyarbakır Silvan’da şehit edilen bir şehidimiz daha vardır.
Köyde yaşayan aileler şunlardır. Hıdıroğlu (Tip) lar, Aslan’lar, Hışır’lar, Karahan’lılar, Sinar’lar, Söğüt’ler, Çınar’lar, Ocak’lar, Yıldırım’lar, Karataş’lar, Demirtaş’lar, Karga’lar, Cansu’lar, Taze’ler, Sorolar, Mala Xemme ( Hemme ) ler... Hasbey köyü bölgesine göre en çok göç veren bir köydür. Bu gün Türkiye’nin bir çok iline, Kıbrıs’a ve dünyanın bir çok ülkesine dağılmıştır. Öyle ki artık çok yakın akrabalar bile birbirlerini tanımakta zorluk çekiyorlar. Bu gün internet ve kitle iletişim araçlarının gelişmesiyle köylüler dışarıdaki akrabalarını yeniden tanıma fırsatı buluyorlar. Hasbey köyü güzel, halkı misafirperverdir. Kapıları daima herkese açıktır.
KÖY TARİHİ, COĞRAFİ KONUM VE TARIM
1. Köyün tarihi
Köyümüz tahmini olarak 150 - 200 yıl önce kurulmuş bir köydür. Bundan önce varlığına dair bilgi ve belge yoktur. Bilinen şudur ki köyümüzü ilk kuranlar Hıdıroğlu ( TİP ) ailesinden Bışar ve Deli Ahmetler ( YILDIRIM ) dan Abdullah’tır. Hangisinin kısa bir süre önce geldiği de bilinmemektedir. İkisinin beraber bu köy yerini satın aldıklarına dair söylentiler de vardır. Her iki ailenin de aslen Kürtlerin bir boyu olan Kaskani ( Kaski ) olması bu tezi kuvvetlendirmektedir. Bu iki aileden sonrada Hemoklar dediğimiz ( KARATAŞ ) lar ailesi gelmiştir. Bundan sonraki sıralama ise tam bilinmemektedir. Cumhuriyetin ilanından sonra köyümüze gelen aileler de vardır. İleri ki yazımızda bu ailelerden daha detaylı bahsedilecektir. Hasbey köyümüz köy iken etrafında ki köylerin nerdeyse tamamı Ermeni veya Rum köyleriydi. Köyümüzde Gayri Müslimler yaşamamıştır. Köyümüzde Errneni’lerin bir katliamı söz konusudur. Net olarak bilindiği Hıdıroğlu ailesinden 3 kişi, Ocak’lar ailesinden 3 kişinin şehit edildiğidir. Köyümüzde okul tahmini olarak Cumhuriyetin kuruluşundan birkaç yıl sonradır. Camimiz ise 1966 tarihlerinde yapılmıştır.
2. Coğrafi konum
Hasbey köyü, Doğusunda Tuygun Köyüne, Kuzey Doğusunda Bozkuş Köyüne. Batısında Darboğaz ( Zellice ) Köyüne, Güneyde Koşapınar Köyüne, Güney Doğusunda Baykara ve Eskigazi köylerine Kuzey de ise Yaycı Yaylası ve Eski Darboğaz Köyü yaylası ve Bozkuş Köyü yaylasına komşudur.
Köyümüzde yönlere göre bazı mevkiler şöyledir : Doğuda tarafında, Tükenmez, Kaniya Efendi, Kavluk, Ava Baykerê vb. Batı tarafında, Ava palasorê, Serpiyê eş, Şorık vb. Güney tarafında, Napuzarlar, kompunğar, Kırigol vb. Kuzey tarafında ise Ser golle, Nevala gura, Berroj, Mıgara Şebo vb.
3. Tarım
Köyümüzün doğu ve batı tarafında akarsu geçmektedir. Özellikle batı tarafımızda geçen Palasor suyunda alabalık bulunmaktadır. Köyümüz zengin mera alanlarına sahiptir. Bol miktarda çayır alanları vardır. Ki çayır alanları özellikle hayvanların kışlık ot ihtiyaçlarını karşılamaktadır. Yine köyümüzde ekili tarla alanı oldukça fazladır. Köyün dört tarafında ekili tarlalar vardır. Köyümüzde özellikle Fiğ, yulaf, korunga, arpa ve buğday ekilmektedir.
İNANÇ, ETNİK YAPI VE EĞİTİM
1.İnanç
Hasbey köyü, inanç olarak % 100 Sünni Müslüman köyüdür. Hasbey Köyü aslında dindar sayılabilecek bir köydür. Vaktiyle Kur’an ve İslamî ilimleri iyi bilen, tarikat ehli olan derviş ve sofular köyümüzde azımsanmayacak kadar çoktur. Köy büyükleri camimizin bulunmadığı yıllarda köy odalarında Cuma ve teravih namazlarını kılar, haftanın belli günlerinde ise zikir halkaları kurarak zikir ederlermiş. Cuma namazı kıldıracak kadar ilme sahip olan Mıhammedê Pıtto ve Şamilê Cemêl bilinenler arasındadır. Yine köyümüzde bugün bile kerametleri anlatılan Sofi Emmi meşhur evliyamızdır. Kerametleri sık sık anlatılır. Hatta defalarca kızgın yanan sobayı çıplak vücuduyla kucaklayıp dışarı çıkarırmış. Kışın en şiddetli günlerinde bile Allah’u Ekber dağına yaya olarak gider şehitleri ziyaret edip gelirmiş. Bilindiği kadarıyla köyümüzden ilk hacca giden kişi Pıtto ( Bedir ) nun oğlu Hacı Asker’dir. Hacı asker 1962’ yılında hacca gitmiştir. Mıhemmedê Pıtto’nun da 7 yıl üst üste 3 aylar orucunun tamamını tuttuğunu biliyoruz.
Yine köyümüzde Ermenilerin katlettiği Ocak’lar ailesine mensup 3 kardeş vardır. Bu üç kardeşin yattığı yere ocak diyoruz. Bu şehitlerin de bir çok kerametine rastlanmıştır. Köyümüzde tüm hayırlı dileklerin olmasını isteyen köylüler bu şehitleri vesile ederek Allah’tan olmasını niyaz ediyorlar. Hasta olanlar, felç geçirenler ve çeşitli ruhsal ve sinirsel hastalığa müptela olanlar burada Allah’ın izniyle şifa bulmuşlardır. Bu köylü arasında bilinen bir gerçektir.
2. Etnik yapı
Hasbey Köyü bugün % 100 Kürt köyü olarak bilinse de aslında Hasbey’de üç etnik köken vardır. Ama köyün ilk kurucuları Kürt oldukları için sonradan köye gelen diğer milletler onlara adapte olmuşlar ve zamanla Kürtlerin içinde asimile olmuşlardır. Köyümüzde kız alma ve verme sonucu bir biriyle akraba olmayan hiçbir aile yoktur. Köyün tamamında kan bağı vardır. Bu üç etnik yapı : 1. Kürtler 2. Yerli Türkler 3. Araplar.
3. Eğitim
Hasbey Köyü, eğitim açısından iyi yer tutamamıştır. Köyde okur yazar oranı % 90’larda olmasına rağmen lise ve lisans tamamlayanların sayısı çok azdır. Lisans tamamlayanların sayısı 10’u geçmez. Köyümüzden çıkmış büyük bir bürokrat, siyasi şahsiyet veya üst düzey devlet memurumuz yoktur. Büyük şehirlerde büyüyen köylülerimiz hariç bilindiği kadar 1 Pilot üsttğm 1 Emniyet amiri 3 Doktor 2 Astsubay 2 Öğretmen 2 imam ve 2 tanede şair çıkıştır köyümüzden. Şairden biri olan Erdinç Tip aynı zamanda Araştırmacı -Yazar ve Selim Merkez Camisinin de imamıdır.
KÖYDE YAŞAYAN AİLELER
1. Hıdıroğlu ( Tip Ailesi )
Köyümüzün kurulmasında öncülük eden bir ailedir. Bilinen en büyük babaları Bışar’dır. Bışar’dan önce Hıdır diye bilinen bir dedeleri varsa da bunun Hasbey’de yaşayıp yaşamadığı kesin değildir. Hasbey’de Hıdıroğlu’lar 3 kola ayrılmıştır. Bışar’ın çocukları, İsi’nin çocukları ve Mahmut’un çocukları… Bışar ve İsi kardeşler ama Mahmut bunların amcasıoğludur. Bu aile Kürtlerin bir boyu olan Kaskani koluna mensuptur. Köyümüze Şenkaya’nın ( Akşar ) Kosor nahiyesinden veya Erzurum, Bingöl ve Doğubeyazıt bölgelerinde yaşayan Toruni’lerle bu bölgeye geldikleri sanılmaktadır Toruni ve Kaskani aşiretleri Zilan aşiretinin birer koludur. . Aslen Urfa tarafından geldikleri söylense de kesin bilgiler yoktur. Bışar’ın torunları bugün Pıtto’lar, Metto’lar, Beyaz’lar ve zabıt’lar olarak köyde yaşamaktadır. İsi’nin torunları bugün Resık’ler olarak köyde yaşamaktadır. Mahmut’un torunları bugün Kekko’ler ( Seydi ve Romi’ler ) olarak yaşamaktadır. Seydi ve Romi’nin babası ise Soro’dur. Bugün nüfus oranına göre köyün en büyük sülalesi Hıdıroğlu ailesidir.
Bedir ( Pıtto ) in çocukları, Aziz, Asker ve Muhammed’dir. Aziz’i Ermeniler şehit ettiğinde iki kızı vardı. Elmas ve Melek. Elmas Koralilerden Ahmet ile evlenmiştir. Melek ise Resık’lardan Mirze Tip ile evlenmiştir.
Asker’in 1 oğlu 3 kızı olmuştur. İbrahim, Neneko, Zernişan ( Zero ) ve Refika’dır. Muhammed’in çocukları ise, Mustafa, Abdullah Kemal, Cevahir, Elmas , Tevrat ve zahire’dir. Metto’nun çocukları: Temmo ve Simizar’dır. Temmo’nun Çocukları: Gurci, Kuddusi, Halis, Yunus, Muhlis, Ramis, Halit, Enver ve Zozan’dır. Beyaz’ın Çocukları : Zabit ve Rıza’dır. Zabıt’ın çocukları olmamıştır. Rıza’nın çocukları : Gazi, Mehmet, Nadim, Mülazim, Besra ve Fitos. Reşit’in çocukları: Letif ,Rızvan, Çiçek. Kekko’lardan Seydi’nin çocuklar: Mahmut, Ayneli, Raşit, Kurbani, ve kızı Çınar. Romi’nin Çocuklar: İbrahim, Yaşar, Nene, Zeynep, Hubirya, Makbule’dir. Resıkler ise, yukarıya doğru, Resul’un babası Hasan’dır. Hasan’ın babası ise İsi’dir. Aşağıya doğru ise Resul’un oğulları İsmail ve Mirze’dir. İsmail’in oğulları ise Beyaz ve Celil’dir. Mirzenin çocukları ise : Mustafa, İsmail, Süleyman, Sülhettin, Şagul, Nadiya, Nazire. Bu ailede Latif Tip güzel bullur ( mey) çalar ve dengbejlik yapardı. Yine bu aileden Kemal Tip ( Yücesoy) bir dönem il genel meclis üyeliği yapmıştır. Araştırmacı- yazar, şair ve aynı zamanda imamlık yapan Erdinç Tip’de bu ailenin bir ferdidir. Bir not: Köyümüzde yaşamış Hemme ( Xemmê ) Reşit ve Battal kardeşler Zeynê’nin çocuklarıdır. Zeynê ise Hıdıroğlu ailesinden İsi’nin kızıdır. Bu aile 7 kuşaktır Hasbey’de yaşamaktadır.
2. Deli Ahmetler ( Yıldırım ailesi )
Bu ailede köyümüzün kurulmasında öncülük etmiştir. Dedeleri büyük ihtimal Çukur köylerinden bizim köye gelmişler. Palasor suyunun yanında ki çayırları satın alarak uzun yıllar değirmencilik ve köyümüzde ve Selim ilçe merkezin de marangozluk yapmışlardır. Bu ailemizde Kaskani veya toruni aşiretindendir. Köyümüzde soyadları Yıldırım olan Meco ve Nuro Yıldırım kardeşlerin bu aileyle akrabalıkları yoktur. Meco ve Noru Yıldırım kardeşlerin Kars’ın bir köyünden geldiği ve Türk olduklarını biliyoruz. Sadece soyadı benzerliğidir. Bu aile 7 kuşaktır Hasbey’de yaşamaktadır.
3. Onno’lar ( Çınarlar ailesi )
Bilindiği kadarıyla bu aile eski bir yerleşim yeri olan Belçam köyünden köyümüze gelmişler. Belçam şimdi ki Tuygun köyü ile Eskigazi Köyü arasında bir köymüş. Şimdilerde ise sadece kalıntıları vardır. Köye ilk gelen aile büyüğü Mıhemmedê Onno’dur. Mıhemmed Alinin babası, Ali’de Ahmed’in Babası, Ahmet Şerafettin ( Şero ) Çınar’ın babasıdır. Köyde Avdel’ler ile çok kız alıp verdikleri için akraba görülmektedir ancak soy akrabalığı aralarında yoktur. 10 Kas 2012 tarihinde - Siirt’te askeri helikopterin düşmesi sonucu şehit olan 27 yaşındaki Pilot Üsteğmen Yakup Çınar bu ailedendir. Geçmişte de Kürt oldukları kesindir ancak hangi aşiretten oldukları bilinmemektedir. Bu aile 6 kuşaktır Hasbey’de yaşamaktadır.
4. Avdel’ler ( Söğüt ailesi )
Bu ailenin köyümüze Leçekli Köyünden geldiği bilinmektedir. Leçekli Köyü eski bir yerleşim yeridir.. Ve şimdi ki Yaylacık köyü yakınlarındadır. Bu ailenin aslen Ankara – Haymana tarafından veya Horasan’ın bir köyünden geldiği sanılmaktadır. Köyümüze ilk gelen dedeleri Avdel ( Abdullah ) dir. Avdel’in babasının adı Tahir’dir fakat Tahir Hasbey’de yaşamamıştır. Avdel aynı zamanda nam yapmış bir dengbej’dir. Dengbej, Kürtçe türküler söyleyen ozanlardır. Avdel, düğünlerde ve köy odalarında türkü söylerdi. Evdal, Çetto, Heci ve Tevfik’in babasıdır. Merhum Emniyet amiri Muhlis Söğüt ve şair Muhsin Söğüt bu ailedendir. Geçmişte de Kürt oldukları kesindir ancak hangi aşiretten oldukları bilinmemektedir.. Bu aile 5 kuşaktır Hasbey’de yaşamaktadır.
5. Korali’ler ( Karahan ailesi )
Bu aile aslen Erivan ( Revan ) ‘ın Laçin kasabasından çıkıp sırasıyla Iğdır ili Hoşhaber Köyüne oradan da köyümüze gelmişlerdir. Köyümüze gelen en büyük dedeleri Koralidir. Korali’nin oğlu Muhammed’dir. Bu Muhammed’i Ermeniler köyden götürmüşler ve bir dahasına köye dönüşü olmamıştır. Büyük olasılıkla öldürülmüştür. Bu Muhammed kaçırılmadan önce 4 oğlu olmuştur. Bunlar : Cemal, Şebo, Mehmet ve Soro’dur. Cemal’den Ahmet ve Kudret oluyor. Şebo’dan Cafer, Lütfü ve muzaffer oluyor. Soro’dan Zürbe oluyor. Mehmet ( veya Muhammed ) ’ten ise, Rüştü, Fetto, Çetto, Gazi ve Nazım ( Çavuş ) oluyor. Şebo’nun oğlu Lüftü askerlikten sonra köyden ayrılıyor. bugün Hasan ve Selçuk adında çocukları vardır. Şu an köyümüzde Ehmet’ler kolu hariç fazla kimse kalmamıştır. Aslen Kürt’türler ve Gelturan ( Gelturi ) aşiretindendirler. Bu aile 6 kuşaktır köyümüzde yaşamaktadır.
6. Hıdırlar ( Aslan ailesi )
Bu aile köyümüze Şenkaya ilçesi, Yeşilkaya ( Mıtınder ) köyünden gelmişler. Yapılan çalışmalardan anlaşıldığı kadar bu aile aslen Türk kökenlidir. Çünkü tarihten günümüze kadar Yeşilkaya köyünde Türklerden başka millet yaşamamıştır. Köyümüze ilk gelen dedeleri Osman’dır. Osman’ın 4 oğlu olmuştur. Bunlar: Hıdır, Durak, Laçin ve Çotto’dur. Bugün köyümüzde bu 4 kardeşin çocukları yaşamaktadır. Bu aileden Oktay Aslan bir dönem il genel meclis üyeliği yapmıştır. Göle ilçesi, Gedik ( Lavıstan) köyünde yaşayan Oğuzhanlar ailesi ile akrabalıkları vardır. Bu aile 5 kuşaktır köyümüzde yaşamaktadır.
7. Toğaverler ( Demirtaş ailesi )
Bu ailede Aslan ailesi gibi Şenkaya ilçesi, Yeşilkaya ( Mıtınder ) köyünden köyümüze gelmişler. Aslan ailesiyle akraba oldukları söylenmektedir. Bu ailede aslen Türk’tür. Bu ailenin köyümüze gelen ilk dedesi Mustafa ve kardeşleri İskender ile Husso’dur. Mustafa’nın oğlu Reşit, Reşit’in çocukları Mecit ve mehmet’tir…İskender’in oğlu ise Battal’dır. Husso’nun ise çocukları olmamıştır. Bu Husso köyümüzde yaşayan Hussolar ailesinden değildir, karıştırılmasın. Bu ailede 5 kuşaktır köyümüzde yaşamaktadır.
8. Hemoklar ( Karataş ailesi )
Bu ailenin köyümüze Şenkaya’dan geldiği bilinmektedir. Aslen Irak tarafından gelmektedirler. Ve büyüklerinin dediğine göre Arap’tırlar. Bilinen ilk dedeleri Hemok’dur. Köyümüze ilk zamanlarda gelen ailelerden biridir. Hemok, Cemal, Koro ve Derviş’in babasıdır. Cemal’da Hadis, Şamil’in babasıdır. Derviş’te Ato’nun babasıdır. Ato’da Nazım, Asker ve Gazi’nin babasıdır. Bu aileye mensup olan sofu gilde var. Soyadları Karataş, Soro ve Karga olmalarına rağmen bu üç aile aynı babanın çocuklarıdır. Bu aileden Şamil güzel Kur’an ve ezan okur, Sofu ise keramet ehli olarak bilinir. Sofu Koro’nun oğludur. Yine bu aileden 1999 yılında PKK tarafından şehit edilen Murat Karataş adında bir şehit bulunmaktadır. Aslen Arap’tırlar. Bu aile 6 kuşaktır köyümüzde yaşamaktadır.
9. Husso’lar ( Sinar ailesi )
Edinilen bilgilere göre bu aile Penek ( Şenkaya köyleri ) tarafından köyümüze gelmişler. Bazı kimseler Sivas tarafından geldiğini söylese de bunun aslı yoktur. Sadece eski tarihlerde Sivas tarafına giden bir kız kardeşleri vardır. Ayrıca bu aileye Zazalar denilmektedir. Gerçekte ise bu ailenin Zazalıkla bir bağları yoktur. Sadece bir neneleri Sünni Zaza asıllıymış. Bilindi kadarıyla Hasbey’e ilk gelen dedeleri Husso’dur. Husso, Muhammed’in babasıdır. Muhammed’de Rıza, Selim, Sıdık ve İsmail’in babasıdır. Köyümüzde bu ailenin okur oranı diğer ailelere göre fazladır. Kaniya Husso diye adlandırılan çeşme bu Husso’un adına değil Toğaverlerin ( Demirtaş’ların ) Husso’nun adınadır. Aslen Kürt’türler. Bu aile 6 kuşaktır köyümüzde yaşamaktadır.
10. Hesenler ( Hışır ailesi )
Bu aile köyümüze Göle’nin Gedik ( Lavıstan ) köyünden gelmişlerdir. Bilinen en büyük dedeleri Peltek Mehmet’tir. Peltek Mehmet, Hasan’ın babasıdır. Hasan’ın 4 oğlu vardır. Bunlar : Efendi, Soro, Asker ve İsmet’tir. Köyümüzde bulunan Mehettin Hışırda bu ailedendir ve akrabadırlar. Bu ailenin Göle - Gedik köyündeki akrabaları da aynı soyadını taşımaktadırlar. Aslen Kürt’türler ve 6 kuşaktır köyümüzde yaşamaktadırlar.
11. Koseler ( Ocak ailesi )
Kesin olan bilgilere göre bu aile köyümüze Şenkaya’nın Teketaş ( Kalis ) köyünden gelmişler. Geldikleri köyde kendi dedelerine ait olduğunu düşündükleri bir türbeleri vardır. Bu türbe Hasan Baba türbesidir. Hasan Baba aslen Kars’ın Berdik Köyünden o köye gitmiştir. Kerametleri halk arsında konuşulmaktadır. Köyümüze ilk gelen dedeleri Kose ( 0sman) ve kardeşleri Soro ile Mustafa’dır. Osman’nın oğlu İso, İso’nun oğulları Şahmurat ( Şammo) ve Fihri’dir. Soro’nun oğlu Seydi, Seydi’nin oğulları Ferzi, Halis ve Mehmet’tir. Mustafa’nın oğlu Battal, Battalın oğulları ise Memeko ve İbrahim’dir. Mamık nenede bu Mustafa’nın kızıdır. Bu aileden 3 kardeş Ermeniler tarafında şehit edilmiştir. Ve köyde türbeleri yapılmıştır. Bu aileden Şahmurat Ocak büyük bir hikaye ustasıydı. Aslen Kürt’türler ve 5 kuşaktır köyümüzde yaşamaktadır.
12. Korolar ( Karga ailesi )
Bilindiği kadar bu aileden iki kardeş köyümüze geliyor. Bir kardeşleri de Tuygun köyüne yerleşiyor. Köyümüze Kaya ve Koro geliyor. Tam olarak nereden gelindiği bilinmemektedir. Kaya’nın bir oğlu oluyor ve fırtına da boğuluyor. Koro’nun ise 4 oğlu oluyor. Bunlar : Rızgo, Emoş, Zikko ve Curro’dur. Şu anda köyümüzde 1 evleri bulunmaktadır. Aslen Kürt’türler. Bu aile 5 kuşaktır köyümüzde yaşamaktadır.
13. Cansular ailesi
Bu aile köyümüze Şenkaya’nın Yürekli ( Zadgerek ) köyünden gelmişlerdir. Aslen Türk’türler. Köye gelen ilk dedeleri Abit ve Binali’dir. Bu kardeşlerin anneleri köyümüzden Aslan’lardan Çotto ile evlenince onlarda anneleriyle köyümüze gelmişlerdir. Anaları bir olan kız kardeşleri de Pero’dur. Köyde Öner Cansu’ya ait 1 evleri vardır. Başka kimseleri yoktur. Bu aile 3 kuşaktır köyümüzde yaşamaktadır.
14. Tazeler ailesi
Bu ailenin köyümüze ne zaman ve nereden geldiği bilinmemektedir. Bilinen tek şey var ki Muhammed adında ki bir şahsın köyümüzde Müslüman olup ve köyümüzde kalmasıdır. Köyümüzde hiç kimseleri kalmayan ve tarihleri bilinmeyen Soro’nun Fedo adında ki kızıyla evleniyor. Ve bu eşinden 1’i erkek, 4’ü kız olmak üzere 5 çocuğu oluyor. Bu çocukları : Mecit, Zerihan ( Beyaz Tip’in eşi ), Serfinaz ( Asker Hışır’ın eşi ), Kıymet ( Cafer Karahan’ın eşidir) ve Zozan ( Muzafer Karahan’ın eşi ). Mecit köyümüzden Koselerden Şahmurat ( Şammo ) Ocak’ın kız kardeşiyle evleniyor. Onunda 4 oğlu ve kızları oluyor. Köy halkımızın anlattığına göre Muhammedê teze Müslüman olduktan sonra samimi bir Müslüman oluyor. Sürekli namazını kılar, orucunu tutar ve diğer İslami görevlerini yerine getirirdi. Oğlu Mecit Taze’de aynı şekilde yolunda gitmiştir. Köyde Mecit’in oğlu Atilla Taze yaşamaktadır. Yukarıda ismi geçen Soro’nun babasının adı ise Seyro’dur. 3 kuşaktır köyümüzdedirler.
15. Soro ( Akıncı ailesi )
Bu aile köyümüze Şenkaya’nın Köroğlu Köyünden gelmiştir. Dedeleri İran’dan Diyarbakır’a, Diyarbakır’dan da Köroğlu köyüne yerleşmiştir. Büyük dedeleri Mehmet 1882 yılında köyümüze gelmiştir. Biri oğlan biri kız iki çocuğu vardır.. Oğlu Mihrali bizim köyde büyümüştür. Mihrali’den de 11 çocuk olmuştur. Sırasıyla şunlardır : 1 Fayzet 2 Casim 3 Zübeyde 4 Yüksel 5 Nurya 6 Filiz 7 Gürsel 8 Suriye 9 Vehbi 10 Gülten 11 Sevilay.
Bu aile aslen Kürt’tür ve bu aile şimdilerde köyümüzde değil, Kocaeli Gebze’de yaşamaktadır. 5 kuşak bizim köyde yaşamışlar.
16. Male Xemme ( 2. Yıldırım Ailesi )
Bu aile köyümüze Kars Merkez Eşmeyazı ( Görhane ) köyünden gelmiştir. İlk gelen dedeleri Alidir. Ali köyümüzden Xemme ( Hemme ) ile evlenmiştir. Bu evlilikten 4 erkek çocukları olmuştur. Nurettin, Necmettin, Muhitin ve ziya’dır. Bu kardeşlerin hepsi iyi birer taş ustası idi. Yine bu kardeşlerden Ziya davul çalar ve esprili kişiliği ile köyümüzü şenlendirirdi. Bu 4 kardeşten Nurettinin 2 çocuğu vardır. Necmettin’in 5 erkek 4 kız olmak üzere toplan 9 çocuğu olmuştur. Muhittin’in 3 oğlan, 1 kız olmak üzere 4 çocuğu olmuştur. Ziya’nın ise çocukları yoktur. Bugün köyümüzde bu aileden kimse kalmamıştır. İzmir’de ikamet etmektedirler… Aslen Terekeme Türk’üdürler ve 4 kuşak köyümüzde yaşamışlar.
Yaptığım bu çalışmanın hayırlara vesile olmasını Allah’tan temenni ediyorum. Bizden sonra ki nesillere benden bir hatıra olsun. Herkese selam ve saygılar sunuyorum.
Erdinç Tip
Yazar- Şair - İmam
Korali ( Karahan ) ailesine ait bir resmi soyağacı belgesi…
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.