Larousse' den Tahta At
Kaosa verilecek bir düzenin aslında hiç bulunamadığından
Dadizmin eteklerinde büyüyor kızıl elması insanlığın
Sanatın dalkavukluk olmadığını söylüyorum. Kendi bedenimde kendim için özgürüm. Büyük ve küçük harflerin sıralandığı sofu bir imgenin bir salyangoza benzediğini gördüm. Kendi sıvısından olumlanmış Dadaist bir avcının ormanında içgüdüsel açıklanışıdır şiirsellik. Bazı sözcüklerin kendi evrimini çifte evetleyen, Rusça onaylayan bir akımın kimsesiz bir biçimsizliğe sahiplendiği bir resme bakarken belden aşağı kayıyor umursamazlığı lanetli vahşi arzuların. Basit bir bardağın kübikken harekete geçip fütürist bir dansa davet ettiği heyecan verici bir manzaradan bahsediyorum.
Yadsıdığınız her şeyin sevimsiz bir karşıtlığından doğdu sınıflanmış orgazmımız. Doymayan bir hayal gücü var edebiyatın. Hangi resme bakarsanız bakın kendi kulağını kesebilen bir delinin renklerine aşık olacak kadar deli değilseniz yazdığınız her şey sıradandır. Lunaparka giden bir korkak kadar keyif alırsınız o kamikazeyi izlerken ahlakının düğmelerini çözemezseniz.
Bin o kamikazeye!
Deniz...
YORUMLAR
Başlıkla 'dada' sözcüğünün tarihsel ilişkisini bilenler bu yazının amacını daha iyi anlayacaklardır.
Tristan Tzara adlı yirmili yaşlardaki bir genc ve birkaç arkadaşı, tüm akımlara karşıt olacağını düşündükleri dadaizmi kurarken aklı dışlamakla kalmazlar, özellikle şiirlerdeki dilin estetiğinin ve daha birçok şeyin anlamsız olduğunu savunmuşlar ve bu çok kısa süren serüvenlerin olmuştur.
Birinci Dünya savaşI'nın bunalımlı yılların eşdeğer bu davranışın uzun soluklu olamayacağı o dönem bu akımı savunanların sayısından belli zaten. Sadece altı kişiler.
Bu serüvende o kadar ileriye gitmişler ki şiir yazmanın bir 'safsata' olduğunu kanıtlamak için bildikleri bütün sözcükleri birer küçük kağıt parçasına yazıp bir torbaya koymuşlar ve çektiklerini yan yana koyunca da şiir olabileceğini savunmuşlardır.
Her akım kendi mantığı içinde tutarlıdır ve bunu savunanların da kendince gerekçeleri vardır elbette.
Son paragraftaki gönderme dahi kabul edilen Dali'ye aittir ve yine bilinir ki deliyle dahinin arasında çok ince bir çizgi vardır, üstelik buna zaman karar verir.
'Tahat at'tan kamikazeye geçiş de bir başka yorumu gerektiriyor bence.
Sevgilerimle.
Serap IRKÖRÜCÜ tarafından 2/24/2019 3:10:13 PM zamanında düzenlenmiştir.