- 552 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
PETER ALTENBERG
Avusturyalı yazar Peter Altenberg, 1859 yılında Viyana’da dünyaya geldi. Gece hayatına ve maceralara düşkünlüğüyle ün salmış olan Altenberg, yapıtlarında, burjuva hayatının anlamsızlığını ve sahteliğini güçlü bir mizah duygusuyla dile getirmiştir. Tıp ve hukuk öğrenimine başlamış ama bitirememiş olan yazar, ilk yapıtını ancak otuz yedi yaşında yayınlamıştır. 1896 yılında,yayınlanan Onu nası görüyorum adını taşıyan bu kitabında yazar, hayatı olduğu gibi ve bütün çıplaklığıyla anlatmaya çalışmıştır.
Altenberg’in amacı, yaşadığı ve gözlemlediği ’hayat dilimi’ni, bir kaç sayfa içinde, en acı ve gerçek çizgileriyle betimlemekti. Yazılarının şu ya da bu yazı türüne girmesinden çok daha önemli olan, bütün bu yapıtların arkasında, yazarın macerasever bohem kişiliğinin sezilişidir. Altenberg, içinde yaşadığı çevrenin sahte değerlerini şiddetle eleştirmiş ve kendi dünya görüşüne uyan kimseleri toıplumun en alt kademelerinde bulmuştur. Bundan ötürü onun yapıtlarında hayvanların, çocukların ve yeni yetişen genç kızların ayrıca önemli bir yer tuttuğu görülür. Yazar’a göre bunlar, doğa da çok daha yakın ve çok daha gerçek bir hayat yaşayan kimselerdir.
Altenberg, kısa bir hikayede ya da bir konuşmada, üslubunun yoğunluğu ve çarpıcı gözlemciliğiyle, sayısız gerçeği bir anda okurun önüne sermeyi becerebilmiş nadir sanatçılardan biridir. Yazar, son günlerini, kendi kendisini gözlemleyip hayatın sona erişini ve ölümün gelişini betimleyerek geçirmiştir. İşte bu yüzden ben ona, ’Kendi ölümünü gözlemleyen yazar’ diyorum. Işık içinde yatsın.