- 794 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
AŞK NEDİR ?
AŞK NEDİR ?
Bilindiği üzere hepimiz severiz. Önce kendimizi severiz.Annemizi,babamızı,çocuklarımızı,kardeşlerimizi…Dedelerrimizi,ninelerimizi…Amcalarımızı, dayımızı, halamızı, teyzemizi…Bu sevgi; durgun suya bir taş atarsın da su nasıl dalga, dalga yayılırsa.. Aynen öyle yayılır. Sonra tabiatı severiz..Evrende var olan çiçekleri, ağaçları,tepeleri,dağları gözümüze hoş görünen her şeyi hayvanları severiz. Çünkü, sevmek yaşamak için bir ihtiyaçtır. Hava, su ve güneş gibi..Yüce Allah,yaradılışımızda sevgiyi ve aşkı benliğimize kodlamıştır.
Karşı cinsi severiz. Bu sevgi, başkadır. Heves ise,yürümez. Şıp sevdi ise, hiç yürümez. Şıp sevdiler, eşek arısına benzer. Her çiçeğe kondukları halde bal yapamazlar. Sevgi gerçek ise; ilgi duyduğun kişi seni çeker kendine..Tıpkı bir mıknatısın zıt kutupları gibi..
Bir de, şöyle bir inanış vardır. Yüce Allah, ruhları karşı cinsler olarak çift yaratmıştır.Bazen sevdiğimiz kişide aradığımızı bulamıyoruz ya…İşte, o zaman ruh ikizimizi bulamamış oluyor muşuz. Belki de öyledir. Çünkü, çoğumuz bir arayış içinde kalıyoruz.. Bence; aradığımız başka bir şey.. Yüce Allah’ın benliğimize kodlamış olduğu aşkı arıyoruz. Sevdiğimiz her şeyde Yüce Allah’tan yansımış olan güzellikleri seviyoruz. Bu sevgide Allah aşkına ulaşmaya çalışıyoruz.
Sevgi gerçek ve karşılıklı ise..Yaşandıkça sevgi yoğunlaşır, yoğunlaştıkça bağlılık artar.. İki sevgili birbirlerini düşünmeden, görmeden duramazlar. Eskilerin deyimiyle “Ateş bacayı sarmıştır.” Bu sevgi, öyle bir hal alır ki..Nasıl ki, yangından sonra sadece kül kalırsa.. İki sevgilinin de benlikleri yanıp (yok olup) bir olurlar. Burada artık çıkar ilişkileri, beklentiler kalmamıştır. Sevgi değişik bir boyut kazanmıştır. Sevgi ile aşk arasında bir perde vardır. O, perdeyi aşabilene aşk olsun… İşte o zaman aşk başlamıştır. Mecazi aşktan ilahi aşka yolculuk başlamıştır. Hz.Mevlana mesnevisinde şöyle der;
---“Mecazi aşk, hakiki (ilahi) aşkın köprüsüdür”
Efsane olmuş aşklardan,Leyla ile Mecnun,Şirin ile Ferhat sevgiyle aşk arasındaki perdeyi aşmışlardır. Mecazi aşkı,bazı düşünürler şöyle tanımlamışlardır.
----“Aşkın ilk soluğu, mantığın son soluğudur.” Antoine Bret
-----“Aşk,soyların devamını sağlayan, doğanın bir aldatmacasıdır.” Aarthur Schopenhour
-----“Aşk, akıllı aptal demeden tüm insanlara bulaşan bir hastalıktır.” Camus
Platon’da şöyle der:
------“Aşk, bir çeşit şuur bozukluğudur.”
Evet, doğru bir yaklaşım. Aşkın olduğu yerde mantık yoktur. Akıl başımızdan gider,sarhoşluk başlar. Gözümüz hiçbir şeyi görmez. Bizim için tek varlık sevdiğimizdir.
Hz. Mevlana, mesnevisinde;
____”Aşk, yokluk deryasıdır. Yok olmaktır.” der
Deli divane gibi dolaşırız. Yemeden içmeden kesiliriz. Hz. Mevlana’nın dediği gibi:
------“Canın gıdası aşktır.”
Aşk, bizim her şeyimiz olmuştur. Hz. Mevlana, aşıkın durumunu şöyle belirtir;
------“Aşk, deliliktir. Biz delinin delisiyiz.”
Aşka dair ne desek , neler dense anlatmak mümkün değildir. Varoluştan bu zamana kadar aşk için neler yazılmamış,neler söylenmemiş ki..Sayısız romanlar, şiirler , söylenen özlü sözler..
Buna rağmen aşkı tanımlamaya, anlatmaya yetmemiştir. Yetmez de…Burada aşka dair bir kaç örnek, ve birkaç satır yazmaya çalıştım. Hz. Mevlana şöyle söylemiş:
-------“Aşk, söze sığmaz.”
Çok doğru bir tespit..
Şeh Galip’de bir şiirinde söyle sesleniyor:
------“Aşk nedir ? Aşk derttir,mihnettir, beladır. Bir hastalıktır, bir iptidadır. Vazgeçilmez bir alışkanlıktır. Yokluk sırı da, varlık sırrı da aşkta bulunmaktadır. Bu yüzdendir ki; bir bakıma göre o yoktur. Bir bakıma göre de ebedidir, sonsuzdur”
Evet aşkın sonu yoktur. Yine de Hz. Mevlana’dan bir hatırlatma;
------“Kimin aşka meyli yoksa,o kanatsız bir kuş gibidir. Vahh…Ona”
Leyla ile Mecnun,Şirin ile Ferhat ölmüşler midir? Hayır .. Dünya durdukça da benliklerde, yazarlarda , çizerler de yaşacaklar dır.
Hz.Mevlana,ne güzel söylemiş;
-----“Aşksız yaşama ki; ölü olmayasın. Aşkla öl ki;diri kalasın.”
Bana göre mecazi aşk;iki sevgilinin benlikten sıyrılıp ,bir bütün tek olmalarıdır. Perdeyi aşıp ilahi aşka yol alanlarda Yüce Allah’ın, iradesine teslim olup, Allah aşkıyla yanıp yok olurlar ve Allah’ın sonsuz rahmetine kavuşurlar.
Evet, sevgili canlar sizce aşk nedir?
DURMUŞ ÇAĞLAYAN-----13/02/2019
SEVGİLİLER GÜNÜNÜZ KUTLU OLSUN. BENLİKLERİNİZ AŞKLA DOLSUN.. SEVGİ VE AŞKLA KALINIZ..
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.