- 868 Okunma
- 2 Yorum
- 1 Beğeni
ATATÜRK'E İFTİRA ATIYORSUNUZ AMA FARKINDA BİLE DEĞİLSİNİZ
Keşke daha kısa yazmak mümkün olsaydı.
************************
Yazıma bir soru ile başlayayım:
I. İnönü Zaferi kazanıldıktan sonra Mustafa Kemal Atatürk ve TBMM, İstiklal Marşımızın yazılması için hangi yabancı şaire müracaatta bulundu ’ Bizim için bir İstiklal Marşı yazar mısınız’ diye?
Soruyu okuduğunuz anda ’ Bu nasıl saçma bir soru. Bizim İstiklalimizin marşı olacak bir şiir için hem de Atatürk gibi milliyetçi bir insan gidip de bir yabancı şaire ricada bulunur mu? Olur mu böyle saçma bir şey ’ Dediniz değil mi?
Olmaz tabii ki. Zaten böyle bir istek, böyle bir rica da olmamıştır.
Ancak gelin görün ki 1453 deki fethinden itibaren Türkler tarafından Konstantiniyye, Dersaadet, Âsîtâne-i Saadet, Dar-ül Hilafet, Payitaht, İslambol gibi adlarla anılan ama halkın dilinde İstanbul olan şehrimizin adının Constantinople değil de İstanbul olduğunu tüm dünyaya ilan etmek için Mustafa Kemal Atatürk’ün hem de bizzat masrafını kendisi karşılayarak bir ABD li sanatçı ve orkestrasına ’ İstanbul not Constantinople( İstanbul, Constantinople değildir ) ’ adlı bir şarkı yaptırdığına inanır bazı arkadaşlarımız.
Evet, iddiaya göre Mustafa Kemal Atatürk 1928 yılında ABD li caz sanatçısı Poul Whiteman’a ’ Yahu herkes Constanople diyor bizim İstanbul’a. Sen bir şarkı yapsan da İstanbul’un Constantinople olmadığını herkes öğrense...Merak etme masraflar benden’ Der. Poul Whiteman da oturur güzel bir beste yapar: ’ İstanbul not Constantinople’ diye... Böyle bir saçmalığa inanılır maalesef.
İyi de Türk şair ve bestekarlarının köküne kıran mı girdi? Neden bir Türk şair ve bestekara yaptırılmıyor bu iş? İstanbul’a artık İstanbul diyeceksek bunun şarkısını Mustafa Kemal gibi bir bir insan gider de bir ABD li sanatçıya mı yaptırır?
Şimdi asıl zurnanın zort dediği yere gelelim:
Yani soruyorsunuz: ’ Ne yani 1928 yılında Poul Whiteman ve orkestrası tarafından seslendirilen bir ’ İstanbul not Constaninople ’ şarkısı yok mu?
Sorunun cevabı: YOK...
Evet böyle bir şarkı var ama ’İstanbul not Constanople ’ değil adı. Tam adı ’ C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E’
Şarkı güftesinin hiç bir satırında ’ İstanbul not Constantinople ’ diye bir ifade yok. Tam tersine ’ Hecelemek o kadar zor mu? C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E ’ Der.
Yani iddianın tam tersine Mustafa Kemal’in ısrarla ’ İstanbul ’ deyişine ve 1927 den başlayan harf inkılabı çalışmaları ile artık dilimizden Constantiniyye’yi atma çabalarımıza adeta bir tepki olarak yazılmış ve bestelenmiştir 1928 Tarihli ’ C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E ’ şarkısı.
Sizce Atatürk böyle bir şarkı besteletir mi?
Şarkının sözleri şöye:
C – O – N.
S – T – A – N – T – I – N.
O – P – L – E,
Constantinople.
Brrrrrrrrow,
Mr No-one No-one was the teacher in a
school giving a lesson one afternoon.
Little Tommy Tomkins was the dunce and what a fool,
Didn’t know which was the sun or moon.
Brrrrrrow,
Teacher said to Tommy Tomkins well,
See if you can sing this while you spell,
Constantinople,
C – O – N – S – T – A – N – T – I – N – O – P – L – E.
Constantinople,
It’s as easy to say as saying your A – B – C.
C – O – N – S – T – A – N – T – I – N – O – P – L – E,
Show your flock now try your luck and sing it loud with me,
Constantinople.
C – O – N – S – T – A – N – T – I – N – O – P – L – E.
C – O – N com – S – T – A – N – T – I – N tense – O – P – L – E
Ah hah hah hah, Harry, what is this city your talking about,
What is this city I’m talking about?
Yes?
Constantinople.
Ah how do you spell it?
How do I spell Constantinople?
Yes.
Huh, I guess I’m talking about Rome.
Ah what a lad your spelling’s bad, I’ll give you your alphabetty.
A – B – C – D – E – F – G.
H – I – J – K – L – M – N.
O – P – Q – R – S – T – U.
V – W – X – Y – Zee,
It should not be so hard to spell correctly,
Since I made you learn your alphabetty.
Constantinople.
İngilizcem iyi olmadığı için Google Translate e bu satırları eklediğimde şöyle bir tercüme yaptı
C - O - N.
S - T - A - N - T - I - N.
O - P - L - E,
Constantinople
Brrrrrrrrow,
Bay Hiç kimse... Hiç kimse bir öğretmendi.
Bir öğleden sonra bir ders veren okul.
Küçük Tommy Tomkins, ahmaktı ve ne aptaldı.
Hangi güneşin veya ayın olduğunu bilmiyordum.
Brrrrrrow,
Öğretmen, Tommy Tomkins’e iyi dedi.
Bakalım bunu söylerken şarkı söyleyebilecek misin?
CONSTANTİNOPLE
CONSTANTİNOPLE
CONSTANTİNOPLE
A - B - C’nizi söylemek kadar kolay.
CONSTANTİNOPLE
Şimdi akınını göster, şansını dene ve beni yüksek sesle söyle,
CONSTANTİNOPLE
CONSTANTİNOPLE
C - O - N - S - T - A - N - T - I - N - O - P - L - E
Ah hah hah hah, Harry, bahsettiğiniz şehir nedir?
Bahsettiğim bu şehir nedir?
Evet?
Constantinople
Ah, nasıl hecelersin?
CONSTANTİNOPLE’i nasıl heceleyebilirim?
Evet.
Huh, sanırım Roma hakkında konuşuyorum.
Ah, nasıl bir delikanlı hecelemenin kötü olduğunu, sana alfabesini vereceğim.
A - B - C - D - E - F - G
H - I - J - K - L - M - N.
O - P - S - R - S - T - U
V - W - X - Y - Zee
Doğru hecelemek çok zor olmamalı,
Yaptığımdan beri alfabeni öğrenmişsin.
CONSTANTİNOPLE
1928 de Poul Whiteman ve orkestrasının yaptığı şarkı bu. Şarkıyı dinlemek isterseniz şu linke tıklayabilirsiniz: www.youtube.com/watch?v=Uq73nCZs9fw
İlle de ’Atatürk 1928 de Poul Whiteman’a İstanbul ile ilgili bir şarkı yaptırdı’ diyorsanız Atatürk’e iftira atmış olursunuz. Atatürk böyle bir şarkıyı hem de masrafını kendisi karşılayarak yaptırmaz.
Şimdi bana sorabilirsiniz: Peki İstanbul’un adını resmi olarak İstanbul yapan kimdir?
İşte bu sorunun cevabı kesinlikle Atatürk’tür.
Ancak Mustafa Kemal Atatürk sadece İstanbul’un değil, aynı zamanda İzmir’in ( Smirna ) Edirne’nin ( Hadrianapolis ) Bursa’nın ( Brousse) Ankara’nın ( Angora ) adlarını da bugünkü haliyle resmileştiren kişidir. Bu da 1928 de filan değil 28 Mart 1930 Tarihli ’ Türk Posta Hizmet Kanunu ’ ile sağlanmış, bundan böyle İstanbul yerine Constantinopolis ya da Konstantiniyye, veya başka bir isim yazılması halinde bu mektupların, kolilerin gerisin geri geldiği yere gönderileceği yurt içi ve yurt dışına açıkça bildirilmiştir.
Yani Nedim’in gazelinde ’ Bu şehr-i İstanbul ’ ama sultan V. Mehmet Reşat’ın parasında bile Konstantiniyye olan bu güzel şehrimiz ancak 28 Mart 1930 dan itibaren resmen İstanbul olmuştur. 1930 da resmen İstanbul olan şehrimiz için 1928 de bir beste yaptırmak(!) da işin bir başka saçma tarafı.
Şimdi bir kez daha zurnanın zort dediği yerdeyiz:
Peki ’ İstanbul not Constantinople ’ Diye bir şarkı yok mu?
Var...Evet böyle bir şarkı var ama 1953 tarihini taşıyor.
Yani Poul Whiteman ve orkestrasının ’C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E’ adlı şarkısından 25 sene sonra, Türkiye’de Demokrat Partinin iktidar olduğu yıllarda, Demokrat partiyle uzak yakın bir ilgisi olmasa da( Bu şarkıyı Demokrat Partinin yaptırdığı iddiaları da vardır ve tabii ki uydurmadır bu iddialar da. ) Kanadalı olan For Lads ( Dört Delikanlı - Frank Busseri,Jimmy Arnold, John Bernard Toorish, Corrado Codarini ) adlı bir grup ’ C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E’ şarkısına itirazlarını ’ İstanbul Constantinople değil ’ diyerek dile getirmişlerdir. Hatta bu şarkıyla altın plak aldıkları bile söyleniyor.
Atatürk 1953 yılında hayatta olmadığına göre bu ikinci şarkıyı onun bestelettirmiş olma ihtimali var mı? Kaldı ki ’İstanbul not Constantinople ’ şarkısının sözleri dikkatle okunacak olursa öyle çok da övünülecek bir şey değil tam tersine ’ Atı alan Üsküdar’ı geçti maalesef ’in üzüntüsü dile getirilmiştir aslında ve bu şarkı ’ C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E’ Şarkısına bir göndermedir.
1953 Tarihli ve Atatürkle hiç bir ilgisi olmayan ’İstanbul not Constantinople ’ Şarkısının sözleri ve Türkçesi şöyle: ( Dinlemek isterseniz şu linki tıklayabilirsiniz: www.youtube.com/watch?v=rNUsOaB5V2c )
İstanbul was Constantinople
Now it’s Istanbul, not Constantinople
Been a long time gone, Constantinople
Now it’s Turkish delight on a moonlit night
Every gal in Constantinople
Lives in Istanbul, not Constantinople
So if you’ve a date in Constantinople
She’ll be waiting in İstanbul
Even old New York was once New Amsterdam
Why they changed it I can’t say
People just liked it better that way
So take me back to Constantinople
No, you can’t go back to Constantinople
Been a long time gone, Constantinople
Why did Constantinople get the works?
That’s nobody’s business but the Turks
İstanbul
İstanbul
Türkçesi şöyle:
İstanbul Konstantinopolis’ti
Şimdi İstanbul,Konstantinopolis değil
Uzun zaman geçti,Konstantinopolis’ten
Şimdi o ay ışığında gecedeki bir Türk lokumu
Konstantinopolisteki bütün kızlar
İstanbul’da yaşıyor,Konstantinopolis’te değil
Bu yüzden eğer Konstantinopolis’te bir randevun varsa
Sevgilin seni İstanbul’da bekliyor olacak
New York bile bir zamanlar Yeni Amsterdam’dı
Niye değiştirdiler söyleyemem
İnsanlar böylesini daha çok sevdiler
Beni Konstantinopolis’e geri götür
Hayır,Konstantinopolis’e geri dönemezsin
Uzun zaman geçti Konstantinopolis’ten
Niye Konstantinopolis yapıtlar edindi
Bu Türkler hariç kimseyi ilgilendirmez
İstanbul
İstanbul
Velhasılıkelam ister ’’ C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E’ ister ’ İstanbul Not Constantinople’ şarkısı deyin her ikisi de Mustafa Kemal Atatürk’ün- hem de masraflarını kendisini karşılayarak - yabancı şairlere yazdırıp yabancı bestecilere bestelettireceği şarkılar değildir. Bu tür iddialar aslında Atatürk’e atılan iftiralardır. Ancak ne yazık ki bu iddiaları dile getiren arkadaşlar konuyu fazla araştırmadıkları gibi üzerinde fazla düşünmüyorlar. En azından ’ Yahu paylaşıyorum ama Atatürk gibi milliyetçi bir insan İstanbul adını tüm dünya ezberlesin diye yabancı bestekarlara beste yaptırır mı?’ diye düşünmelidir.
Böyle bir şarkının Atatürk tarafından yaptırıldığını söylemek İstiklal Marşını aslında Mehmet Akif’in değil bir Amerikalının yazdığını, bestesini de Osman Zeki Üngör’ün değil yine yabancı bir bestecinin yaptığını bunun da Atatürk’ün direktifi ile olduğunu iddia etmek gibi bir şeydir.
Ha, Atatürk olmasaydı biz yine Konstantiniyye mi derdik?
Resmi yazışmalarda evet. Ama halk dilinde aynen Osmanlı döneminde olduğu gibi İstanbul derdik yine.( Kaldı ki İstanbul da aslında çok çok özel bir isim olmayıp Konstantinopolis kelimesinin dilimize uyarlanmış halidir. ) Resmi olarak İstanbul dememiz Atatürk’ün sayesindedir ve bunda Poul Whiteman ve orkestrasının zerre kadar payı yoktur. Four Lads grubunun ise zaten olamaz. Böyle bir iddia Atatürk’ü yüceltmez tam tersine ona zarar verir.
RESİMLER:
1- Poul Whiteman ve orkestrasının seslendirdiği ’ C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E ’ Adlı şarkının plağı ( Kırmızı çizgi üzerinde C.O.N.S.T.A.N.T.İ.N.O.P.L.E yazısını okuyorsunuzdur umarım )
2- Poul Whiteman
3- Poul Whiteman ve orkestrası
4- Sondan bir önceki Osmanlı Padişahı V. Mehmet Reşat dönemine ait bir Osmanlı 20 Kuruşu. Parada basıldığı yerin ’Constantiniyye ’ olduğunu görmek mümkün ( Kırmızı çizginin üstündeki yazı )
5- Four Lads Grubu
6- İlk kez Four Lads Grubu tarafından 1953 de seslendirilen ’İstanbul not Constantinople ’ adlı şarkının plağı. ( Siyah çizginin üstünde İstanbul, altında ise Not Constantinople yazısını görmek mümkün. Bu şarkının sözleri J. Kenney ve N. Simon tarafından yazılmış, orkestra düzenlemesi ise Norman Leydon tarafından yapılmıştır. )
Not: Sitedeki bir sorun sebebiyle konuyla ilgili fotoğrafları yayınlayamıyorum. Sık sık yaşadığım bu sorum halledildiğinde fotoğrafı da yayınlayacağım
YORUMLAR
TARİH BİLMEK NE KADAR GÜZEL BİR ŞEY
TARİHİ BİR ÇINAR AĞACINA BENZETİRİM BEN HEP
GÖLGESİ FERAH VE DE SERİN OLUR
İNSANA HUZUR VERİR
OYSA TARİH BİLMEMEK KURUMUŞ DALLARI OLMAYAN BİR SÖĞÜT GİBİ ÇIPLAKTIR
BU NEDENLE...
DOĞRU BİLGİYİ DÜRÜST TARİHÇİLERLE MÜFREDATA KONULARAK EĞİTİMİ SAĞLANMALIDIR
SAYGILARIMLA DEĞERLİ HOCAM
sami biberoğulları
Selam ve sevgiler.